داوود ناصری امید چهارشنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انتظار داریم مسئولان امر در تخصیص این مصوبات یک نگاه ویژه ای داشته باشند زیرا اثرات این اعتبارات به جامعه و کاهش آمار بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار بر می گردد.
وی افزود: در بحث زیرساخت ها در کشور بیش از ۱۱ میلیون متر مربع عرصه در اختیار داریم و در همین عرصه ها در اختیار حدود یک و نیم میلیون اعیان و ابنیه و متشکل از پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه اموزشی است.
مدیرکل منابع انسانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: سرعت رشد تکنولوژی در یک دهه اخیر قابل ملاحضه است و نیاز است رشته های آموزشی مان را بر اساس مشاغل آینده و همچنین آینده مشاغل تجهیز بکنیم.
ناصری امید ادامه داد: ما ضرورت دارد کارگاه هایمان را بر اساس استندهای های آموزشی و تجهیزات آموزشی به روز انجام بدهیم و در این باره نیاز به تامین اعتبار وجود دارد.
بیش از ۵۰ درصد کارآموزان در مراکز فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند
وی تاکید کرد: بیش از ۵۰درصد کسانی که در مراکز فنی و حرفه ای آموزش می بینند منتج به شغل در جامعه می شود و بر اساس تدابیری که اتخاذ شده در جوار صنایع و صنوف، دانشگاه ها مراکزی را تحت عنوان جوار دانشگاه، جوار صنعت و کارگاه های آموزشی در محیط کار واقعی تعریف کرده ایم که تاثیر بسزایی در ایجاد شغل داشته اند.
مدیرکل منابع انسانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ابراز کرد: نقش سازمان فنی و حرفه ای کشور در بحث کاهش بیکاری و درصد آن و ایجاد اشتغال پایدار و تثبیت شغل در صنایع بسیار مهم است.
وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای با توجه به زیرساخت های بسیار خوب که برکت این نظام ایجاد شده وجود ۶۵۰ مرکز آموزش دولتی در سراسر کشور و ۲۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای تحت نظارت مستقیم این سازمان مسئولیت آموزش های غیر رسمی در کشور را بر عهده دارند.
ناصری امید بیان کرد: خوشبختانه با توجه به انعطاف پذیری و تعدد حرفه های مختلف می توانیم بگوییم یکی از ویژگی های خاص آموزش های غیررسمی است که ما نه شرایط سنی و تحصیلی برای کارآموزان داریم و در بین کارآموزان ما از گروه سنی ۱۵ سال تا ۷۰ سال در کارگاه ها حضور دارند.
وی تاکید کرد: وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مختلف در کنار دیگر کارآموزان که فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند از ویژگی های آموزش های غیر رسمی است.
مدیرکل منابع انسانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور عنوان کرد: بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ استاندارد آموزشی تعریف شده به صورت جهانی در سازمان تدوین شده است و مشاغل بسیار زیادی را در دوره های آموزشی کوتاه مدت تحت پوشش قرار می دهد.
وی ادامه داد: ۱۹ گروه هدف را داریم که آموزش های ما در زندان سرآمد است و مسئولان زندان ها اذعان دارند کسانی که در طول دوران محکومیت شان آموزش هایشان را در مراکز فنی و حرفه ای گذرانده اند آمار برگشت شان قابل ملاحضه بوده و بسیار اندک بوده است.
ناصری امید افزود: اتفاق مهمی که در حوزه سربازان افتاده این بوده که در طول دوران خدمت شان ما میبینیم که سربازان مکلف به گذراندن دوره های فنی و حذفه ای می شوند.
طرح نجم گامی در راستای افزایش بهره وری
مدیرکل منابع انسانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ابراز کرد: مدیریت ارشد سازمان در کنار ساماندهی، رهبری و مدیریت مجموعه به مقوله نظارت و کنترل و اصلاح هم توجه ویژه ای دارد که در این راستا سازمان طرحی را به مرحله اجرا گذاشت.
وی ادامه داد: این طرح تحت عنوان نظارت جامع مهارتی است که در قالب آن ۱۱۰ نفر از همکاران، کارشناسان و مدیران ستادی در قالب های مختلف به کل استان های کشور اعزام شده اند.
به تبع همین طرح کارگاه های موجود در این استان بررسی شدند و معایب و مزایا، تعداد کارآموزان، زیرساخت های کارگاه، ایده ها احصا می شوند و تحلیل کارشناسی روی این موارد صورت می گیرد.
از اهداف اصلی این طرح افزایش بهره وری در مراکز، کیفیت بخشی آموزش های مهارتی، نظارت کارآمد و اصلاح گر است و چنانچه انحرافی در مسیر است گوشزد شود و جلوگیری شود.
سازمان فنی و حرفه ای متولی آموزش است
ناصری امید افزود: در بررسی های که انجام شده آن کارآموزانی که به مراکز ما مراجعه کرده اند بعد از سپری کردن آموزش ها بیش از ۵۰ درصد در مراکز دولتی منجر به شغل شده است.
مدیرکل منابع انسانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: بیش از ۶۵ درصد در مراکز جوار صنایع و صنوف و آموزش های محیط واقعی کار منتج به شغل شده است.
با توجه به صحبت های مقام معظم رهبری که این مملکت در کنار علم و دانش به پنجه های کارآمد هم نیازمند است باید این پنجه ها در مراکز فنی و حرفه ای آموزش ببینید.
وی تاکید کرد: کسانی که توانمندی و مهارت خاصی داشته باشند دیگر بیکار نیستند و اغلب بیکاران ما کسانی هستند که مدرک دانشگاهی گرفته اند که منتظر استخدام در مراکز دولتی هستند.
نظر شما