۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۶
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85162012
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افسانه‌های هر منطقه بزرگترین گنجینه ادبیات ما هستند

سنندج-ایرنا- نویسنده برجسته کشور گفت: باید افسانه‌های منطقه خودمان را بشناسیم که یکی از بزرگترین گنجینه‌های ادبیات کشورمان به شمار می‌روند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا شمس روز پنجشنبه درسی و نهمین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان استان کردستان در سنندج با اشاره به نکات کلیدی در نوشتن داستان از جمله عدم تعادل و یافتن سوژه‌هایی که قابلیت داستانی دارند، اظهار کرد: در اطرافمان موضوع های زیادی برای نوشتن وجود دارد فقط کافی است آنهایی را که می‌تواند به یک داستان تبدیل شوند را دستچین کرده، برای شروع به تجربه‌های شخصی خود سری بزنیم و از اتفاق‌هایی که آن‌ها را درک کرده‌ایم، شروع کنیم.

وی خطاب به تعدادی از علاقمندان به نویسندگی که به تازگی به جمع انجمن‌های تخصصی ملحق شده‌اند گفت: نترسید، اعتماد به نفس داشته باشید، شهامت و شجاعت داشته باشید و بنویسید و اگر نقد شدید فقط و فقط تلاشتان را بیشتر کنید و بعد از شنیدن نقد دیگران، دست به کار شوید و خودتان کارتان را ویرایش کنید حتی اگر بارها وبارها این روند تکرار شود.

این نویسنده مطرح کشوری همچنین از ویژگی های یک سوژه داستانی به زبانی ساده برای بچه ها صحبت کرد و افزود: در سوژه داستانی باید یک‌بحران داشته باشیم یا یک گره یا یک عدم تعادل و البته باید یک شخصیت داشته باشیم که از تاثیر آن‌، بحران را روی این شخصیت بنویسیم.

وی همچنین به بچه‌ها توصیه کرد که تا می‌توانند کتاب بخوانند و بنویسند و برای خودشان کنج دنجی برای نوشتن بسازند، گوشه اتاقی، میزی یا محلی اختصاصی که هروقت دلشان میخواست بنویسند به آنجا بروند و چیزهایی را که برایشان تداعی کننده است، در آن محل جمع کنند.

شمش اظهار کرد: برای نوشتن ساعت مشخصی را در نظر بگیرید و بنویسید اما شیفته کارهایتان نشوید چرا که آثار ما از همان جایی ضربه می خورد که ما شیفته آن‌ها می شویم و نمی‌توانیم آنطور که باید و شاید آن‌ها را ویرایش و پیرایش کنیم.

وی از یک فرمول جادویی با چهار فاکتور نام برد و گفت: شخصیت، هدف، موانع و ضربه نهایی که با پرداخت درست، می تواند داستان را به اثری ماندگار تبدیل کند.

نویسنده برجسته کشور به عنوان یکی از پیشگامان فانتزی نویسی در ایران گفت: از افسانه‌ها برای نوشتن الهام بگیرید افسانه‌های منطقه خودتان را بشناسید که یکی از بزرگترین گنجینه‌های ادبیات ماهستند و دست مایه بسیاری از داستان‌ها خواهند بود.

وی که در زمینه بازنویسی وروزآمد کردن افسانه‌ها سال‌ها تحقیق کرده‌اند، افزود: ما گنج‌هایی داریم که نباید از آن‌ها غافل باشیم پس آن‌ها را مطالعه کنید و با ساختار آن‌ها آشنا شوید و در نوشتن از آن ها بهره بگیرید.

این نشست در راستای چهارمین دوره از مهرواره از اندیشه تا قلم به مناسبت گرامیداشت روز قلم تا بزرگداشت ادبیات کودک برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha