سیدسروش ساداتی جمالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه که در دوره دوم متوسطه کاردانش مازندران مشغول تحصیل هستند، موفق به کسب رتبه نخست تا سوم در پنجمین جشنواره مهارتی کشور شدند.
وی اظهار داشت: دراین جشنواره ملی، "سیدمحمد چاوشی" دانش آموز پایه دوازدهم هنرستان حضرت ابوالفضل (ع) بابل با کسب رتبه اول کشوری در رشته باغبانی، "فاطمه زهرا غلامحسنی" دانش آموز پایه یازدهم هنرستان ضمیمه قدس بهشهر با کسب رتبه اول کشوری در رشته کمک کار ساده خیاط و "فاطمه نعیمی" دانش آموز پایه دوازدهم هنرستان کولائیان ساری با کسب رتبه سوم کشوری در رشته هنر زندگی در خانه برای مازندران افتخار آفرینی کردند.
وی با بیان اینکه پنجمین جشنواره مهارتی به منظور شناسایی استعداد و توانمندی های دانش آموزان، احساس خود ارزشمندی به عنوان عضو مفید و مولد در بازار کار، تشویق و ترغیب دانش آموزان در راستای افزایش مهارت حرفه ای و ارتقای کیفیت آموزشی مدارس دوره دوم متوسطه کاردانش در مدارس مختلف کشور برگزار شد، خاطرنشان کرد: جشنواره مهارتی دانشآموزان استثنایی در بین آثار مهارتی دانشآموزان با نیازهای ویژه استان با هدف ارتقای سطح دانش و آگاهی اقشار مختلف مردم نسبت به توانمندی دانش آموزان، تقویت اعتماد به نفس و خودباوری و تلاش برای شکوفایی استعدادهای شرکتکنندگان برگزار شد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت: این جشنواره در ابتدا از رقابت های کلاسی میان دانش آموزان پایه دوازدهم آغاز شد و در مرحله درون مدرسه ای، ۷۴ نفر از دانش آموزان پایه دوازهم هنرستان های دوره دوم متوسطه کاردانش در پنج رشته صنایع چوب، خیاطی، باغبانی، هنر زندگی در خانه، کمک خدمات اداری با یکدیگر به رقابت پرداختند و در ادامه نفرات نخست در هر رشته به مرحله استانی راه یافتند.
ساداتی جمالی خاطرنشان کرد: در مرحله استانی ۱۹ نفر در سه رشته هنر زندگی در خانه، کمک کار ساده خیاط و کمک باغبان با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت هفت نفر از دانش آموزان با تشخیص داوران امتیاز لازم را کسب کردند و در نهایت سه دانش آموز مازندرانی به مرحله کشوری راه یافتند.
وی گفت: در راستای تسهیل در امر آموزش و یادگیری دانشآموزان استثنایی انتظار میرود تا مسئولان و دبیران مدارس متوسطه در استان ها از روشهای نوین تدریس استفاده کرده و با کسب آگاهی در این زمینه تلاش کنند تا بستر توسعه استعدادهای این دانشآموزان را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه مبنای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش مهارت آموزی است، تصریح کرد: دانش آموزان باید دارای یک مهارت باشد و در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت، با ورود به بازار کار، توانایی تامین هزینه زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشند.
هم اکنون ۲ هزار و ۶۸۴ دانش آموز مازندرانی که دچار معلولیت بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حرکتی، چند معلولیتی و اوتیسم هستند در ۵۵ باب مدرسه دولتی و ۹ هزار و ۸۰۰ نفر نیز به صورت تلفیقی در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند و بهصورت غیر مستقیم خدمات حمایتی و توان بخشی دریافت میکنند.
مازندران دارای ۲۵ مرکز درمان اختلال یادگیری دولتی و ۲۰ مرکز غیردولتی است که قرار است تا پایان امسال چهار مرکز دیگر نیز راه اندازی شود.
نظر شما