۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85148383
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

توسعه کردستان دغدغه مشترک نخبگان و مسوولان

۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۵
کد خبر: 85148383
توسعه کردستان دغدغه مشترک نخبگان و مسوولان

سنندج- ایرنا- فعالان خلاق و نوآور کردستان در حوزه فناوری اطلاعات امروز نشستی با مسوولان استان داشتند و نقطه مشترک هر ۲، تلاش برای توسعه استان بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، منابع انسانی نخبه و کارآمد در عرصه های مختلف ملی، نقش حیاتی دارند و نخبگان و جامعه دانش آموختگان این عرصه در ارتقای اقتصاد مبتنی بر دانایی و به تبع آن کارآفرینی، از محورهای اصلی اقتصاد در هر کشوری به شمار می روند.

تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و توجه به نقش نخبگان این حوزه باعث شده تا کسب و کارها از بازار واقعی به دنیای دیجیتال نقل مکان کنند و این روند، تسهیل حرکت با قطار پیشرفت جهانی را برای کشورمان رقم زده است.

کردستان سرشار از نیروهای مبتکر، خلاق و نوآوری است که ماندگاری آنان در این استان نیازمند فراهم کردن بسترهای لازم است، مهمترین بستر نیز ایجاد زمینه کار و پیاده سازی ایده هایی است که سالها بر روی آن فکر شده است.

امروز مخترعان، نخبگان و کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات کردستان نشستی با استاندار، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی و چند نفر از مدیران کل استان داشتند تا هم از دغدغه هایشان بگویند و هم مطالبه‌ گر توسعه استان باشند.

سروه گرجی‌پور مخترع، مولف، پژوهشگر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا که دارنده نشان نقره اختراعات جهانی است، دغدغه های خود را شامل کمبود فضای کار در پارک علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهها، لزوم اختصاص اینترنت باسرعت متناسب با کارهای تحقیقی و پژوهشی عنوان کرد.

وی همچنین تاخیر در پرداخت وام تبصره ۱۶ و ۱۸ برای شرکتهای دانش بنیان و نوآور را مشکلی برشمرد که نیاز به تسهیل‌گری دارد تا کارآفرینان از آن بهره‌مند شوند.

این بانوی مخترع خواستار توجه جدی به نیازهای بانوان کارآفرین و نوآور کردستانی شد و افزود: کردستان قابلیت صنعتی شدن را دارد اگر مسوولان از افراد توانمند حمایت کنند.

توسعه کردستان دغدغه مشترک نخبگان و مسوولان

سامان امینیان نیز از دیگر نخبگانی بود که در این نشست اظهار کرد: نخبگان استانی از مسوولان انتظار دارند که قدر وقت را بدانند؛ این حرف او به این دلیل بود که جلسه به دلیل همزمانی با جلسه دیگری در سنندج، با یک ساعت تاخیر شروع شد و مسوولان حاضر هم بات آن عذرخواهی کردند.

وی گفت: برگزاری نشستهای فصلی و پیگیری مصوبات تا اجرایی شدن آن دنبال شود چرا که مشکلات حوزه آی تی در استان بسیار است.

این نخبه کردستانی ایده خود را در زمینه بهداشت و درمان مطرح کرد و افزود: رشد سرطان در کشورمان ۶ درصد است و در ۱۵ سال آینده ۸۰ درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص خواهد داد و هزینه های درمان از دهها تا صدها میلیون است.

امینیان با بیان اینکه ۶ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش دولتی برای درمان سرطان هزینه می‌شود، افزود: جایگاه نانو در حوزه سرطان در کشور ۲ درصد و در جهان ۲۰ تا ۲۵ درصد است و توجه خاصی نشده است.

وی با بیان اینکه آمادگی راه اندازی مرکز تحقیقات سرطان با کاربرد نانو و هوش مصنوعی در استان را داریم گفت: مصرانه بر روی این موضوع کار و تمرکز شده است و اگر این مهم اجرایی شود، به عنوان سومین مرکز در آسیا می توانیم فعالیت خود را با کمترین امکانات ایجاد و آن را با حدود ۱۵ نفر اداره کنیم.

ارزآوری از طریق توریسم درمانی و نیز کمک به درمان این بیماری در داخل استان از جمله دستاوردهایی بود که این نخبه کردستانی به آن اشاره کرد.

ناصح سبحانی از نخبگان و فناوران پارک علم و فناوری استان نیز به مصائب کرونا و ضربه سخت آن به شرکتهای فناور اشاره کرد و افزود: مشکل عمده شرکتهایی که با شرکتهای خارجی در تعامل هستند این است که اینترنت سرعت کافی ندارد.

وی که در حوزه فیلم و انیمیشن فعال است، ادامه داد: کردستان در تولید فیلم و انیمیشن از استانهای مطرح غرب کشور است ولی زیرساختهای عرضه و فروش وجود ندارد.

توسعه کردستان دغدغه مشترک نخبگان و مسوولان

مهران ملک بیگی از اعضای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز با تاکید بر افزایش اعتماد مدیران اجرایی به شرکتهای آی تی بومی، خواستار پشتیبانی لازم برای توسعه کار و جذب سرمایه‌گذار برای حمایت از فعالیتهای فناورانه شد.

وی گفت: ایجاد زمینه ماندگاری پزشکان برای تقویت گردشگری سلامت و استفاده از واقعیت مجازی برای معرفی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از الزاماتی است که باید در نظر گرفته شود.

نوبت به مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کردستان که رسید بر نبود زیرساختهای قوی اینترنتی در استان اذعان کرد و گفت: اینترنت ابزار کار فناوران است ولی با توجه به توپوگرافی و زیرساخت قدیمی مخابرات در استان، اینترنت با کیفیتی نداریم.

آرام حیدری افزود: حمایت از تولید محتوای دیجیتال را در دستور کار داریم و در این زمینه اقدامات مهمی نیز اجرایی شده است.

بهره برداری از مرکز نوآوری تخصصی آی سی تی در آینده نزدیک و راه اندازی مرکز تخصصی صادرات نرم افزار نیز خبرهای خوش بود که این مسوول داشت.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز ابراز امیدواری کرد دغدغه‌مندی‌های یکسان مسوولان و نخبگان حاضر در این جلسه آغازی برای جلسات و تبادل نظرهای گسترده‌تر باشد.

محسن فتحی ضرورت تشکیل کارگروههای نخبگان را یادآور شد و افزود: فکر و ایده نخبگان باید در خدمت رفاه مردم باشد و این نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت است.

وی همچنین بر استفاده از وجود و ظرفیت نخبگان در ساختار اداری استان تاکید کرد.

کردستان حدود ۴۰۰ نخبه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha