تمرکززدایی فعالیت‌های فرهنگی از رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

تبریز- ایرنا- معاون اجرایی اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور گفت: با استقرار دولت جدید، تمرکززدایی فعالیت‌های فرهنگی هنری از تهران و تفویض اختیار به مراکز استان‌ها از رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

غلامرضا نعمتی روز شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز و در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با تاکید بر اینکه در یکسال گذشته برخی از حوزه های مربوط به فعالیت های فرهنگی هنری این وزارتخانه به استان ها منتقل شده است، افزود: برگزاری جشنواره های فرهنگی برای نخستین بار به صورت آزمایشی در چهار استان کشور اجرا می شود که هم اکنون تفاهم نامه اجرای بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در آذربایجان شرقی منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه در سایر استان ها تفاهم نامه اجرای جشنواره ها به امضا نرسیده است، اظهار کرد: تمرکززدایی فعالیت های فرهنگی از مرکز کشور و برگزاری آن ها در مراکز استان ها موجب تقویت زیرساخت های هنرهای نمایشی و تامین تجهیزات و امکانات مراکز استان ها می شود.

معاون اجرایی اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور گفت: با این اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گروه های نمایشی استان ها می توانند در سایر استان ها به طور گردشی حضور یافته و به اجرای نمایش بپردازند همچنین پذیرای گروه های نمایشی خارج از کشور برای تبادلات فرهنگی، تجربی و فناوری نیز باشند.

نعمتی با بیان اینکه زیرساخت هنرهای نمایشی در استان ها ضعیف است، ادامه داد: تقاضای استان ها برای برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی هنری جمع بندی می شود و اعتبار لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه های استانی تامین می شود.

نعمتی ادامه داد: امسال نمایش‌های نخستین دوره بین‌المللی جشنواره تئاتر صاحبدلان در قزوین و نخستین رویداد هنری مباهله و جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه در یزد برگزار شد.

تمرکززدایی فعالیت‌های فرهنگی از رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

هنرمندان اصیل و ارزشی پای تئاتر ایستادند

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با بیان اینکه سال گذشته، سال سختی برای هنرهای نمایشی و تئاتر کشور بود، گفت: با وجود مشکلات مختلف در این حوزه، هنرمندان ارزشی و اصیل کشور پای این هنر ایستادند و کار را تعطیل نکردند.

اسرافیل فرج‌ اللهی اظهار کرد: با وجود اینکه بودجه هنرهای نمایشی در کشور پایین است ولی برنامه های این حوزه به نحو احسن در سطح کشور و استان ها اجرا می شود.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران گفت: امید است امسال وضع بودجه هنرهای نمایشی بهبود یابد و زیرساخت های مربوط به این حوزه در استان های مختلف برای تولید آثار باکیفیت و پرمحتوا تقویت شود.

فرج اللهی، با اشاره به اینکه تئاتر زبانی گویاست و به صورت مستقیم می‌تواند روی نسل‌های مختلف تاثیرگذار باشد، ادامه داد: باید مفاهیم فرهنگی و دینی را با زبان تئاتر با برگزاری جشنواره های مختلف از جمله بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به نسل‌های آینده انتقال داد.

به گزارش ایرنا، بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از ششم تا یازدهم مهر امسال در تهران و برخی استان‌های کشور از جمله آذربایجان شرقی برگزار می شود.

مهلت ثبت نام متقاضیان در بخش‌هایی از این رویداد بزرگ بین‌المللی همچنان ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره (https://irtf.theater.ir) به‌ منظور ثبت‌نام و بارگذاری اطلاعات خود اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha