نماینده مجلس: کرمان در آغاز تحولات بزرگ صنعتی قرار دارد

کرمان - ایرنا - نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: استان کرمان در آغاز تحولات بزرگ صنعتی و معدنی در منطقه قرار دارد و اتفاقات خوبی در آینده استان رقم می خورد.

به گزارش ایرنا، محمد رضا پور ابراهیمی عصر پنجشنبه در جریان بازدید فعالان رسانه داخلی و خارجی از کارخانه لاستیک بارز که برای شرکت در همایش روایتگران پیشرفت به کرمان سفر کرده بودند افزود: باوجود تمام مشکلات مالی، تحریم ها و مسایل ارزی و بودجه ای در یکسال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در شهر کرمان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی اقدامات و کارهای مثبتی را انجام داده که به دلایل مختلف در تبیین و بیان آنها آنچه حق مطلب بوده ادا نشده است و در فضای عمومی کشور به شدت نیازمند بیان این مطالب هستیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دشمنان نقایص و معایب کارهای نشده نظام را در فضای رسانه ای خود عنوان می‌کنند و تصویری برای مردم در عرصه منطقه ای و جهانی و در داخل کشور ایجاد کرده اند که انگار نظام نکات منفی زیادی دارد و هیچ نقطه قوتی در آن رخ نداده است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین اظهارداشت: همه ما در عرصه رسانه به صورت مستقیم و در فضای جاری نظام مسئول هستیم تا جهاد تبیین انجام دهیم و اقدامات نظام را اطلاع رسانی کنیم.

پور ابراهیمی خاطر نشان کرد: در زمینه اقدامات اجرایی در استان کرمان در حوزه معدنی مانند سنگ آهن کمترین اقدامات را داشتیم و تنها مواد معدنی خام تولید و از استان خارج می شد.

وی ادامه داد: اما مسیر توسعه کار را به جایی رسانده است که استان کرمان قطب فولاد کشور شود و در این بخش ظرفیت سازی شده است

نماینده مردم‌ کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کرمان توسعه ما به منابع آبی گره خورده است که محدودیت داریم، اما مجموعه ای از مدیران دلسوز و ولایتمدار همزمان با توسعه صنعت، بحث گره توسعه که همان انتقال آب بود را در دستور کار قرار دادند.

پورابراهیمی گفت: در طول هشت سال گذشته بزرگترین پروژه انتقال آب خاورمیانه را در این منطقه اجرا کردیم و این ابرپروژه ملی عملی شد که امروز گلوگاه صنعت که حوزه منابع آبی است را برطرف کرده ایم.

وی تصریح کرد: فاز اول پروژه انتقال آب از خلیج فارس ۱۵۰ هزار متر مکعب است که در ظرفیت های جدید می توانیم به دو یا سه برابر هم انتقال دهیم.

پور ابراهیمی با اشاره به ضعف صنایع تبدیلی معادن بیان کرد: در حوزه صنایع بالادستی یعنی اکتشافات و کارها و فعالیت های معدنی، بزرگترین شرکت اکتشافی را در یک سال و نیم گذشته با حضور شرکت های بزرگ معدنی و صنعتی کشور برنامه ریزی کردیم.

وی افزود: ۴۰ درصد از ظرفیت معدن کشور در استان کرمان وجود دارد و این بزرگترین ظرفیت برای اقتصاد کشور به شمار می رود، اما میزان اکتشافات ما به دلایل مختلف متاسفانه در کمترین واحد قرار دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بزرگترین شرکت اکتشافی خاورمیانه در کرمان تأسیس‌شده است و کار خود را از ۲ ماه قبل شروع کرده که امیدواریم با قراردادهایی که با مجموعه های مختلف منعقد می‌کند به سرانجام برسد؛ اولین توافق شرکت اکتشافی ما در کرمان قرارداد با سازمان انرژی اتمی بود.

وی خاطر نشان کرد: محیط‌زیست در کشور نیز عرصه جغرافیایی زیادی را در اختیار دارد و حفظ محیط‌زیست نباید مانعی برای این باشد که توسعه فعالیت صنعتی و معدنی صورت نگیرد.

پورابراهیمی گفت: در یک سال و نیم گذشته تا امروز بخشی از صنایع پایین دستی فعالیت هایشان را در بخش های مختلف انجام دادیم و یکی از ظرفیت ها صنعت لاستیک بود که امروز بزرگترین شرکت تولید ماشین آلات فوق سنگین در خاورمیانه نیز در کرمان راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در کرمان با توجه به کسری برق کشور، با استفاده از انرژی خورشیدی، بزرگترین ظرفیت تولید سلول های خورشیدی در خاورمیانه را در شهر ماهان از توابع استان کرمان راه اندازی کردیم.

پور ابراهیمی ادامه داد: این پروژه ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته و سالی سه هزار مگاوات تولید پنل خواهد داشت که اشتغالزایی بیش از ۶ هزار نفر نیروی انسانی را دارد

وی با اشاره به قرارگیری کرمان در مسیر ترانزیت شمال به جنوب کشور بیان کرد: طرح مهم بندرخشک از کناره جنوب شرق ایران در شهر کرمان طی سال گذشته مصوب شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاحات اقتصادی که در حوزه اقتصاد کشور گره گشا خواهد بود را در دستور کار قرار دادیم تا اثرات تحریم ها به حداقل ممکن برسد.

وی افزود: گشایش هایی نیز در حوزه گسترش فعالیت های دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی در منطقه رقم خورده و خبرهای خوبی در راه است.

مدیر عامل گروه صنعتی لاستیک بارز نیز ضمن تشریح فعالیت این واحد از سال ۷۲ گفت که ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند؛ سال گذشته ۱۳۰ هزار تن تولید لاستیک در کشور محقق شده که حدود ۴۶ درصد لاستیک کشور سهم گروه صنعتی بارز بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha