تلاش دانش‌محور دانشگاه صنعتی شیراز برای پوشش آموزشی سه و نیم میلیون کودک ایرانی

شیراز - ایرنا - هنگامی که کووید ۱۹ در قامت بیماری همه‌گیر و خطرناک به ایران رسید، با خود سیلی از چالش‌ها و مشکلات را به همراه آورد؛ از همان سال نخست همه‌گیری اندیشمندان حوزه‌های مختلف به تکاپوی همزیستی با کیفیت با کرونا افتادند، تجربه‌هایی را اندوختند و دستاوردهایی کسب کردند که می‌توان "فرصت‌های برآمده از تهدید" نامید؛ "احسان دانش" یکی از آنهاست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از پررنگ‌ترین تبعاتی که فاصله‌های اجباری پیشگیرانه از کرونا داشت، تعطیلی فعالیت حضوری مدارس بود که دانش‌آموزان را ۲ سال و نیم خانه‌نشین تا آموزش‌ و پرورش به فضای مجازی کشیده شود.

برای بهبود حفظ و تداوم آموزش در بستری از امنیت آموزشی برای ساخت برنامه‌های داخلی تلاش شد، "شاد" شکل گرفت و البته خیران نیز در این میان برای تامین تجهیزات لازم مانند اهدای تبلت به دانش‌آموزان نیازمند خوش درخشیدند.

اما تهدید تعطیلی آموزش مجازی، اینجا در دانشگاه صنعتی شیراز جرقه‌ای ذهنی شد تا با ابزار دانش و فناوری، فرصتی مداوم را برای ایجاد عدالت آموزشی رقم بزند.

اگر کرونا امکان آموزش حضوری را برای مدتی ۲ و نیم ساله از دانش‌آموزان سراسر کشور گرفت، کمبود امکانات در مناطق محروم همواره دستیابی به عدالت آموزشی را از کودکان و نوجوانان روستاهای دورافتاده و برخی مناطق محروم شهرها گرفته است.

تغییر شیوه آموزشی در روزهای کرونایی روزنه‌ای ایجاد کرد تا این تجربه، پس از این برای نزدیک‌تر کردن بچه‌های مناطق محروم به عدالت آموزشی بکارگرفته شود.

تلاش دانش‌محور دانشگاه صنعتی شیراز برای پوشش آموزشی سه و نیم میلیون کودک ایرانی

"احسان دانش" برای دستیابی سه و نیم میلیون کودک ایرانی به عدالت آموزشی

همان روزهای نخست شیوع کووید ۱۹ در کشور بود که مجموعه‌ای از اساتید فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شیراز با همکاری چند شرکت دانش‌بنیانِ مستقر در تهران تولید پلترفرمی را آغاز کردند تا بتواند آموزش مدرسه‌ای کودکان را به صورت غیر حضوری اما تعاملی و پویا تحت پوشش گیرد.

چنین پلتفرمی هم می‌توانست در هنگام لزوم رعایت فاصله‌های فیزیکی کرونایی به کار آید و هم برای پوشش کودکان مناطق محروم که نبود یا کمبود امکانات آموزشی شرایط ادامه تحصیل را برای آنها دشوار کرده‌ بود.

این پلتفرم با عنوان "احسان دانش" ساخته و ۲ سال پیش رونمایی شد، اما اکنون و پس از گذران روزهای تلخ کرونایی، فصل اجرا و ثمر دهی این دستاورد دانش‌محور فرا رسیده تا به کمک آن شرایط ادامه تحصیل برای سه و نیم میلیون کودک ایرانی در سراسر کشور فراهم شود.

رییس دانشگاه صنعتی شیراز امروز درباره "احسان دانش" به خبرنگار ایرنا گفت: این پلتفرم از سوی دانشگاه صنعتی شیراز با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، وزارت آموزش‌وپرورش و دانشگاه امام صادق (ع) در قالب کنسرسیومی چهار جانبه تولید شده و اگر چه توان پوشش همه دانش‌آموزان را دارد اماتمرکز خود را بر مناطق محرومی گذاشته که کودکان آن به دلیل کمبودهای موجود از عدالت آموزشی دور مانده‌اند.

به گفته محمد مهدی علویان مهر قرار است در یک دورنمای پنج ساله سه و نیم میلیون دانش‌آموز را از مناطق محروم ۳۱ استان کشور به زیر پوشش ببرد تا با ارایه خدمتی بزرگ به این مناطق کشور را چند پله به تحقق کامل عدالت آموزشی نزدیک‌تر کند.

او عنوان کرد: در این همکاری چهارجانبه دانشگاه صنعتی شیراز نقش پشتیبانی فنی را دارد، وزارت آموزش و پرورش بهره‌بردار است، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) سرمایه‌گذار و پشتیبان فنی و مالی و دانشگاه امام صادق (ع) در همراهی با آموزش و پرورش تولید کننده محتوای آموزشی است.

رییس دانشگاه صنعتی شیراز درباره نحوه فعالیت این مدرسه مجازی توضیح داد: این پلتفرم بر پایه وب و به صورت تعاملی طراحی شده است به این صورت که اگر یک دانش‌آموز در روستایی محروم و دور افتاده از استان سیستان و بلوچستان یا دیگر مناطق محروم کشور نشسته در سوی دیگر به عنوان نمونه معلمی از شهرستان اصفهان به او آموزش می‌دهد و امکان پرسش، پاسخ و سنجش نیز به صورت تعاملی فراهم است.

به گفته او انتخاب و اختصاص معلم از سوی وزارت آموزش‌وپروش با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) انجام می‌شود و محتوا هم به صورت آفلاین و هم آنلاین و تعاملی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

تلاش دانش‌محور دانشگاه صنعتی شیراز برای پوشش آموزشی سه و نیم میلیون کودک ایرانی

آغاز از پنج استان محروم کشور و دورنمای روشن پنج‌ساله

آنطور که علویان مهر گفت قرار است در فاز نخست پنج استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و ایلام از آموزش‌ در بستر این پلتفرم بهره‌مند شوند.

به گفته رییس دانشگاه صنعتی شیراز "احسان دانش" در مرحله آزمایشی در ۳۰ مدرسه مناطق محروم کشور و مدارس منطقه ۱۸ تهران را اجرا شده و عملیاتی شدن آن به تازگی از پوشش آموزشی مناطق محروم سیستان و بلوچستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال دانش‌آموزان دست‌کم یک یا ۲ استان دیگر کشور نیز از این خدمات بهره‌مند شوند.

رییس دانشگاه صنعتی شیراز ضمن قدردانی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در ۲ سال گذشته بیشترین همکاری ممکن را با این طرح داشته‌اند، اظهارکرد: این وزارتخانه برای پوشش حداکثری روستاهای محروم قول مساعد داده تا استفاده از آن برنامه در سراسر کشور میسر باشد.

به گفته علویان مهر این طرح تا سال آینده ۵۰۰ هزار کودک و نوجوان مناطق محروم را زیرپوشش می‌گیرد تا کمبود امکانات آموزشی حضوری مانع از دستیابی آنها به آموزش برابر نباشد.

تجربه برآمده از روزهای تلخ کرونا به مدد فکر روشن و دانش اساتید دانشگاه صنعتی شریف و جوانان دانش بنیان و همکاری یک کنسرسیوم چهارجانبه امروز سازنده مدرسه‌هایی مجازی شده که نبود امکانات هیچ کودکی را از دستیابی به آموزش رایگان و عدالت آموزشی باز ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha