۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۳۸
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85161366
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۴۶ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری اصفهان سال گذشته همکاری‌ بین‌المللی داشتند

اصفهان- ایرنا - معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: ۴۶ شرکت دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان در سال گذشته همکاری‌های بین المللی با کشورهای مختلف دنیا داشتند.

به گزارش ایرنا، احسان یزدیان عصر چهارشنبه در آیین تجلیل از واحدهای فناور برتر مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، افزود: این رقم با وجود شرایط بین المللی حاکم بر کشورمان، قابل توجه است و امیدواریم با گشایش های صورت گرفته رشد بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین ۳۰ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری شیخ بهایی در کنار فعالیت های تولیدی و تجاری سازی اقدام به ثبت مقاله یا اختراع در سطح بین المللی (patent ) کردند.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهد که ۵۶ درصد از واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد این شهرک بر روی فناوری های برتر (high tech) و متوسط به بالا فعالیت می‌کنند.

یزدیان با بیان اینکه ارزیابی سال گذشته نشان می دهد که اشتغال در شرکت های جدید مستقر در مراکز رشد این شهرک رو به افزایش است، اضافه کرد: میزان اشتغال در واحدهای فناور جدید در مراکز رشد ۶۱۰ نیروی تمام وقت و ۴۵۹ نیروی نیمه وقت بوده است.

وی با اشاره به فرایند ارزیابی واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد و پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال گذشته، اظهار داشت: در این ارزیابی ۲۱۳ شرکت بالغ و مستقر در پارک علم و فناوری و ۱۴۵ واحد فناور مستقر در مراکز رشد بررسی شدند.

وی خاطرنشان کرد: محورهای ارزیابی این واحدها، دستاوردهای فناورانه، فعالیت های اقتصادی و تجاری سازی دستاوردها، برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی و تعامل با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و واحدهای فناور مستقر در آن بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: دوره اقتصاد منابع محور مانند نفت و گاز در کشورمان، گذشته است و باید این دوره را بر مبنای دانش و توانمندی شرکت های دانش بنیان و فناور پایه ریزی کنیم.

مهدی طغیانی با بیان اینکه عصر حاضر مختص شرکت های فناور و جوانان مستعد است، افزود: در سیاست ها هنوز این موضوع آنطور که باید و شاید باور نشده است.

وی با اشاره به ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان در سال گذشته، تصریح کرد: هنوز ظرفیت های زیادی از این قانون اجرا نشده و شاید بتوان گفت کمتر از پنج درصد ظرفیت آن فعال شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه اصفهان به دلایل مختلف مانند تمرکز واحدهای صنعتی در اطراف این شهر با چالش هایی مانند آلودگی هوا مواجه است که راه حل آن را باید در بین شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی بیابیم.

وی با بیان اینکه باز کردن کلاف پیچیده آلودگی هوا برای مدیریت اجرایی و محیط زیست استان یک مساله است، افزود: طرح هایی توسط برخی از شرکت های فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای رفع این معضل پیشنهاد شده است که دنبال این هستیم تا ۲ طرح بطور آزمایشی اجرا شود.

واحدها و شرکت‌های فناور و دانش بنیان برتر مستقر در مراکز رشد و پارک علم و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان روز چهارشنبه در مراسمی معرفی و تجلیل شدند.

اصفهان به‌عنوان استان پیشتاز در عرصه علم و فناوری با سهم بیش از ۹ درصدی از کل شرکت‌های دانش بنیان کشور، رُتبه دوم را از این لحاظ در بین استان‌ها دارد و سهم اقتصاد دانش بنیان در این خطه حدود ۲.۵ درصد و بیشتر از میانگین کشوری است.

همچنین این استان نخستین و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را در خود دارد که ایده ایجاد پارک‌های علم و فناوری از آن از سال ۱۳۸۰ شکل گرفت و امروزه این شهرک در سایه حمایت دولت و تلاش فناوران و بخش خصوصی، یکی از بزرگترین مجموعه های دانش بنیان ایران با حدود ۷۰۰ واحد و شرکت فناور و دانش بنیان به‌شمار می‌آید.

صادرات واحدها و شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در این شهرک در سال ۱۴۰۱ به ۵۷ میلیون دلار رسید که نسبت به سال‌های اخیر افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha