شمالغرب کشور مستعد آلودگی و تهدیدات زیستی است

اردبیل - ایرنا - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شمالغرب کشور مستعد آلودگی و تهدیدات زیستی است که باید با اقدامات پدافند غیر عامل و دیگر اقدامات مربوطه جلوی این تهدیدات زیستی گرفته شود.

به گزارش ایرنا، حسین رنجبر اقدم روز دوشنبه در جلسه مدیریت پدافند غیرعامل در سازمان جهاد کشاورزی اردبیل با تاکید بر اهمیت پدافند غیرعامل خواستار تبیین شرایط در این سازمان و نحوه هزینه کرد بودجه در آن شد و گفت: امروز بالاترین سطح امنیتی پدافند غیرعامل است. امروز در واقع جنگ فیزیکی نیست بلکه بیولوژیک است و ممکن است در بخش‌های مختلف دام، مرغ، گیاه و انسان را هدف قرار دهد.

وی با بیان اینکه شمال غرب کشور مستعد آلودگی به تهدیدات زیستی است و باید در مقابله با این تهدیدات قبل از بروز آن اقدام کنیم، گفت: فارغ از دیدگاه‌های سیاسی دشمن عالمانه علیه ما مجهز شده است ما هم اگر می‌خواهیم اقتصاد و تجارت و مسائل فرهنگی ما دچار آسیب نشود، باید در مقابله با آن عالمانه برخورد کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: نخستین مانع برای جلوگیری از ورود آفات به کشور موضوع مهم قرنطینه است که شاید به این موضوع دقت کافی نشده است ولی اکنون نیازمند چنین اقدامات و قرنطینه در استان‌های آلوده به تهدیدات زیستی هستیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: کشورهای متخاصم با برنامه‌های خاص و هدفمند محصولات راهبردی ما را مورد حمله قرار می‌دهند و در این شرایط اگر غفلت کنیم آلودگی و تهدیدات زیستی همه‌گیر و فراگیر شده و مشکلات فراوانی هم در کشور بوجود خواهد آورد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در شرایط فعلی لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی مربوطه که دارای برنامه هستند در راستای مقابله با آفات زیستی وارد عمل شوند.

وی اظهار کرد: در سه سال اخیر بسیاری از بیماری‌های گیاهی در منطقه جنوب شرقی وارد شده و در منطقه شمال هم مشکلات بیشتری برای گلخانه‌ها بوجود آورده به طوری که بخشی از گلخانه را آلوده به ویروس کرده است.

رنجبر اقدم بااشاره به مشاهده ویروس روگوز در اردبیل گفت: همزمان با برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، یک بیماری ویروسی شیوع پیدا کرده و محصولات استراتژیکی ما را هدف قرار داده است که در زبان گیاه پزشکی به آن کرونای گیاهی گفته می‌شود.

وی یادآورشد: به علت سرعت انتشار این ویروس به آن کرونای گیاهی گفته می‌شود که روش‌های تشخیصی آن هم روش‌های مرسوم نیست و روش‌های پیچیده ای برای تشخیص آن لازم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلات کرونا در حوزه گیاهی بسیار پیچیده است افزود: گیاهان از تنوع زیادی برخوردار هستند و این تنوع ظرفیت پذیرش مهاجمان و عوامل خسارت‌زا را دوچندان می‌کند.

رئیس سازمان حفظ نبات کشور با اشاره به اهمیت و نقش پدافند غیر عامل در جلوگیری از تهدیدات زیستی افزود: پدافند غیر عامل بالاترین سطح امنیتی و اهمیت را دارا است که می‌تواند در برابر جنگ بیولوژیکی اقدام موثری را داشته باشد و پیشنهاد ما برای جلوگیری از جنگ بیولوژیکی ایجاد قرارگاه تهدیدات زیستی با حمایت استانداران، جهاد کشاورزی، پدافند غیرعامل و سازمان حفظ نبات در استان‌ها با استفاده از ظرفیت و بودجه پدافند غیرعامل است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از سموم استاندارد در جلوگیری از آفات گیاهی گفت: تاکید کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده از کود و سمومی است که از مبادی رسمی وارد کشور شده و باید با یک اقدام جهادی جلوی ورود کودها و سموم از مبادی غیر رسمی در کشور گرفته شود.

رئیس سازمان حفظ نبات کشور ادامه داد: واردات تجاری رسمی و غیررسمی بیشتر مربوط به مبادی جنوب شرقی و شمال غرب کشور است که بیشترین مخاطرات زیستی هم از این مبادی وارد کشور شده و باید جلوی آن گرفته شود.

به گزارش ایرنا رئیس سازمان حفظ نباتات کشور امروز از تشکیل قرارگاه مبارزه با بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی با هدف مبارزه با این بیماری در اردبیل خبر داد.

رنجبر اقدم در جلسه ستاد مدیریت سفیدک دروغی سیب زمینی با اعلام این خبر اظهار کرد: این قرارگاه در راستای مبارزه و کنترل بیماری سفیدک دروغی و کاهش خسارت به کشاورزان سیب زمینی کار در مرکز استان و سه شهرستان دیگر استان به صورت اورژانسی تشکیل می شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا میز خدمت توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی به صورت شبانه روزی جهت خدمات دهی و مشاوره به کشاورزان دایر می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه لیست سموم و سم فروشان مجاز نیز در سایت سازمان و مراکز خدمات کشاورزی اعلام شده است، از سیب زمینی کاران درخواست کرد که از هیچ سمی به جز سموم پیشنهادی کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده نکنند.

وی بسیج تمامی امکانات و ناوگان خودرویی سایر دستگاه‌های استان را ضروری دانست و خواستار مساعدت استانداری، فرمانداری‌ها ،ستاد مدیریت بحران،سپاه و سایر ارگان‌ها در خصوص مبارزه با این بیماری شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha