فارس و تلاش دولت سیزدهم برای بکارگیری ظرفیت‌های مهارت آموزی

شیراز - ایرنا - مولدسازی مدلی کارآمد است که کمک می‌کند تا از دارایی‌های موجود بیشترین بهره‌برداری شود؛ مدلی که امروز برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم با عنوان "نجم" در مراکز فنی و حرفه‌ای سطح کشور کلید خورده تا این مراکز دولتی به بهینه‌ترین شکل برای مهارت آموزی و رفع چالش بیکاری بکار آید.فارس ظرفیت های کم نظیری در این حوزه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همگان بر این نکته که امروز مهارت‌آموزی نسخه‌ای شفابخش برای حل معضل بیکاری جامعه است اذعان دارند و استفاده از این ظرفیت کارآفرین همواره از سوی مسئولان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

مهارت‌آموزی در دوره‌های کوتاه و بلند مدت سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور علاوه بر اینکه بستری کارآمد برای توسعه خود اشتغالی و مشاغل خانگی به شمار می‌رود، تامین کننده نیاز کشور به تکنسین نیز هست، کارگران ماهری که با رفتن به سوی مدرک گرایی و تغییر فرهنگ کار طی سال‌های گذشته کمبود آن به خوبی احساس می‌شود.

امروز مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای به رایگان آماده مهارت‌آموزی به متقاضیانی است که در مسیر کاریابی همت کرده و آماده توانمندشدن هستند.

این مراکز دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ۴۳ سال سابقه دارد و تاریخچه فعالیت بسیاری از مراکز دولتی سراسر کشور نیز به همین میزان است.

به گفته مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی سازمان فنی و حرفه‌ای اکنون ۶۴۵ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و پنج‌هزار  و ۴۰۰ کارگاه آموزشی در سطح کشور فعال است که باید برای توانمندسازی نیروی انسانی در مسیر اشتغالزایی و رفع چالش بیکاری به کار گرفته شوند.

طرح نظارت جامع مولدسازی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای یا همان نجم از ابتدای هفته جاری در سطح کشور و همزمان در استان فارس کلید خورده تا با یک بررسی همه جانبه این مراکز را بررسی و ارزیابی کند تا در یک جمع‌بندی پژوهشی از بررسی‌ها و یافته‌ها، برای افزایش کارایی و اثر بخشی بیشتر آنها برنامه ریزی و اقدام شود.

داوود ناصری امید مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در این ارتباط به خبرنگار ایرنا در فارس گفت: نظارت و کنترل از اجزا اصلی مدیریت است و این مولفه در کنار برنامه‌ریزی و هدایت امری اجتناب ناپذیر در مدیریت منابع به شمار می‌رود.

به اعتقاد او چنین نظارت ضروری است تا مشخص شود آیا سازمان و زیرمجموعه‌های آن در ریل هدفگذاری‌شده خود حرکت میکند یا نیازمند اصلاح است؛ در این راستا طرح نظارت جامع مولدسازی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با فعالیت ۱۲۰ نفر در سطح کشور آغاز شده تا همه ۳۳۵ مرکز دولتی فنی و حرفه‌ای فعال در استان‌ها بر اساس یک چک لیست مصوب ارزیابی شود.

بسیج همه داشته‌ها در کارآمدترین حالت

ناصری امید درباره اهمیت اجرای این طرح بیان کرد: بررسی زیرساخت‌های موجود از اولویت‌های این طرح است چرا که با توجه به کوتاه مدت بودن دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای، اگر روشن شود که نیازمندی به برخی رشته‌های فعال در یک کارگاه‌ها در شهرستانی خاص اشباع شده، از این ظرفیت زیرساختی برای فعال کردن دیگر رشته‌های مورد نیاز استفاده شود.

به اعتقاد او این نیاز سنجی وفعال کردن کارگاه‌ها متناسب با نیازمندی استان‌ها به پویا نگاه داشتن مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کمک شایانی می‌کند.

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی سازمان فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: شناسایی کارگاه‌های غیر فعال یکی دیگر از اهداف اساسی "نجم" است؛ بر این اساس کارگاه‌های غیر فعال یا راکد به چرخه فعالیت آموزشی برگردانده می‌شوند تا از همه منابع موجود بیشترین استفاده شود.

ناصری امید یکی دیگر از فواید نظارت و مولدسازی مراکز فنی و حرفه‌ای را پیشگیری از افزایش انحراف از هدف عنوان کرد و گفت: چنین نظارتی و در ادامه آن مولد سازی کارگاه‌ها و مراکز به تطابق عملکردهای این مراکز با هدف‌های تعیین شده کمک می‌کند.

او با اشاره به تعریف تعهدات سالانه از سوی سازمان برای مراکز فنی و حرفه‌ای سطح استان‌ها، توضیح داد: این تعهدهای آموزشی و عملکردی در سطح گروه‌های هدف توزیع شده و باید محقق شود؛ بنابراین نظارت می‌تواند در پیشگیری از انحراف موثر باشد.

علاوه بر همه اینها این بررسی‌های نظارتی که با هدف مولدسازی مراکز دولتی فنی‌و حرفه‌ای از شنبه کلید خورده، یک دستاورد دیگر نیز دارد و آن جمع‌آوری ایده‌ها و نظرات مربیان به عنوان یکی از نخستین حلقه‌های این فرآیند مهارت آموزی است.

این ایده‌ها که بیشتر در عرصه عمل و فعالیت میدانی حاصل شده‌اند می‌تواند به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های آینده به کار آید.

به گفته مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی سازمان فنی و حرفه‌ای در هنگام بازرسی ۱۲۰ نفر کارشناسان طرح نجم از مراکز جامع استان‌ها، ایده‌ها و تجربیات مربیان نیز در قالب گزارش‌های جداگانه‌ای تنظیم می‌شود تا در واحد پژوهش این سازمان بررسی شود.

ناصری ادامه داد: در نتیجه این بررسی‌ها که از دیروز در سراسر کشور آغاز شده و تا پایان هفته ادامه دارد، مشکلاتی که منجر به کاهش کارایی مراکز شده و کم و کاستی‌های موجود گردآوری و بررسی می‌شود تا به بهبود کارایی و عملکرد این مراکز در راستای اهداف ذاتی خود منجر شود.

فارس و تلاش دولت سیزدهم برای بکارگیری ظرفیت‌های مهارت آموزی

بکارگیری بهینه مراکز فنی و حرفه‌ای فارس

طرح نظارت جامع مولد سازی مراکز فنی و حرفه‌ای در استان فارس نیز از شنبه با حضور بازرسان منتخب سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور کلید خورده است. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای این استان هدف اجرای طرح نجم را افزایش بهره‌وری و کیفیت بخشی به آموزش‌های مهارتی عنوان کرد.

۲ عنصری که می‌تواند بیشترین اثرگذاری را در توانمندسازی نیروی انسانی جوان و بهبود نرخ اشتغال استان فارس داشته باشد

استان فارس از ۵۵ مرکز فنی و حرفه‌ای دولتی و ۳۰۰ کارگاه فعال برخوردار است که خدمات آموزشی در شاخه‌های فنی، خدماتی، کشاورزی، فرهنگی و هنری را به متقاضیان و جامعه هدف خود ارائه می‌کند.

غیر متقاضیان عادی، سربازان، گروه‌های در معرض آسیب اجتماعی مانند کودکان کار، بهبود یافته‌ها از اعتیاد، زنان سرپرست خانواده، زندانیان و ساکنان سکونتگاه‌های غیر رسمی و همچنین عشایر، روستاییان، افراد معلول، دانشجویان و دانش آموزان و مشمولان بیمه بیکاری هدف مهارت‌آموزی مراکز فنی و حرفه‌ای استان فارس هستند تا از این رهگذر بیشترین نقش‌آفرینی را در توانمندسازی نیروی انسانی استان ایفا کند.

به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس این اداره کل متعهد است امسال نزدیک به ۲۱ هزار نفر ساعت آموزش به گروه‌های هدف خود ارائه کند.

اکنون طرح نجم به کمک آمده تا با ارزیابی و نظارت و بررسی یافته‌های این بازرسی‌ها برای مولدسازی هرچه بیشتر ظرفیت‌های موجود در فارس برنامه‌ریزی و اقدام شود.

به گفته رهام کیایی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس تیم بازرسی سازمان فنی و حرفه‌ای به سرپرستی مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بازرسی‌های خود را از مراکز آموزش فنی وحرفه‌ای حضرت فاطمه(س)، تخصصی برق و الکترونیک خلیج فارس شیراز و سنجش و مهارت و تکنولوژی اطلاعات شیراز،نورآباد، خرامه،لامرد ،بوانات،رستم ،جهرم، سروستان ، خنج،خرمبید آغاز کرده‌اند.

.

چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تاکید کرده‌اند مهارت‌آموزی در رفع مشکل بیکاری جوانان از جایگاه و نقش بی‌بدیلی برخوردار است و همین اهمیت خود گویایی ضرورت استفاده بهینه از داشته‌های این بخش است تا بیشترین کارایی را در این مسیر داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha