۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۷:۵۵
کد خبر: 85173414
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیوار بلند دریافت تسهیلات ازدواج در مازندران

۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۷:۵۵
کد خبر: 85173414
دیوار بلند دریافت تسهیلات ازدواج در مازندران

ساری - ایرنا - تسهیلات ازدواج از جمله وام های تکلیفی است که بسیاری از زوج های جوان برای آغاز زندگی مشترک خود برای آن برنامه ریزی می کنند کمک حال مالی که از همان ابتدا از میزان مبلغ پرداخت تا شرایط دریافت و همچنین ناکافی بودن آن همیشه با سر و صدا همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ‌جوانانی هستند که وقتی تصمیم به ازدواج می گیرند به میزان قابل توجهی بر روی دریافت وام ازدواج خود سرمایه گذاری می کنند. این که برای دریافت این وام باید چه سختی هایی را متحمل شوند را نمی دانند و حتی از آن بی اطلاع هستند. درست است که بانک ها در این زمینه برای جوانان و زوج ها تسهیلاتی را فراهم کردند. اما در مسیر دریافت آن زوجین مصائب زیادی را می بایست طی کنند. این مشکلات تا بدان حد است گاهی برخی زوجین "عطای وام ازدواج را به لقایش می بخشند" و دست خالی از بانک بر می گردند.

محسن اکبری جوان ۲۵ ساله اهل ساری است. او می گوید که حدودچهار ماهی از ثبت نامش برای دریافت وام ازدواج می‌گذرد، اما هنوز بانک حتی برای ارائه مدارک هم به من زمانی را اعلام نکرده اند.

وی گفت :‌ حتی موضوع را که از بانک پیگیری کردم عنوان می کنند که باید در صف در انتظار بمانید.

این شهروند ساروی افزود: با توجه به اینکه من و همسرم تصمیم داریم مراسم ازدواج خود را امسال برگزار کنیم می بایست پیش از مراسم مقدمات و خریدهای لازم را انجام دهیم که این خود نیازمند داشتن پول است.

اکبری عنوان کرد:‌ با توجه به تجربه دوستانم در دریافت تسهیلات ازدواج و طولانی مدت شدن این پرداخت ها سعی کردم پیش از اقدام به درخواست وام مدارک موردنیاز که اصلی ترین آن ضامن است را فراهم کنم.

وی گفت :‌اما هیچگاه فکر نمی کردم در همین ابتدای راه با چنین وضعیتی مواجه شوم که حتی بعد از گذشت چند ماه درخواست وامم تایید نشده باشد.

دیوار بلند دریافت تسهیلات ازدواج در مازندران

نازنین باقری نیز از دیگر زوج های جوان مازندرانی است که برای دریافت وام ازدواجش با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. او گفت که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی پرداخت وام ازدواج و فرزند آوری با یک ضامن یا اخذ سفته باید باشد، اما اکثر بانک‌ها از متقاضیان ۲ یا سه ضامن به همراه چک و سفته سه برابری قیمت وام می‌خواهند که برخلاف حقوق عامه است.

وی ادامه داد :‌ در حالیکه وام ازدواج و فرزندآوری باید ظرف مدت ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک به حساب متقاضیان واریز شود اما اکثر مواقع تا ۶ ماه طول میکشد که این موضوع باعث شده تا بسیاری از برنامه ریزی ها برای برگزاری مراسم عروسی چه برای دختر و چه برای پسر با مشکل مواجه کند.

این شهروند عنوان کرد: کارمند باید فیش گواهی کسر از حقوق بگیرد و اکثر سازمانها فیش کسر از حقوق را حتی به برادر و خواهر ضامن هم نمی دهند و در این میان زوجینی همچون من که همچین فردی آن هم سه نه نفر را ندارند چه کار باید بکنند و حتی جواز کسب هم که قبول نمی کنند.

خانم سپیده اسدی نیز می گوید از فروردین برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کردم، اما خبری از بانک نیست پیگیری هم که می‌کنم بانک نداشتن بودجه را علت عدم پرداخت اعلام می کنند.

وی ادامه داد:‌ هنوز بانک از من مدارک هم درخواست نکرده و تنها می‌گوید باید منتظر بمانید.

وی توضیح داد :‌جدا از موضوع معطلی و انتظار دریافت وام و قبول مدارک و ضامنین، این میزان وام پرداختی تنها گوشه اندکی از هزینه خرید جهیزیه را تامین می کند.

دیوار بلند دریافت تسهیلات ازدواج در مازندران

اسدی گفت :‌ برای دختری همچون من که تنها منبع درآمد خانواده پنج نفره پدریم از محل حقوق مستمری هفت و نیم میلیون تومانی امرار معاش می کند چطور می توان خرج هزینه میلیونی تامین جهیزیه آنهم با این میزان وام ازدواج را پرداخت کرد.

اسدی افزود:‌در حالیکه خرید تنها یک قلم لوازم خانگی همچون یخچال که جز وسایل ضروری زندگی به شمار می رود ۵۰ میلیون تومان آب می خورد خرید دیگر مایحتاج زندگی واقعا با این رقم وام ازدواج امکانپذیر نیست.

در کنار سخت گیری برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات ازدواج به زوجین، ‌ناکافی بودن رقم وام برای تامین هزینه های ازدواج از دیگر مسائلی است که سد راه جوانان می باشد.

علی کارگر مغازه ای در قائمشهر است و ماهانه هفت میلیون تومان حقوق می گیرد. او نیز به تازگی به جرگه متاهلین پیوسته است و همچون دیگر زوج های جوان بدنبال دریافت وام خود و همسرش درخواست وام خود را به بانک دادند.

او می گوید :‌ با یک حساب سرانگشتی درباره هزینه مراسم عروسی از سالن، ‌ پذیرایی گرفته تا لباس عروس و دیگر ملزومات مراسم وام ۱۸۰ میلیون تومانی تنها می تواند اندکی از هزینه ها را پوشش بدهد.

وی گفت:‌اگر فردی همچون من با خانواده ای بدون پشتوانه مالی بخواهد ازدواج کند مطمنا باید سالها حقوق خود را پس انداز کند تا بتوان هزینه مراسم را پرداخت کند این موضوع جدا ازهزینه های دیگر زندگی است.

علی ادامه داد:‌ این میزان وام ازدواج برای فردی همچون من که از طبقات ضعیف درآمدی جامعه به شمار می رود نمی تواند جوابگوی پرداخت هزینه رهن منزل پس از ازدواجم باشد.

در تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ مقرر شده که بانک مرکزی صورت فصلی گزارش عملکرد را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و براین اساس بانک‌ها موظف هستند نسبت به اعلام عملکرد خود در این حوزه به صورت سه ماهه برای ارسال به مراجع مربوطه اقدام کنند و بانک‌ها حداکثر ظرف یک هفته موضوع را به واحدهای اجرایی ابلاغ کنند.

در بند دوم تاکید شده که به هر یک از زوجین ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود، چنانچه سن ازدواج زوج‌ زیر ۲۵ سال و زوجه‌ زیر ۲۳ سال باشد، مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

همچنین در خصوص مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ازدواج عنوان شده که اصل سند ازدواج، اصل شناسنامه‌های ضامن‌ها، اصل کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین، اصل کارت ملی (موقت یا دایم) ضامن، کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین و کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام است.

مطابق دستورالعمل جدید تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله، پس از اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به منظور تامین رکن ضامن بانک‌ها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد است. اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور است.

دیوار بلند دریافت تسهیلات ازدواج در مازندران

پرداخت تسهیلات ازدواج به حدود ۲۸ هزار نفر

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران با اشاره به پرداخت تسهیلات ازدواج به زوجین اعلام کرد : در مدت یکسال اخیر به ۲۷ هزار و ۶۴۴ نفر در این استان تسهیلات ازدواج پرداخت شد.

سید رحیم بخشی افزود:‌ مبلغ تسهیلات پرداختی به این تعداد متقاضیان بیش از سه هزار و ۶۰۵ میلیاد تومان است.

وی ادامه داد :‌با توجه به اینکه میزان پرداخت تسهیلات هر بانک عامل متفاوت بود در مجموع میانگین میزان وامهای پرداختی به هر فرد ۱۳۰ میلیون تومان است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران گفت:‌ ۱۱ بانک عامل پرداخت این تسهیلات هستند که این بانک ها شامل تجارت، ملی، ‌ملت، ‌صادرات، سپه، ‌رفاه کارگران، کشاورزی، پست بانک، مسکن، توسعه تعاون و قرض الحسنه مهر ایران است.

وی همچنین از برنامه های حمایتی دولت برای فرزندآوری اشاره و خاطرنشان کرد: برای این منظور تسهیلات به ازای هر فرزند به خانواده ها پرداخت می شود.

بخشی گفت:‌ در یکسال اخیر بانک های عامل استان به حدود ۳۰ هزار نفر تسهیلات فرزندآوری پرداخت کردند.

وی اعلام کرد از این تعداد دریافت کننده تسهیلات فرزندآوری ۱۲ هزار و ۹۸۴ نفر برای فرزند اول، ‌ ۲۳ هزار و ۸۱۲ نفر بابت فرزند دوم، ‌ سه هزا رو ۲۲۸ نفر بابت فرزند سوم، ‌۳۸۶ نفر بابت فرزند چهارم و ۸۹ نفر بابت فرزند پنجم این تسهیلات را گرفتند.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران ادامه داد: این تعداد افراد ۱۰۲۴۸ میلیارد ریال تسهیلات فرزندآوری از بانک ها دریافت کردند.

وی تجارت، ملی، ‌ملت، ‌صادرات، سپه، ‌رفاه کارگران، کشاورزی، پست بانک، مسکن، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران و صنعت و معدن را بانک های عامل پرداخت این نوع تسهیلات در استان برشمرد.

دیوار بلند دریافت تسهیلات ازدواج در مازندران

۲ هفته میانگین پرداخت تسهیلات ازدواج

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان مازندران نیز در این باره به تاکیدات دولت مبنی بر تسریع در اقدامات حمایتی ازدواج جوانان گفت که پرداخت بدون نوبت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری به تمامی شعب بانک های استان ابلاغ شده است.

هرمز پژولیده افزود:‌ براساس مفاد و چارچوب های قانونی تعیین شده در خصوص شرایط ضامن برای اینگونه تسهیلات نیز یک ضامن معتبر مورد نظر است.

وی با اشاره به اینکه میزان تسهیلات ازدواج به هر یک از زوجین ۱۸۰ میلیون تومان است، ‌ ادامه داد :‌ تلاش ها بر این است تا زوجین در دریافت این تسهیلات کمترین دغدغه را داشته باشند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های مازندران گفت که در ارزیابی ها و بررسی های انجام شده میانگین پرداخت تسهیلات ازدواج در استان کمتر از ۲ هفته است البته این را باید اذعان داشت که در برخی مواقع و در برخی بانک ها بیشتر از این مدت هم زمان صرف می شود.

وی بخشی از علت تاخیر در پرداخت تسهیلات ازدواج را ناشی از ایرادات مدارک ضامن و یا معوقات بانکی آنها عنوان کرد و افزود:‌بانک ها نیز برای رسیدن به نقطه ایمن در دریافت مبالغ اقساط تسهیلات پرداختی در برخی مواقع سخت گیری هایی می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha