پیام غدیر چیست؟

۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۳
کد خبر: 85159916
علیرضا قبادیI کارشناس مذهبی
پیام غدیر چیست؟

تهران- ایرنا- درک پیام غدیر و تحقق امر ولایت امیرمومنان (ع) یعنی توجه به همه نگرانی‌ها و هشدارهای برشمرده شده و عمل به همه آموزه ها و رفتارهای اصیل و مهم اعتقادی و معرفتی است

شاید کمتر واقعه و رویدادی در جهان اسلام به اهمیت،جایگاه و تاثیرات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رخداد غدیر در جهان اسلام باشد. شناخت و درک روشن پیام غدیر، اثرات بسیار گسترده ای در جهان اسلام دارد. از این رو لزوم بازشناسی و احیای غدیر ضرورت تام دارد. پرسش اصلی آن است که چگونه می توان غدیر را احیا کرد؟ به نظر نکته اتکا و آغازین و مبنای بازشناسی جایگاه و احیای غدیر مستلزم شناخت جامع خطبه پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر است.

این خطبه که از جمله، آخرین فرمایشات رسول خدا( ص) است سرشار از معارف و آموزه ها و توصیه های اصیل دینی و اسلامی است و با اختلافاتی از سوی همه مذاهب اسلامی روایت شده است. در خطبه مزبور به آیات متعدد قرآن کریم نیز استناد شده است. مضمون و محتوای آیات استناد شده در خطبه پیامبر (ص) نشان می دهد که با وجود تنوع و تکثر آیات، هشدار، تهدید، انذار و عتاب، مخرج مشترک آیات استناد شده است. نکته بسیار حائز اهمیت دیگر همخوانی و همسویی مضمون معافیت رسول خدا (ص) از ابلاغ ولایت و جانشینی حضرت علی (ع) با آیات استناد شده است!

مضمون آیات استنادی و دلایلی که پیامبر(ص) درباره معافیت ابلاغ ولایت امیرمومنان علی (ع) بر می‌شمارد، نشان می دهد که درک حقیقت پیام غدیر و احیای آن مستلزم نوعی هوشیاری و اجتناب از غفلت و هر نوع سطحی نگری است. از این رو دریافت پیام غدیر و احیای آن هر چند در ابتدا، امری ساده و سهل الوصول به نظر می رسد اما درک حقیقت پیام و احیای غدیر کار آسانی نیست. شناخت پیام و احیای غدیر افزون بر آنکه امری نسبی و به تناسب ظرفیت و معرفت آدمی قابل دست یابی است، ملازم نوعی هوشیاری و اجتناب از غفلت و سطحی نگری و دوری از اندیشه و رفتار منافقانه، کافرانه و مانند آن است.

به عبارت دیگر درک پیام غدیر و تحقق امر ولایت امیرمومنان (ع) یعنی توجه به همه نگرانی‌ها و هشدارهای برشمرده شده و عمل به همه آموزه ها و رفتارهای اصیل و مهم اعتقادی و معرفتی است. برگزاری جشن ها و انجام راهپیمایی ها هر چند امر لازم و مقدمه ای در برپایی غدیر است اما درک پیام و احیای حقیقت غدیر مستلزم توجه و نگاه جامع به همه مضامین و محتوای خطبه پیامبر(ص) در روز غدیر است؛ خطبه ای که بر شناخت و اعتقاد به معارف و اندیشه های اصیل اسلامی از جمله توحید، نبوت، معاد، ضرورت توجه به امامت، اعتقاد به مرگ و ملاقات با پیامبر (ص) در جهان دیگر، اعتقاد به خاتمیت پیامبر(ص) و انتصابی بودن مقام امامت و تمسک به قرآن کریم و تبعیت از امیر مومنان علی (ع) به عنوان الگوی کامل تربیت یافته تاکید کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha