۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85157148
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهرداری: فعالیت دستفروشان در بیرجند بدون مجوز است

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند گفت: فعالیت دستفروشان در حال حاضر بدون مجوز است و برخوردهای لازم از سوی اداره اجرائیات شهرداری انجام می‌شود اما بازدارنده نیست.

حسن دلپسند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به نامه پلیس راهور در سال گذشته مبنی بر بی‌نظمی در سطح شهر و وجود دستفروشان سیار، صدور مجوز متوقف شد و از مرداد ۱۴۰۱ هیچ گونه مجوزی صادر نشده است.

وی گفت: در کارگروهی متشکل از بخش‌های مختلف متولی این حوزه مقرر شده که هفت نقطه در شهر بیرجند مشخص شود و بعد از تایید همه دستگاه‌های عضو این کارگروه صدور مجوز فقط در اماکن مورد تایید امکان پذیر خواهد بود.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند عنوان کرد: حاشیه پارک ظفر، بازار ۱۵ خرداد، میدان سپاه، حاشیه بازار روز سابق در بهشتی، کنارگذر بلوار شهدای عبادی نرسیده به پل هوایی، بلوار شعبانیه، میدان بعد از پل مهر شهر از نقاطی است که برای ساماندهی دستفروشان پیش‌بینی شده و نیاز به تایید پلیس راهور دارد.

وی گفت: محوطه بازار روز بهشتی و بلوار مسافر هم برای ساماندهی دستفروشان آماده‌سازی شده است.

دلپسند یادآور شد: هرگونه وسیله نقلیه اعم از وانت، نیسان، سواری، سبزی فروشان باید در همین مکان های مشخص شده بساط کنند.

وی یکی از مشکلات اساسی در زمینه ساماندهی دستفروشان را ضعف قانون دانست و گفت: در حال حاضر برخوردها بازدارنده نیست و باید سایر دستگاه‌های متولی با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند افزود: با وجود اینکه شهرداری هیچگونه مجوزی از سال گذشته برای دستفروشان صادر نکرده اما میدان بار بخش خصوصی در این زمینه سوء استفاده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های قضایی برای برخوردهای قهری باید از شهرداری حمایت کنند ادامه داد: عملا شهرداری در برخورد با دستفروشان تنهاست و نیاز به مجوزهای قانونی دارد.

رد پای اتباع بیگانه در دستفروشی

وی یادآور شد: برخی از غرفه داران میدان بار برای اینکه تره و بار در میدان نماند، وانت بار و یا نیروهای افغان را به کار گرفته و نسبت به فروش انبه، لیمو و محصولات سردرختی در تقاطع‌های پر رفت و آمد سطح شهر اقدام می‌کنند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند گفت: ۹۰ درصد دستفروشان سطح شهر زیر نظر میدان بار بخش خصوصی بوده و از این رو شاهد جولان آنها در شهر هستیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت این دستفروشان فاقد مجوز شهرداری و رایگان است عنوان کرد: از لحاظ قانونی باید اتاق اصناف، پلیس راهور، دادستان، صنعت، معدن و تجارت با شهرداری در نظارت و برخورد با دستفروشان همراهی کنند.

دلپسند ادامه داد: اگر هم شهرداری از این دستفروشان مبلغی دریافت کند برای ادامه فعالیت حقی ایجاد خواهد شد و چنانچه تصادفی در آن نقطه صورت گیرد هم مقصر شهرداری خواهد بود.

وی بیان کرد: پلیس راهور هم در این زمینه جرائمی اعمال می‌کند به‌طوری که ماهانه هر خودرو دستفروش چهار میلیون تومان باید جریمه پرداخت کند اما در قبال درآمد آنها این جرائم بازدارنده نیست.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند با اشاره به ۲ راهکار برای حل معضل دستفروشان در سطح شهر عنوان کرد: در این راستا یا باید تعهد محضری از آنها اخذ شود که هرگونه بهم ریختگی و بی‌نظمی ترافیک بر عهده دستفروش بوده و یا کمیته مشترک ساماندهی دستفروشان اماکن مشخص شده را تایید کرده تا فعالیت آنها منحصر همان نقاط باشد.

وی گفت: این بی نظمی فعالیت دستفروشان اجحاف بزرگی در حق کسبه دارای مجوز است و از طرفی تهدیدی برای سلامت شهروندان بوده زیرا بر عرضه محصولات آنها از لحاظ بهداشتی و حتی امنیتی تحت هیچ نظارتی نیست.

دلپسند افزود: جمع آوری دستفروشان نیازمند حکم دادستانی بوده که کاری بسیار زمان‌بر است.

ورود دستفروشان به پارک‌ها ممنوع است

وی درخصوص حضور دستفروشان در محوطه پارک‌ها گفت: ورود دستفروشان به پارک‌ها ممنوع بوده و هیچ مجوزی در این زمینه صادر نمی‌شود لذا شهروندان در صورت مشاهده مواردی با اداره اجرائیات شهرداری تماس بگیرند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند افزود: در حال حاضر به خاطر حفظ سیما و منظر شهری و حقوق شهروندی هیچ مجوزی برای فعالیت دستفروشان در پارک‌ها یا فضای شهربازی صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری با دستفروشان قاطعانه برخورد می کند گفت: در صورتی که محرز شود نیروهای شهرداری اقدام به اجاره مکانی برای دستفروشی کرده‌اند و هم با ورود حراست برخوردهای لازم انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha