۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۲۷
کد خبرنگار: 961
کد خبر: 85168174
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره عشایر خلخال برگزار می‌شود

۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۲۷
کد خبر: 85168174
جشنواره عشایر خلخال برگزار می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیر کل امور عشایری استان اردبیل گفت: سومین جشنواره عشایر خلخال روز جمعه ۲۳ تیر ماه بصورت استانی در ییلاق  لنبر این شهرستان برگزار خواهد شد.

حاتم طهماس پور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره عشایر خلخال و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی و خواسته مقام معظم رهبری به صورت عینی و عملی در زندگی عشایر استان اردبیل نمود یافته و جشنواره عشایر در خلخال با هدف معرفی توانمندی ها و قابلیت های عشایر استان اردبیل و شهرستان خلخال برگزار می شود.

وی گفت: برنامه های مختلفی از جمله برپایی نمایشگاه صنایع دستی، پخت غذاهای بومی و محلی، معرفی تولیدات دامی عشایر، اجرای موسیقی سنتی، برگزاری مسابقات ورزشی، و بازی های بومی و محلی برای این برنامه در روز جمعه پیش بینی شده است.

طهماس پور افزود: تاکنون ۳۰ جشنواره عشایر به صورت منطقه‌ای، استانی، ملی و یک جشنواره بین‌المللی با حضور نمایندگان ۱۲ کشور از مناطق مختلف جهان در استان اردبیل و با هدف معرفی توانمندی‌ها قابلیت‌ها و تولیدات عشایر این استان برگزار شده که به نوبه خود در توسعه اقتصادی زندگی عشایر این استان نتایج مثبتی به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه سهم عشایر استان اردبیل به عنوان یک نیروی مولد کار از امکانات موجود در کشور بسیار کمتر از سایر گروه های اجتماعی شهری و روستایی است، ادامه داد: در صورت اجرای آیین نامه های مربوط به ساماندهی عشایر از سوی دستگاه های اجرایی، بیشتر مشکلات فراروی این جامعه تلاشگر از جمله مشکلات بهداشتی، آب آشامیدنی، عمران و راه مناسب ارتباطی برطرف خواهد شد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل همچنین گفت: انتظار از فرمانداران تخصیص اعتبار مورد نیاز بر اساس ماده ۱۳ ساماندهی عشایر و بر اساس تناسب جمعیت برای ارتقای سطح زندگی عشایر هر یک از شهرستان های استان است.

طهماس پور راه اندازی شرکت های تعاونی برای ارائه خدمات بهتر، ادامه طرح استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق عشایر نشین با نصب پانل های خورشیدی، مرمت و بازسازی راه های عشایری، تامین آب شرب سالم و بهداشتی عشایر و تامین آرد و تانکر آب رسانی سیار مورد نیاز عشایر را از اولویت های کاری اداره کل امور عشایری استان در سال جاری ذکر کرد.

وی گفت: در روزهای آینده ۵۰ دستگاه تانکر ذخیره آب یکهزار لیتری در بین عشایر شهرستان خلخال توزیع و ۴۴۰۰ متر لوله برای تامین آب در اختیار عشایر این شهرستان گذاشته شده است و امسال ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات اعتباری در بین عشایر خلخال توزیع می‌شود.

به گزارش، ایرنا استان اردبیل که از ۲ ایل بزرگ شاهسون و قره داغ تشکیل شده دارای ۱۵ هزار و ۱۹۲خانوار و ۸۰ هزار نفر جمعیت است.

این عشایر در ۵۷۲ قشلاق و هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، ۴۵ طایفه و ۱۵۲۷ اوبه مشغول گذران زندگی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha