اعلام آمادگی ۱۵ کشور خارجی برای حضور در جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی

تبریز- ایرنا- دبیر بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: حدود ۱۵ کشور خارجی برای حضور در بیست‌ و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اعلام آمادگی کرده‌اند.

احمد جولایی روز شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز و در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: در این جشنواره هنرمندانی از کشورهای خارجی از جمله گرجستان، ترکیه، عراق، تونس و هند و هنرمندان داخلی برای حضور در این جشنواره به دبیرخانه آثار ارسال کرده اند.

وی با اشاره به اینکه این رویداد فرهنگی از پردامنه ترین جشنواره ها در مجموعه تئاتر کشور است، اظهار کرد: با هدف اجرایی کردن سیاست های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری وزارتخانه مبنی بر تمرکززدایی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در استان های مختلف برگزار و به زودی تفاهم نامه های لازم منعقد می شود.

وی افزود: بخش‌های مختلف این جشنواره نمایش‌های صحنه ای و ایرانی در قالب بخش های ویژه، موضوعات آزاد و دانشجویی، نمایش های عروسکی در قالب نگاه نو و اجراهای اساتید، مجالس تعزیه و شبیه‌ خوانی در قالب مجالس نو و غریب، هنرهای نمایشی فردی، نقالی و روایت‌های ملی و کارآواها، معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی، نمایش‌های آیینی و سنتی ملل، نهمین سمینار بین‌ المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، پنجمین مسابقه نمایشنامه‌ نویسی و نمایشگاه هنرهای نمایشی ایرانی است.

دبیر بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، گفت: نهمین سمینار بین المللی علمی پژوهشی نمایش های آیینی و سنتی و پنجمین مسابقه نمایشنامه نویسی نهم تا یازدهم در تبریز برگزار می شود.

وی افزود: تبریز خاستگاه نمایشنامه نویسی در ایران بوده و بیشتر آثار این حوزه از تولیدات آذربایجان شرقی و این شهر است.

جولایی، با بیان اینکه تنها بخش رقابتی این جشنواره مربوط به مسابقه نمایشنامه نویسی است، ادامه داد: نمایشنامه ها در سطح اول، دوم و سوم رتبه‌بندی و داوری این بخش، با توجه به جوهره نمایش‌های ایرانی در فرم‌های مختلف از جمله روحوضی، سیاه‌بازی، نمایش‌های عروسکی و سایر بخش ها انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه بخش سمینار علمی پژوهشی نیز در موضوعات چالش برانگیز در خصوص آیین ها و سنت ها در تبریز برگزار می شود، یادآور شد: در این بخش تلاش می‌شود به ارزیابی و چگونگی نسبت سنت، آیین و تکنولوژی با یکدیگر و تمرکز بر دیدگاه‌های نظریه‌ پردازان نمایش‌های آیینی پرداخته شود و به پرسش‌هایی ماننده آینده آیین و سنت و چگونگی زیست آن‌ها در کنار تکنولوژی پاسخ داده شود.

دبیر بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، با اشاره مجدد بر اینکه جشنواره های تبریز مهر ماه امسال برگزار می شود، یادآور شد: بخش نمایش های آیینی و سنتی ملل ۱۰ تا ۱۷ غرفه در ارتباط با صنایع دستی و حرفه هایی که در خدمت نمایشنامه نویسی هستند، برگزار می شود.

جولایی افزود: در بخش تعزیه و شبیه خوانی، تعزیه هایی که با موضوع ۷۲ تن شهید در ارتباط نبوده و در ماه محرم فرصتی برای اجرای نداشته و کمتر دیده شده اند، مورد توجه هستند.

وی اظهار کرد: تاکنون حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده و با توجه به ادامه روند ارسال آثار، استقبال هنرمندان داخلی و خارجی از آن خوب است.

به گزارش ایرنا، بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از ششم تا یازدهم مهر امسال در تهران و برخی استان‌های کشور از جمله آذربایجان شرقی برگزار می شود.

مهلت ثبت نام متقاضیان در بخش‌هایی از این رویداد بزرگ بین‌المللی همچنان ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره (https://irtf.theater.ir) به‌ منظور ثبت‌نام و بارگذاری اطلاعات خود اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha