۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85167699
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عناب، نارگل وآسمان؛ پوششی متفاوت از زنان گیلان 

رشت - ایرنا - عناب، نارگل و آسمان عناوینی از لباس‌های مدرن - نوستالژی نمایشگاه پوشش زنان گیلانی در سه دهه گذشته ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ هستند که غوغای رنگشان دل مادربزرگان گیلانی را زنده و شناسنامه‌ای از پوشش را به نسل نو ارائه می‌کند.

به گزارش ایرنا، دهه ۸۰ بود که لباس زنان گیلانی جزو چهار لباس منتخب المپیک ۲۰۰۴ آتن انتخاب و موجب شد نگاه تازه‌ای به این نشان هویت رو به فراموشی گذاشته شده، شکل بگیرد؛ جشنواره‌ها، اجلاس‌ها و نمایشگاه‌ها برگزار شد تا به امروز که همزمان با هفته عفاف و حجاب نمایشگاه متمایزی با شعار « پای خانواده ایستاده‌ایم» از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در موزه باستانشناسی (گنجینه رشت) گشایش یافت.

«مدرن – نوستالژی؛ نمایشگاه سه دهه پوشش زنان گیلانی» در مکانی کهن با لباس‌های شناسنامه‌داری که پوشش، نشانه‌اش است در عناوینی چون عناب، دریا، قناری، مهمان دوست، نقره، نارگل، شب بو، آفتابگردان، گل سیب، زمرد، امواج، ارغوان، نیل، خال طلا، یشم، آسمان و گل صورتی لبخند بر لب مخاطبان می‌نشاند.
دبیر برگزاری این نمایشگاه گفت: پوشش زنان ایرانی نشانی از فرهنگ، اصالت و هویت آنان است و لباس‌های محلی زنان گیلان سرشار از این هویت است که امروز با برداشتی از آنها می‌توان این اصالت را به لباس‌های دنیای امروز هدیه بخشید.

عناب، نارگل وآسمان؛ پوششی متفاوت از زنان گیلان 


فخری السادات هاشمی‌راد در حاشیه برپایی نمایشگاه یادشده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نمایشگاه، پوشش زنان گیلان در آئین‌ها و زمان‌های مختلف را به نمایش می گذارد و در طراحی لباس‌های به نمایش گذاشته شده زیبایی، ارزش‌های اخلاقی جامعه، فرهنگ و اصالت در قالب رنگ‌های متعدد پیداست.
وی اظهار کرد: مخاطبان این نمایشگاه قشرهای مختلف جامعه اعم از مادربزرگان تا نسل‌های نو را تشکیل می دهند و جالب آنکه مادربزرگان با دیدن این طرح‌ها لبخند به لبهایشان می‌نشست و نوه‌های آنان با دیدن طرح‌ها و شناسنامه لباس‌ها به وجد می آمدند.
هاشمی راد بیان کرد: بسیاری از لباس های به نمایش گذشته شده، لباس های قدیمی است و بسیاری دیگر به تحقیق از طرح های گذشته بازدوزی شده است.

عناب، نارگل وآسمان؛ پوششی متفاوت از زنان گیلان 

تاکید بر عفاف و حجاب در اماکن تاریخی و گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه پوشش نشان هویت است،گفت: به منظور ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در حوزه گردشگری و اماکن تاریخی برنامه عملیاتی حجاب و عفاف سال ۱۴۰۲ در این اداره‌کل تدوین شده است.
ولی جهانی بیان کرد: ارتقاء آگاهی و نگرش افراد در زمینه حجاب و عفاف، هماهنگی با سایر نهادهای فرهنگی در راستای این موضوع و فراهم سازی ملزومات لازم در ارتباط با اجرای مصوبات قرارگاه عفاف و حجاب کشور از جمله راهبردهایی است که در این برنامه در نظر گرفته شده است.
جهانی گفت: اطلاع رسانی در خصوص الزامی بودن رعایت شعائر اسلامی از طریق ارسال پیام در زمان پذیرش گردشگران، تاکید بر رعایت حجاب و عفاف در قراردادهای منعقده در زمان اجرای گشت و حمایت از هنرمندان صنایع دستی در عرضه پوشاک الهام گرفته از نمادهای سنتی بخش از برنامه عفاف و حجاب این اداره کل است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان؛ نمایشگاه مدرن – نوستالژی؛ پوشش زنان گیلانی را در سه دهه گذشته ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ در واقع پیوستی بین نسل نو و کهن این سرزمین دانست که با تاکید بر پوشش، هویت است، برگزار شده است.

عناب، نارگل وآسمان؛ پوششی متفاوت از زنان گیلان 


در استفاده از رنگ به خودسانسوری دچار نشویم
چند سال پیش بود که نخستین اجلاس کارآفرینی ملی مد، پوشاک و نساجی در تالار مرکزی رشت برگزار شد و در حاشیه برپایی آن یکی از کارشناسان مد و لباس کشور در گفت و گو با ایرنا گفت: چشمان مردم سرزمینمان گویا به رنگ‌های خنثی عادت کرده ضمن آنکه خوش پوشی با گران پوشی متفاوت است.
مهدی صفایی توضیح داد: خوش‌پوشی با گران‌پوشی متفاوت است در حالیکه امروز چنین جا افتاده که برندپوشی معیار خوش‌پوشی است در حالی که هر فردی می تواند با آشنایی به فرهنگ رنگ و پوشش، نمادی از زیبایی و جذابیت باشد.
وی که از استادان دانشگاه در حوزه استراتژی کسب و کار است، ادامه داد: جایگاه مد و لباس در کشور برخلاف اینکه بسیار می تواند جذاب و قابل تامل باشد خیلی مورد توجه نیست.
وی اضافه می کند: هنوز ما زمانی که در ارتباط با مد لباس زنان و مردان جامعه حرف می زنیم نگاهمان به سه رنگ خنثی مشکی ،طوسی و سفید منعطف می‌شود و خیلی وقت‌ها خودمان در این حوزه دچار خودسانسوری می شویم و احساس می کنیم جامعه رنگ‌های جذاب را نمی پذیرد.
وی تصریح کرد: نگاه من آنست که مردم تشنه اتفاقاتی در حوزه مد و لباس هستند و آن قدر در این حوزه نگاه اندک است که هنوز سایت یا ماخذ درستی نداریم که رنگ را آموزش دهد.
صفایی با بیان اینکه نمی توان از تاثیر رنگ بر روی تفکر و احساس آدمیان گذشت، ادامه داد : نحوه لباس پوشیدن شخصی است اما می توان با آموزش در این حوزه بر کیفیت زندگی افزود و حتی طراحی یک برنامه جذاب مانند یک نمایش مداوم می تواند ذهن طراحان و مردم را باز کند.
نمایشگاه مدرن – نوستالژی؛ پوشش زنان گیلانی در سه دهه گذشته ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ فارغ از هر نگاهی چنان به رنگ، ذوق و اصالت آغشته بود که به نظر می رسد سرمایه گذاری و برنامه ریزی در بهره گیری از اصالت پوشش پیشینیان که نشانی از هویت این سرزمین است می تواند ذهنیت جوانان را در نگاه به مدل‌های فارغ از هویت بیگانه تغییر دهد.
نمایشگاه پوشش زنان گیلانی در سه دهه گذشته تا ۲۴ تیرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به صورت رایگان میزبان مخاطبان علاقمند به عرصه فرهنگ، هنر و پوشش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha