کیفیت اوقات فراغت، دغدغه اولیا و دستگاه‌های متولی

تبریز - ایرنا - اتمام سال تحصیلی نوعی آرامش و آسودگی خاطر را برای کودکان، نوجوانان و جوانان به ارمغان می‌آورد اما سپری کردن اوقات فراغت تبدیل به دغدغه‌ای برای خانواده ها شده است و اینجاست که نقش دستگاه‌های متولی این حوزه برای کاستن از این دغدغه پررنگ می‌شود.

به گزارش ایرنا، با توجه به اهمیت و نقش اوقات فراغت در زندگی فردی و اجتماعی کودکان، نوجوانان و جوانان، گذران اوقات فراغت و چگونگی بهره وری از آن همواره مورد توجه اولیا و دستگاه های متولی بوده و هر سال برنامه های مختلفی از سوی این دستگاه ها تدارک دیده می شود.

در روزگاران گذشته به محض اتمام سال تحصیلی، فرزندان پسر در دوران اوقات فراغت خود کمک حال پدران در امرار و معاش و کسب روزی می شدند و فرزندان دختر نیز در کنار مادران خود علاوه بر آموختن صنایع دستی، نقش خود را در رسیدگی به امور خانه ایفا می کردند.

اما در جوامع کنونی و زندگی امروزی با توجه به کمرنگ شدن اهمیت بسیاری از مشاغل آبا و اجدادی و عدم علاقه فرزندان به حرفه آموزی در نزد پدران و مادران خود، کودکان، نوجوانان و جوانان دوران فراغت از تحصیل خود را یا به بطالت می گذرانند یا در صورت فراهم شدن امکانات از سوی والدین و دستگاه های متولی در برنامه های مختلف آموزشی و تفریحی شرکت می کنند.

آسیب های ناشی از عدم برنامه ریزی برای اوقات فراغت نسل جوان و ضرورت استفاده بهینه از این اوقات چنان اهمیت دارد که مسوولان پیش از آغاز ایام تابستان و اوقات فراغت، این موارد را به متولیان امر گوشزد می کنند و با بیان زیان های بهره گیری نادرست از این اوقات بر برنامه ریزی اصولی و صحیح دستگاه ها و نهادهای متولی تاکید می کنند.

کیفیت اوقات فراغت، دغدغه اولیا و دستگاه‌های متولی
حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز

نداشتن برنامه مناسب برای گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان تهدید بزرگی برای این قشر است

به طوری که امام جمعه تبریز در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته این شهر با اشاره به آغاز فصل تابستان، اوقات فراغت و دغدغه والدین برای گذران این اوقات، نداشتن برنامه مناسب برای گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را تهدید بزرگی برای این قشر دانست و گفت: دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی و متولیان امور جوانان و نوجوانان اگر برنامه درست و جذاب در این زمینه نداشته باشند، دشمن جای خالی آنان را پر خواهد کرد.

حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، از اوقات فراغت به عنوان فرصتی طلایی و بزرگ برای دستگاه های ذیربط یاد و اظهار کرد: دستگاه های متولی باید با اجرای برنامه‌های جذاب، اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را تامین کنند.

حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، از اوقات فراغت به عنوان فرصتی طلایی و بزرگ برای دستگاه های ذیربط یاد و اظهار کرد: دستگاه های متولی باید با اجرای برنامه‌های جذاب، اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را تامین کنند.

وی با توصیه به دستگاه های متولی برای طراحی و اجرای برنامه های سالم و مخاطب پسند، به نسل جوان نیز سفارش کرد که محیط‌های سالم را برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب کنند.

ارایه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در پایگاه‌های اوقات فراغت مدنظر قرار گیرد

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با تاکید بر اجرای برنامه‌های متنوع در پایگاه‌های اوقات فراغت استان، گفت: ارایه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز در این پایگاه‌ها مدنظر قرار گیرد و این برنامه ها به گونه‌ای باشد که دوران اوقات فراغت جوانان و نوجوانان صرفا وقت سپری‌ کردن نباشد بلکه در آینده این نسل تاثیرگذار باشد.

عابدین خرّم، ابتکار و خلاقیت را لازمه کار تربیتی و تعلیمی دانست و تاکید کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا نسبت به سال‌های گذشته تنوع آموزش‌های ارایه شده در پایگاه‌های اوقات فراغت بیشتر شود.

وی با تاکید بر غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان، گفت: اداره کل آموزش‌ و پرورش استان میزبان بیشترین پایگاه‌های اوقات فراغت بوده بنابراین باید فعالیت‌های تربیتی به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که اثرگذاری مطلوبی بر روی دانش‌آموزان داشته باشد.

خرّم، ادامه داد: برنامه ها باید طوری باشد که بتواند انگیزه دانش‌آموزان را برای آغاز سال تحصیلی جدید افزایش دهد و تمام ظرفیت تفریحی و علمی دانشگاه‌ها نیز در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، در اختیار اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قرار گیرد.

خرّم: برنامه ها باید طوری باشد که بتواند انگیزه دانش‌آموزان را برای آغاز سال تحصیلی جدید افزایش دهد و تمام ظرفیت تفریحی و علمی دانشگاه‌ها نیز در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، در اختیار اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اردوی راهیان پیشرفت می‌تواند از برنامه‌های ویژه در اوقات فراغت دانش‌آموزان باشد، یادآوری کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص امیدآفرینی و تبیین پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در این‌ ارتباط بسیار مهم بوده و بازدید دانش آموزان از کارخانه‌ها و واحدهای دانش‌بنیان و پارک و علم فناوری ارزشمند است.

خرّم، اظهار کرد: یکی از وظایف ما در این راستا، حمایت از سازمان‌های مردم نهادی است که در محلات کم‌برخوردار بدون هیچ‌گونه حمایتی به‌ صورت داوطلبانه در حال فعالیت در زمینه اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هستند.

کیفیت اوقات فراغت، دغدغه اولیا و دستگاه‌های متولی
تراب محمدی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی

برنامه های اوقات فراغت برای نسل جوان باید مفرّح و مثمر ثمر باشد

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نسل جوان در راستای تربیت جوانان انقلابی و اینکه ارزش های اجتماعی در دوره نوجوانی و جوانی شکل می گیرد، گفت: قشر جوان سرمایه های اصلی و آینده کشور هستن و برنامه‌های اوقات فراغت سرمایه‌گذاری برای آینده این نسل است.

تراب محمدی، با اشاره به اینکه شخصیت بچه ها در اوقات فراغت شکل می‌گیرد، افزود: شخصیتی باید شکل بگیرد که بتواند در جامعه مسوولیت پذیر باشد چراکه آینده این کشور و جامعه به این جوانان و نوجوانان غیرتمند و مسوولیت پذیر وابسته است.

وی یادآوری کرد: مسوئولان و مدیران دستگاه های متولی باید نسبت به اوقات فراغت شناخت مناسبی داشته باشند تا کلاس هایی برگزار شود که برای جوانان جذاب، مفرح و مثمرثمر باشد.

کیفیت اوقات فراغت، دغدغه اولیا و دستگاه‌های متولی
امیر تقی زاده، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی

در این راستا امسال از سوی دستگاه ها و نهادهای متولی آذربایجان شرقی برنامه های مختلفی برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان تدارک دیده شده است که از جمله ایجاد چهار هزار و ۶۰۰ پایگاه از سوی اداره کل ورزش و جوانان و ۲ هزار و ۲۰۰ پایگاه از سوی اداره کل آموزش و پرورش و هدفگذاری برای جذب بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار دانش آموز در این پایگاه ها است.

گذران اوقات فراغت یک میلیون نفر از نوجوانان و جوانان در آذربایجان شرقی هدف گذاری شده است

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در سال گذشته ۵۳۹ هزار نفر در برنامه های اوقات فراغت استان شرکت کرده بودند، گفت: امسال برای گذران اوقات فراغت یک میلیون نفر از جوانان و نوجوانان هدف گذاری شده است.

امیر تقی زاده، با اشاره به اینکه اوقات فراغت چهارمین صنعت درآمدزا در دنیا محسوب می شود، می افزاید: امسال حدود چهار هزار و ۶۰۰ پایگاه در سطح استان در برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ایجاد شده است.

امیر تقی زاده، با اشاره به اینکه اوقات فراغت چهارمین صنعت درآمدزا در دنیا محسوب می شود، اعلام کرد: امسال حدود چهار هزار و ۶۰۰ پایگاه در سطح استان در برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه شاخصه برنامه های اوقات فراغت امسال نسبت به سال های گذشته، امضای تفاهم نامه هفت وزارتخانه در قالب « مدرسه تابستنه مهارت» است، اظهار کرد: در راستای این تفاهم نامه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان به عنوان متولی برای مهارت آموزی دانش آموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ سال فعالیت می کند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: دانشگاه های استان نیز مکلف هستند ظرفیت ها و امکانات فرهنگی و ورزشی خود را برای اجرای برنامه های اوقات فراغت و برپایی اردوهای یک روزه دانش آموزان به منظور بازدید از مراکز رشد و فناوری در اختیار پایگاه های اوقات فراغت قرار دهند.

تقی زاده، با اشاره به فعالیت ۸۷۰ هیات ورزشی و ۳۱۲ سازمان مردم نهاد فعال در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی در سطح استان، ادامه داد: این هیات ها و سازمان ها نیز در حوزه وظایف ذاتی خود برنامه های متنوعی را برای گذران اوقات فراغت دانش آموزان تدارک دیده اند.

تقی زاده، با اشاره به فعالیت ۸۷۰ هیات ورزشی و ۳۱۲ سازمان مردم نهاد فعال در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی در سطح استان، ادامه داد: این هیات ها و سازمان ها نیز در حوزه وظایف ذاتی خود برنامه های متنوعی را برای گذران اوقات فراغت دانش آموزان تدارک دیده اند.

وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان به عنوان دبیرخانه اوقات فراغت فعالیت می کند، یادآوری کرد: امسال همه دستگاه ها مکلف شده اند در حوزه تخصصی خود فعالیت کنند و پس از اتمام دوره مدرک و گواهینامه به شرکت کنندگان در کلاس ها ارایه کنند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با بیان اینکه گرانی کلاس های اوقات فراغت از دغدغه های اولیا است، گفت: برای کاهش هزینه خانواده ها، شهرداری تمامی اماکن ورزشی و فرهنگی خود را در اختیار پایگاه های اوقات فراغت قرار داده است.

تقی زاده، با تاکید بر ضرورت تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه برای گذران اوقات فراغت دانش آموزان، افزود: با تامین این اعتبارات می توان از هنرجویان دانشگاه هنر اسلامی، مربیان کانون های پرورش کودکان و نوجوانان و سایر مراکز فرهنگی و آموزشی برای ارایه آموزش های مختلف در پایگاه های اوقات فراغت استفاده کرد.

وی اظهار کرد: اعتبارات مهارت آموزی این اداره کل توان آموزش ۲۳ هزار نفر از جوانان و نوجوانان را دارد در حالی که حدود ۲۵۰ هزار دانش آموز در دبیرستان های استان مشغول به تحصیل هستند.

کیفیت اوقات فراغت، دغدغه اولیا و دستگاه‌های متولی
پناه علی حسین زاده، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

بیش از ۲۲۰ هزار دانش آموز در پایگاه های اوقات فراغت آموزش و پرورش آذربایجان شرقی شرکت می کنند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم با اشاره به اهمیت برنامه ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ پایگاه اوقات فراغت در سطح استان از سوی این اداره کل دایر شده و ۲۲۰ هزار دانش آموز در برنامه های این پایگاه ها شرکت کرده بودند.

پناه علی حسین زاده، افزود: امسال هدف گذاری این اداره کل افزایش یک درصدی تعداد پایگاه ها و دانش آموزان نسبت به سال گذشته برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان است.

پناه علی حسین زاده، گفت: امسال هدف گذاری این اداره کل افزایش یک درصدی تعداد پایگاه ها و دانش آموزان نسبت به سال گذشته برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان است.

وی اظهار کرد: دارالقران ها و پایگاه های قرآنی در حوزه آموزش فعالیت های قرآنی، کانون های فرهنگی و تربیتی در حوزه های فرهنگی و تربیتی، کانون های ورزشی در حوزه های ورزشی و مدارس نیز در حوزه های فرهنگی، هنری و ورزشی به دانش آموزان خدمات ارایه می کنند.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: از برنامه های شاخص اوقات فراغت امسال در استان، اعزام دانش آموزان به مشهد مقدس بوده و در این راستا برای اعزام بیش از ۲ هزار دانش آموز هدف گذاری شده است.

حسین زاده، با بیان اینکه این دانش آموزان در قالب ۱۴ کاروان به مشهد مقدس اعزام می شوند، اعلام کرد: تاکنون پنج کاروان به این مکان مقدس اعزام شده و ششمین کاروان نیز امروز اعزام می شود.

حسین زاده، با بیان اینکه این دانش آموزان در قالب ۱۴ کاروان به مشهد مقدس اعزام می شوند، اعلام کرد: تاکنون پنج کاروان به این مکان مقدس اعزام شده و ششمین کاروان نیز امروز اعزام می شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه های مختلف در تابستان برای دانش آموزان در قالب اوقاف فراغت یادآوری کرد: برنامه های مهارت محوری دانش آموزان نیز در پژوهشسراها و مراکز فنی و حرفه ای به دانش آموزان ارایه می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: این اداره کل در اجرای برنامه های اوقات فراغت با سایر نهادهای متولی نیز همکاری می کند و برای هر نهاد متقاضی، مراکز و فضای آموزشی، فرهنگی و ورزشی مدارس در اختیار آن ها قرار می گیرد.

حسین زاده، اعلام کرد: امسال ویژه برنامه دیگری با همکاری داره التحقیق استاد شهید مطهری اجرا می شود و در این ویژه برنامه ۱۰ هزار دانش آموز علاقه مند تحت عنوان یادواره حضرت امام (ره) در کلاس های بصیرت افزایی و تربیت دینی و اردوهای یک روزه شرکت می کنند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha