۳۴ گروه دامپزشکی در اردبیل آماده نظارت بر کشتار دام‌های قربانی هستند

اردبیل - ایرنا - سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از تجهیز و ساماندهی ۳۴ گروه ثابت و سیار برای معاینه قبل و بعد از کشتار دام‌های قربانی در این استان خبر داد.

مهدی فیضی روز دوشنبه در مصاحبه با ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: ۸۰ نفر کارکنان فنی اعم از دکتر دامپزشک، کارشناس بازرس بهداشتی گوشت و روحانی ناظر ذبح برای معاینه قبل و بعد از کشتار دام‌های قربانی به منظور حصول اطمینان شهروندان از سلامتی این دام‌ها در استان مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه این گروه‌ها در عید قربان در میادین اصلی شهرستان‌های استان مستقر شده و آماده ارائه رایگان خدمات نظارت بهداشتی دامپزشکی هستند، بر ضرورت توجه شهروندان به توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به‌ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تاکید کرد.

سرپرست دامپزشکی استان اردبیل به تشدید برنامه‌های نظارتی اداره متبوع خود اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به نتیجه مطلوب و موثر در فرایند تضمین سلامت گوشت و آلایش خوراکی دامی، عملیات بازرسی بهداشتی لاشه دام‌های قربانی در عید سعید قربان با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط حوزه سلامت و امنیت غذایی به‌صورت ویژه و رایگان انجام می‌شود.

فیضی با بیان اینکه تمامی کشتارگاه‌های دام در روز عید قربان آماده ارائه خدمات هستند، به شهروندان توصیه کرد تا حد امکان از کشتار دام در منازل و معابر و خیابان‌ها خودداری کرده و دام خود را جهت کشتار به کشتارگاه منتقل کنند تا ضمن حصول اطمینان از سلامت لاشه از آلودگی‌های زیست محیطی و انتشار آلودگی‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: شهروندان در صورت ذبح دام قربانی در منزل، گروه‌های سیار دامپزشکی را مطلع کنند تا از سلامت دام و لاشه دام قربانی اطمینان حاصل نمایند.

فیضی همچنین به شهروندان توصیه کرد گوشت قرمز و سفید و آلایش دامی خود را از مراکز مجاز به‌صورت بسته‌بندی بهداشتی و کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کرده و هنگام خرید گوشت قرمز حتما به ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی و همچنین برچسبی که روی ساق و ران لاشه الصاق می‌شود ، دقت لازم را داشته باشند.

حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور وارد چرخه مصرف شد

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود از کشتار سه میلیون و ۳۷۹ هزا و ۳۶۱ قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی طیور و ۶۰ هزار و ۸۳۴ راس دام سنگین و سبک در کشتارگاه‌های دام استان و ورود آن به چرخه مصرف انسانی تحت سیستم نظارت بهداشتی دامپزشکی از ابتدای سال در استان خبر داد.

وی همچنین به بازدید بهداشتی ۱۰ هزار اماکن تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی اشاره کرد و افزود: در این مدت ۳۵ هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیر بهداشتی و تاریخ منقضی ضبط و معدوم و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

فیضی افزود: در سه ماه نخست امسال ۴۷ واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی به علت تخلف از موازین بهداشتی دامپزشکی به مراجع قضایی معرفی و هشت مرکز عرضه عمدتا به‌علت کشتار غیرمجاز پلمب شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان همچنین با بیان اینکه شماره تلفن ۳۳۳۹۴۸۰۰ در راستای گزارش‌های مردمی منظور شده است ، از شهروندان خواست حتما گوشت تازه دام قربانی را به مدت ۲۴ ساعت و آلایش دامی را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha