کرمانشاه برای نگهداری از معتادان متجاهر با کمبود مکان مواجه است

کرمانشاه - ایرنا- سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون بیش از ۹۰۰ نفر معتاد متجاهر در مراکز اقامتی استان نگه‌داری می‌شوند، گفت: کرمانشاه برای نگه‌داری این دسته از معتادان به شدت با کمبود فضا مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «کیوان گل‌آوری» روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سرسرای ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد؛ تعداد معتادان متجاهر استان کرمانشاه را حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر برآورد کرد و توضیح داد: کرمانشاه به دلیل دوری از مرز افغانستان؛ مواد مخدر تا به اینجا برسد؛ بیش از ۱۰ دست می خورد؛ به همین علت معتادان برای آنکه این مواد ناخالص گیرایی داشته باشد مجبوراَ مواد مخدر ترکیبی صنعتی و سنتی مصرف کنند و این باعث سرعت روند تخریب جسم آنها می شود.

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه، گفت: براساس آزمایش‌هایی که از انواع مواد مخدر در دسترس معتادان استان کرمانشاه انجام شده؛ تا ۸۵ درصد ترکیب آنها ناخالص تشخیص داده شده و موادی خارج از مخدر بوده است.

وی یکی از عوامل مهم سرعت روند از بین رفتن فیزیک و جسم معتادان را مصرف مواد مخدر ناخالص ذکر کرد و افزود: به دلیل همین ناخالصی مواد مخدر تعداد معتادان متجاهر در کرمانشاه بیشتر نمایان است و گرنه از نظر تعداد شمار معتادان در تبه های هجدهم کشور هستیم.

کرمانشاه برای نگهداری از معتادان متجاهر با کمبود مکان مواجه است

۵۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کرمانشاه کشف شد

سرپرست ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود، به کشف سه هزار و ۷۵۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کرمانشاه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ بیش از پنج هزار نفر قاچاقچی مواد مخدر، توزیع کننده، خرده فروش و معتاد در سطح استان دستگیر شدند.

گل‌آوری همچنین از کشف و انهدام بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار انواع قرص و شربت روان گردان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در همین سال ۱۳ مکان توزیع و فروش مواد مخدر که به آنها اماکن قرمز گفته می شود تخریب و ۶۵ مکان دیگر نیز پلمپ شد.

کرمانشاه برای نگهداری از معتادان متجاهر با کمبود مکان مواجه است

وی همچین با بیان اینکه در سال گذشته ۵۲ باند مواد مخدر در استان متلاشی شد؛ از کشف ۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان کرمانشاه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: در این مدت ۱۱۳ نفر دستگیر و نزدیک به ۱۰۰ مکان عمدتا در محله آقاجان که پاتوق معتادان شهر کرمانشاه بود تخریب شده است.

پاشنه آشیل مبارزه با مواد مخدر رها شدن بهبود یافتگان بعد از درمان اعتیاد است

سرپرست ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به درمان سالیانه بیش از ۲۲ هزار معتاد در مراکز درمانی در استان کرمانشاه؛ نقطه ضعف و پاشنه آشیل بخش مبارزه با مواد مخدر را رها شدن بهبود یافتگان بعد از درمان اعتیاد دانست که دوباره به دام اعتیاد و این چرخه برمی گردند.

کرمانشاه برای نگهداری از معتادان متجاهر با کمبود مکان مواجه است

گل‌آوری اضافه کرد: در این خصوص نیازمند مشارکت کارآفرینان و خیرین برای کمک به اشتغال بهبود یافتگان از دام اعتیاد هستیم که به کمک و یاری برنامه های دولت بیایند.

وی اظهار داشت: ۱۳۴ مرکز درمانی دولتی و غیر دولتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی کرمانشاه به درمان معتادن استان می پردازند که سالیانه به بیش از ۲۲ هزار نفر خدمات درمانی و بهبود ارایه می دهند که متاسفانه بدلیل خلاءهای قانونی و اشتغال و عدم حمایت اکثر دوباره به چرخه اعتیاد باز می گردند.

وی آمار معتادان استان کرمانشاه را ۸۵ هزار نفر برآورد کرد و بیان داشت: نزدیک به ۹۵ درصد آنها مرد هستند اما متاسفانه آمار اعتیاد زنان نسبت به سال‌های گذشته رو به افزایش است.

برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه اعلام شد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در پایان این نشست به برنامه های استانی این ستاد به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و از مهم ترین این برنامه ها برگزاری نشست های تخصصی با ارگان های و دستگاه های اجرایی مختلف عنوان کرد، و آگاه سازی و اطلاع رسانی از جنبه ها و روش‌های نوین این پدیده شوم از اهداف مهم این نشست ها اعلام کرد.

گل‌آوری همچنین به برگزاری جلسه های متعدد با دستگاه های ذیصلاح در راستای اجرای مقتدرانه برنامه های سال جاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، دیدار با خانواد شهدا و جانبازان مبارزه با مواد مخدر استان، گل باران و عطر افشانی مزار شهدا، سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه و برگزاری گردهمایی ملی با حضور نمایندگان سازمان ملل از طریق ویدئو کنفرانس را از جمله دیگر برنامه های این هفته برشمرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha