انگلیس در پی مصادره اموال روسیه/کلورلی: تحریم‌ها تا پرداخت غرامت جنگی به کی‌یف رفع نمی‌شود

لندن- ایرنا- وزیر امور خارجه انگلیس در تداوم مواضع خصمانه دولت لندن علیه روسیه که نه تنها در ماجرای جنگ اوکراین که ریشه‌ای تاریخی دارد، اعلام کرد که هزاران فقره از تحریم‌های وضع شده علیه مسکو تا پرداخت غرامت کامل به کی‌یف رفع نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، جیمز کلورلی طی بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، تصریح کرد که دولت انگلیس به دنبال مسیری است که اموال مسدود شده روسیه در این کشور را برای بازسازی اوکراین مصادره کند.

وی در حالی این مطلب را بیان کرد که لندن طی روزهای آینده میزبان کنفرانس بین‌المللی بازسازی و ترمیم اوکراین است.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، این کشور درصدد وضع قوانینی است که اموال متعلق به بانک مرکزی روسیه (CBR)، وزارت دارایی روسیه (MOF) یا صندوق ثروت ملی روسیه (NWF) در این کشور را به نفع اوکراین مصادره کند. طبق بیانیه منتشر شده، انگلیس «افراد و نهادهایی را که در فهرست تحریم‌های مالی روسیه قرار گرفته‌اند موظف خواهد کرد تا اموال خود را در بریتانیا به وزارت دارایی این کشور افشا کنند.»

کلورلی در این باره گفت: همانطور که اوکراین به دفاع از خود برابر تهاجم روسیه ادامه می دهد، تأثیرات وحشتناک جنگ پوتین واضح است و نیاز برای بازسازی اوکراین بسیار زیاد است.

وی مدعی شد: ما رویکرد تحریم‌های بریتانیا را تقویت و تاکید می‌کنیم که این کشور آماده است تا از این طریق اطمینان حاصل کند که روسیه برای تعمیر کشوری که بی‌ملاحظه به آن حمله کرد، هزینه می‌پردازد.

جرمی هانت، وزیر دارایی انگلیس هم گفت: روسیه‌ی ولادیمیر پوتین باید مسوولیت مالی ویرانی های ناخواسته ای را که بر اوکراین وارد کرده است بپذیرد. اقدامات جدید - در کنار بزرگترین بسته تحریمی ما - نشان می دهد که بریتانیا آماده است و می تواند مسیرهای جدیدی را برای اطمینان از رسیدن پول روسیه به مردم اوکراین، باز کند.

در همین حال سوئلا براورمن وزیر کشور انگلیس اظهار داشت: ما مدت هاست گفته ایم که می خواهیم نظام تحریم های خود را برای کمک به بازسازی مردم اوکراین تقویت کنیم. طرح ما برای اجبار افراد تحریم شده به افشای دارایی های خود در بریتانیا، شفافیت بیشتری را به همراه خواهد داشت و فضای کمتری برای پنهان شدن باقی می‌گذارد. این نشانه روشنی است که بریتانیا به تعهد خود در قبال اوکراین پایبند است.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذرد، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنج اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

این درحالی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha