برنامه‌ریزی‌ برای واردات متروباس به پایتخت/به کودکان سر چهارراه ها وجه پرداخت نکنیم

تهران - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر تهران از برنامه‌ریزی‌ برای واردات متروباس به ناوگان حمل و نقل عمومی خبرداد و گفت: هنوز تعداد و زمان ورود متروباس مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار شهری ایرنا مهدی چمران روز یکشنبه پیش از آغاز یکصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر در جمع خبرنگاران درباره ورود مترو باس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، اظهارداشت: قطعاً در همه فضاها نمی‌توان از متروباس استفاده کرد و باید در خیابان‌های مستقیم و بدون پیچ و خم استفاده شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در این زمینه انجام شده و قرار است اتوبوس‌های سه کابین وارد شود، گفت: هنوز تعداد و زمان ورود آن مشخص نیست.

چمران درباره وضعیت این اتوبوس‌ها اظهارداشت: مجلس و دولت تصویب کردند که می‌توان از اتوبوس‌های کم کارکرد در فضای درون شهری و برون شهری استفاده کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران نیز افزود: ارایه گزارش بازدید منطقه‌ای از منطقه ۱۳، ارایه یک فوریتی شهرداری در مورد واگذاری املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی، ارائه گزارش حساب و درآمد اسفندماه سال قبل در شورا و انتخاب دو نفر برای عضویت در کمیسیون ماده ۳۸ نیز در این جلسه انجام خواهد شد.

چمران هم‌چنین در آغاز این جلسه، با اشاره به قرآن سوزی در کشور سوئد و محکومیت آن، اظهارداشت: دشمنان از حرکت رو به جلوی اسلام می ترسند؛ قرآن سوزی نهایت عقب ماندگی است ؛ در چنین کشوری به نام آزادی کاری جنایتکارانه انجام دادند .

وی تأکید کرد: از کشورهای اسلامی انتظار داریم که به پا خیزند؛ چنین کشورها را باید تحریم کرد تا بدانند مسلمانان و دنیای اسلام بیدار است.

سکونت عده‌ای افراد سیاسی در جماران، خانه‌های فرسوده را بلاتکلیف گذاشته است

حجت الاسلام سید محمدآقا میری عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدید از محله جماران وگفت و گو با اهالی این محله، نسبت به عدم نوسازی بافت فرسوده این منطقه‌ تذکر داد و اظهارداشت: سکونت عده ای افراد سیاسی در منطقه موجب شده که آنها بخواهند منطقه کم جمعیت و دارای رفاه باشد.

وی افزود: این افراد ساکنین برای امنیت و آرامش خود، ساکنان محله جماران را به گروگان گرفتند و مردم این محله با خانه های فرسوده گرفتار و بلاتکلیف شده اند.

وی با اشاره به اینکه این افراد از وجود خانه امام به عنوان بهانه یاد می کنند که به دلیل وجود این خانه اجازه ساخت و ساز داده نمی شود ، گفت: عده ای افراد به دلیل مطامع خود دارند چهره مردمی امام را خدشه دار می کنند، در حالیکه منزل امام از صد میراث فرهنگی با ارزش تر است.

آقامیری با اشاره به صورتجلسه سال ۹۹ در شورای عالی معماری و تصویب تهیه طرح بازنگری محدوده جماران به شرط وجود مشاور ذی صلاح و ابلاغ به شهرداری تهران گفت: بر اساس این صورتجلسه ساخت چهار طبقه مجاز است اما این صورتجلسه با توپ و تشر همین افراد سیاسی کنار گذاشته شده است.

وی از شهردار تهران خواست به عنوان فردی انقلابی، موضوع را پیگیری و حقوق مردم جماران را احیا کند.

انتقاد از وضعیت دستفروشی در پایتخت

مهدی اقراریان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به گزارش منتشر شده رسانه‌ها با محوریت دست فروشان، گفت: با دریافت پول از سوی نیروهای شهرداری، بساط گستری گسترش پیدا کرده و عزم جدی برای مقابله با آن وجود ندارد.

وی با این اینکه چندین مرتبه به شهرداری درباره دستفروشی در معابر و چهارراه ولیعصر تذکر ارائه شده است، از بازرسی و حراست خواست نسبت به مسئله توجه داشته باشند.

به گفته وی، شهرداری تهران باید از آبروی ۱۰ ها هزار نیروی زحمتکش دفاع کند و اجازه ندهد چند نیروی خرد و جزء آبروی شهرداری را زیر سؤال ببرند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با انتقاد از وضعیت ساماندهی دستفروشان در تهران، این موضوع را یکی از مشکلات شدید پایتخت عنوان کرد و گفت: باید کار درستی که خلاف نباشد برای افراد پیدا کرد و این مسولیت دولت و سایر نهادها است اما مشاغل کاذب نمی تواند شغل باشد.

به کودکان سر چهارراه ها وجه پرداخت نکنیم

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: از ساعت ۶ صبح عده ای کودک از پنج سال تا بالاتر سر چهارراه ها دست فروشی می کنند.

وی با بیان اینکه چه کسانی در این ساعت این کودکان را در سطح شهر قرار دادند، اظهارداشت: جای تأسف است که عده ای سودجو از کودکانی که قدرت تصمیم گیری ندارند، سوء استفاده می کنند.

عباسی خواستار برخورد و بررسی موضوع از سوی شهرداری‌ و دستگاه های ذیربط شد و گفت: علاوه بر شهرداری باید شهروندان نیز در این زمینه مشارکت کنند و به کودکان در چهارراه ها وجه پرداخت نکنند.

وی افزود: شاید پرداخت نکردن وجه به این کودکان ظالمانه باشد اما در طولانی مدت باعث برچیده شدن این روند می شود.

چمران نیز با کنایه درباره ساعت کار کودکان کار گفت: گویا ساعت ۶ صبح مصوبه دولت را مبنی بر آغاز ساعت کاری کودکان رعایت کرده اند. وضعیت موجود شایسته شهر نیست و نیاز به ساماندهی واقعی وجود دارد.

ساماندهی حریم تئاتر شهر نیازمند اقدام قاطعانه

علیرضا نادعلی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره ساماندهی حریم تئاتر شهر گفت: سالیان سال این مشکل در محوطه تئاتر شهر وجود دارد و آسیب های اجتماعی زیادی در این فضا دیده شده و شهرداری منطقه ۱۱ و سازمان زیباسازی پس از مدتها طرحی خوب را ارائه داده است.

وی با بیان اینکه پس از جلسه ای که با مناطق ۱۱، ۶، شرکت ساماندهی مشاغل و شرکت شهربان و حریم بان داشتیم، برخی دوستان فکر می کردند ایجاد سازه های موقت برای بساط گستران قابل گذشت است، یادآور شد: ما وضعیتی ایجاد کرده ایم که حالا شهردار منطقه ۱۱ در صحنه حضور پیدا می کند و دادستانی و پلیس نیز وارد عمل شده و به کمک مدیریت شهری آمده است.

نادعلی تأکید کرد: اصالتا این حرف که مسئولین شهرداری می گویند ما موظف به ایجاد فضای جایگزین برای دستفروشان هستیم اشتباه است. در منطقه ۱ و ۱۹ دوستان این امتحان را انجام دادند و فضایی برای ساماندهی در نظر گرفتند اما دست فروشان نیامدند و اگر چنین فکر کنیم، طبعا ترجیح می دهند بدون مالیات بیایند و بساط کنند و سود خود را ببرند. ما باید اقدام قاطعانه ای برای دست فروشی و سد معبر در مناطق شهر انجام دهیم.

اجرای فاز دوم دهکده پسماند

محمد هادی علی احمدی شهردار منطقه ۱۳ تهران درباره پروژه های اجرا شده در این منطقه با اشاره به باز شدن کنار گذر پیروزی به امام علی (ع)، اظهارداشت: از ۱۲۵۰ هکتار وسعت منطقه برای ۹۷ هکتار توافق شده و هشت درصد وسعت منطقه در ماه های اخیر آزاد شده است.

وی افزود: امسال بزرگترین نیروگاه خورشیدی شهر تهران که سالها به مناقصه می رفت و برنده نمی شد، در بوستان سرخه حصار احداث شد.

وی، فعال شدن دهکده پسماند، تلاش برای اجرایی شدن فاز دوم دهکده پسماند، اسکان کارگری، فاز دوم مسیر پیاده روی و مرکز خدمات اورژانس را از جمله طرح های این منطقه عنوان کرد.

علی احمدی درباره دوشان تپه نیز اظهارداشت: مشاور هوانوردی برای باند پروازی دوشان تپه اخذ شده و زمانی که اقدامات کمیسیون ماده پنج به نتیجه برسد سه ماه زمان خواهد برد تا احداث بوستان را آغاز کنیم.

تعیین تکلیف دوشان تپه

پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز تعیین تکلیف ساصد و دوشان تپه کار بسیار بزرگی دانست و گفت: اگر این اقدام تعیین تکلیف شود، گره کور ترافیکی شرق تهران باز خواهد شد.

وی افزود: شهردار منطقه ۱۳ از روز اول فعالیت خود دغدغه رفع مشکل ساصد و دوشان تپه را داشت و این توافقات با تلاش شهرداری پیگیری شده است.

تذکر به ساخت کارخانه آسفالت در محدوده بوستان سرخه حصار

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره ساخت کارخانه آسفالت در محدوده سرخه حصار تذکر داد و افزود: تا زمانیکه مجوز زیست محیطی اخذ نشده، به هیچ عنوان این کارخانه راه اندازی نشود.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود این کارخانه تمام استانداردهای زیست محیطی را دارد، گفت: اگر استاندارد ها را دارد باید حتما مجوز بگیرد و بدون مجوز به هیچ عنوان احداث نشود.

کوتاه شدن باند دوشان تپه ظرفیت تخلیه مجروحین در بحران را کاهش می دهد

احمد صادقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به موضوع باند پروازی دوشان تپه گفت: توافق خوبی از سوی شهرداری با مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده اما ضروری است که در این توافق بحث باند پروازی دوشان تپه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: باند پروازی دوشان تپه اگرچه استانداردهای لازم را برای پروازهای مسافرتی ندارد ولی در زمان بحران از جمله زلزله و جنگ ، مناسب برای تخلیه مجروحین حوادث است.

صادقی افزود: این باند پروازی یکی از ذخایر اراضی تخلیه مجروحین زمان حادثه شهر تهران است که باید حفظ شود و امیدواریم در کمیسیون ماده ۵ برای این موضوع تصمیمات خوبی گرفته شود.

تعیین تکلیف املاک واگذار شده شهرداری 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه یک فوریت «دستورالعمل موضوع ماده (۱۱) مصوبه تعیین تکلیف املاک واگذار شده شهرداری تهران به اشخاص حقوقی و حقیقی»را در دستور کار قرار دادند.

محمدامین توکلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در جریان بررسی این لایحه گفت: ساماندهی املاک و اموال فرهنگی و اجتماعی همواره مورد توجه بود و جلساتی در این خصوص برگزار تا اماکن فرهنگی دارای دستورالعمل شوند .

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ بازدید میدانی انجام شد و ملزم شدیم که لایحه ای را برای واگذاری املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه دهیم، گفت: به بیمارستان و اماکن خدماتی ضروری کمک کردیم تا با مشکل مواجه نشوند اما هیچ ملکی را واگذار نکردیم تا دستورالعمل ها در شورا مصوب شود.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بنابر تکلیفی از شهرداری انتظار داشتیم که لایحه ارائه دهد، گفت: ما می خواستیم برای این سالها به جواب برسیم. 

وی افزود: شورا درخواستی داشت که با تأخیر اجابت شد و از دوستانی که مخالف هستند می خواهیم اجازه دهند که یک فوریتی مصوب شود و لایحه پس از ارائه به تصویب برسد.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۸ رای، یک فوریت «دستورالعمل موضوع ماده (۱۱) مصوبه تعیین تکلیف املاک واگذار شده شهرداری تهران به اشخاص حقوقی و حقیقی» را تصویب کردند.

مازاد درآمد شهرداری در چه ردیف‌هایی هزینه شده است؟

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز بررسی گزارش حساب و درآمد شهرداری تهران در اسفندماه سال ۱۴۰۱ را در دستور کار قرار دادند؛ حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای شهر تهران، در این خصوص اظهارداشت: بودجه سال قبل ۵۰ هزار میلیارد تومان بود و در ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه ۶۹ هزار و ۸۲ میلیارد تومان وصول شده که نسبت وصول به بودجه مصوب ۱۳۷ درصد است.

وی ادامه داد: از مبلغ ۶۹ هزار میلیارد تومان بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان عملکرد نقد و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان غیرنقد است و در بخش غیرنقد می توان گفت که ضعیف عمل کرده اند.

کاشانی با بیان اینکه باید ۴۲ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان درآمد به حیطه وصول در می آمد که مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان وصول شده است، یادآور شد: حدود ۱۴۴ درصد درآمد وصول شده که درآمدهای ناشی از توسعه شهر و جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ است.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای باید چهار هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان وصول می شد که ۹۳۹ میلیارد تومان وصول شده است، افزود: از محل واگذاری دارایی های مالی نیز باید سه هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان وصول می شد که هفت هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان به میزان ۱۸۰ درصد محقق شد.

کاشانی با اشاره به اینکه تنها در اسفند ماه ۳۳ هزار میلیارد تومان محقق شده و روند تحقق درآمد صعودی بوده است، گفت: از معاون مالی و اداره کل درآمد شهرداری تهران تقاضا می کنیم به صورت متمرکز عمل کند و از افراد بیشتری استفاده شود تا مبالغ عوارض نقد شود و در تحقق درآمدها اثرگذار باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه جرائم ماده ۱۰۰ و اوراق مشارکت افزایش یافته است، یادآور شد: در بحث مسکن جایگزین هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که باید گزارش آن ارائه شود.

وی با بیان اینکه در بخش هزینه ها بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود، گفت: عملکرد شهرداری ۴۹ هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان هزینه شده که ۹۶.۸۵ درصد اعتبارات است.

کاشانی با بیان اینکه در سه ماهه اول ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم، خاطرنشان کرد: با احتساب ۹ هزار میلیارد تومان از سال قبل ۲۶ هزار میلیارد تومان دارایی داریم که می تواند راهگشای مشکلات شهر باشد.

وی با اعلام اینکه تحقق بودجه تا ۵۰ هزار میلیارد تومان بر اساس برنامه پیش رفت، اظهار کرد: با آمدن متمم بودجه می توانیم صندوق درآمد مازاد را ایجاد کنیم. این اتفاق نادر است و زمانی آقای قالیباف نیز یکبار این اتفاق افتاد اما هیچ گاه درآمد مازاد به این میزان نبود.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مبلغ تخفیف عوارض پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: بخشی از مبالغ نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان به سازندگان اختصاص دارد که از این فرصت استفاده کردند.

کاشانی با بیان اینکه تحقق درآمد دست مریزاد دارد، گفت: می خواهیم شهرداری هرچه سریعتر گزارش دهد که مازاد درآمد در چه ردیف هایی هزینه شده است.

تصویب اصلاحیه مصوبه توسعه و بهبود خدمات ایمنی وآتش نشانی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین بررسی اصلاحیه مصوبه توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش نشانی را در دستور کار قرار دادند.

قدرت اله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در این خصوص گفت: ظرف دو روز تأییدیه صدور پروانه را صادر می کنیم و اعلام کردیم اگر از سه روز گذشت، به خودی خود تأیید شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی تهران زیاد است، تاکید کرد: چاره ای نداریم و باید ظرف چهار دقیقه به محل حوادث برسیم و بر این اساس باید تعداد ایستگاه‌ها را تا زمانی که کارگاه‌ها به خارج از شهر منتقل نشدند، افزایش دهیم.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه یاد شده را تصویب کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha