استاندار خراسان رضوی: راه‌اندازی قطار مسافری ایران و افغانستان در دستور کار است

مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: علاوه بر مسیر ریلی قطار باری، راه‌اندازی قطار مسافری بین ایران وافغانستان در مسیر خواف تا ولایت هرات نیز در دستور کار و رایزنی‌ها در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، یعقوبعلی نظری سه‌شنبه شب در خصوص افتتاح راه آهن مسیر خواف تا روزنک افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این خط ریلی در حال حاضر برای استفاده صادرات و حمل بار است و حرکت قطار بر اساس نیاز فعالان اقتصادی برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت این خط ریل سالانه حدود ۶ میلیون تن حمل بار است، اظهارکرد: این خط ریلی، افغانستان را به بنادر جنوبی کشور ما متصل می‌کند و طبیعی است ترانزیت بین افغانستان و آب‌های آزاد از طریق ایران به سرعت گسترش می‌یابد و همچنین دسترسی افغانستان به ترکیه از طریق راه آهن به غرب کشور و سپس اروپا را برقرار می‌کند.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به برنامه‌های تکمیلی که در دست اقدام با افغانستان داریم بسیار امیدواریم در صادرات استان و کشور جهش خوبی به چین و آسیای مرکزی داشته باشیم؛ همچنین مسیر صادرات علاوه بر دوغارون از این خط ریلی هم انجام می‌شود.

نظری افزود: امروز، در نخستین محموله باری، وسایل مربوط به ساخت و ساز ریل و ادامه مسیر به سمت هرات که بخشی از آن را مسئولان افغانستان از ترکیه وارد کرده بودند و بخشی هم از ایران بود به افغانستان منتقل شد.

نظری گفت: سال ۹۹ راه آهن خواف به هرات افتتاح شد اما به دلایل فنی و نقص‌هایی که داشت مورد استفاده قرار نگرفت با توجه به تغییر حاکمیت و اتفاقاتی که در افغانستان اتفاق افتاد خسارات گسترده‌ای به این خط ریلی وارد شد که آن نواقص در طی این مدت با نظر مسوولان افغانستان برطرف شد.

وی ادامه داد: طبق گفت و گوی اولیه‌ای که با مسوولان افغانستان داشتیم، مسیر باقی مانده ایستگاه روزنک تا هرات، به طول ۷۰ کیلومتر طی ۲ سال آتی به بهره برداری می‌رسد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ظرفیت صادراتی ما در استان بسیار خوب و گسترده‌ است، افزود: از بقیه نقاط کشور نیز می‌توانند با هدف صادرات به افغانستان از این مسیراستفاده کنند؛ اقلامی که در استان تولید می‌کنیم و منع صادراتی ندارد می‌توانیم در برنامه صادراتی استان قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ورود مهاجران افغانستان به ایران گفت: مسوولان کشور در وزارت خارجه و وزارت کشور با مسوولان افغانستان در موضوعاتی که لازم است گفت و گو دارند و آنچه ما می‌دانیم ورود مهاجران به خصوص ورودهای غیرمجاز کاهش یافته است.

نظری همچنین با اشاره به اهمیت موضوع آب بیان کرد: از نظر تامین آب دچار مشکل هستیم چون بخش مهمی از تامین آب از طریق بارندگی و منابع زیرزمینی است و هم اکنون سدهای استان در حداقل میزان ظرفیت خود هستند.

وی بابیان اینکه طرح های مختلفی برای رفع مشکلات در حوزه آب در دست اقدام است، افزود: طرح های بخش زود بازده امسال به بهره‌برداری رسیده که اگر به بهره‌برداری نمی‌رسید حتماً دچار تنش جدی می‌شدیم؛ طرحهای میان مدت و پروژه‌های بلند مدت از جمله استفاده از پساب و تصفیه فاضلاب و انتقال آب نیز در حال اجرا است.

وی ادامه داد: انتقال آب با هدف صنعت است از حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب سهم استان ۳۰ میلیون مترمکعب برای صنایع فولادی است که امیدواریم فاز نخست این طرح در سال۱۴۰۵ به بهره برداری برسد.

طرح راهبردی راه‌آهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکه‌ای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.

احداث خط ریلی خواف - هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان دچار مشکل شده بود که طی یکسال گذشته با پیگیری های انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، خط تکمیل و نخستین قطار باری عصر امروز از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.

این اقدام راهبردی و مهم در صنعت حمل ونقل کشور که با حمایت و همراهی مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی و کنسرسیوم ریلی ایران و افغانستان صورت گرفته منجر به یک خط امن دایمی برای حمل بار فعال شده و می تواند دسترسی جدیدی را برای تجارت بین ۲ کشور فراهم کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha