بلاروس: ضدحمله اوکراین چیزی جز انتشار گسترده اطلاعات غلط نیست

تهران- ایرنا- الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس پنجشنبه شب گفت: ضدحمله اوکراین چیزی جز انتشار گسترده اطلاعات غلط نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، رئیس جمهور بلاروس اظهار کرد: سه روز از آغاز ضدحمله اوکراین گذشته است و آنچه که ما در خصوص این ضدحمله مشاهده می‌کنیم با اطلاعاتی که از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دریافت کرده‌ایم کاملا مطابقت دارد.

لوکاشنکو افزود: در طول سه روز، ۳۲ تانک و ۱۳۰ خودروی زرهی اوکراین منهدم شدند و از همه وحشتناک‌تر اینکه بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ سرباز اوکراینی در جریان این ضدحمله جان خود را از دست داده‌اند.

وی یادآور شد: این در حالی است که در جریان این ضدحمله تنها کمی بیش از ۷۰ سرباز روسی جان خود را از دست داده‌اند و این نتیجه تلاش کی‌یف برای انجام ضدحمله است.

لوکاشنکو که در جریان نشست کمیته دبیران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در مینسک سخن می‌گفت، افزود: من همیشه این را گفته‌ام که ضدحمله‌ای در کار نیست و این موضوع چیزی جز انتشار گسترده اطلاعات غلط از سوی کی‌یف نیست.

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد: اما حتی اگر هم ضدحمله‌ای از سوی اوکراین در جریان باشد، این نتایج فاجعه‌بار آن در طول سه روز گذشته است.

وی افزود: کنترل‌کنندگان غربی رژیم کی‌یف در حال حاضر در تلاش برای تجزیه و تحلیل علل شکست‌های نظامی اوکراین هستند.

لوکاشنکو گفت: من روز گذشته با پوتین صحبت کردم و ما کاملاً بر این عقیده هستیم که وضعیت کنونی تماماً ناشی از حضور کشورهای غربی در اوکراین است و در حقیقت آنها در آنجا در حال جنگ هستند.

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد: طبیعتاً اگر به واسطه سلاح‌ها و مزدوران غربی نبود، جنگ در اوکراین خیلی وقت پیش به پایان می‌رسید.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

از برگزاری دور اول و دوم گفت‌ وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین در هفته نخست این درگیری‌ها تا آخرین روزها و ساعت‌های سال ۲۰۲۲ که از یک طرف مسکو برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی می‌کرد و کی‌یف در واشنگتن به دنبال دریافت حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بیشتر برای ادامه جنگ بود گرفته، تا هفته نخست سال جدید میلادی که پیشنهاد آتش‌بس یک‌جانبه روسیه از طرف اوکراین رد شد و اروپا از ارسال سامانه‌های جدید نظامی به اوکراین پرده برداشت؛ تاکنون دورنمایی برای صلح دیده نشده است.

آمریکا بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است. دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha