مطالبات تولیدکنندگان، صنعتگران و بخش خصوصی آذربایجان شرقی از رییس جمهور

تبریز- ایرنا- صنعتگران و تولیدکنندگان آذربایجان شرقی در آستانه دومین سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان خواستار تامین زیرساخت های انرژی برای توسعه صنایع استان و همکاری بانک ها با تولیدکنندگان و بخش خصوصی شدند.

خبرنگار ایرنا مرکز آذربایجان شرقی در آستانه دومین سفر استانی آیت الله رییسی به آذربایجان شرقی پیگیر مطالبات و درخواست های صنعتگران و تولید کنندگان بخش خصوصی استان از رییس جمهور و هیات دولت شد.

مطالبات تولیدکنندگان، صنعتگران و بخش خصوصی آذربایجان شرقی از رییس جمهور
رضا جعفری، رئیس انجمن صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی آذربایجان شرقی

پاسخگو نبودن سیستم بانکی

رئیس انجمن صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مطالبه بخش خصوصی از رییس جمهور پاسخگو کردن سیستم بانکی به ویژه بانک های بخش خصوصی به مدیریت های مختلف ارشد استان است.

رضا جعفری ادامه داد: برخی بانک های خصوصی در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند ولی هیچ تعصبی به استان ندارند و در قبال تعهدات خود به استان نیز پاسخگو نیستند.

وی با اشاره به اینکه انضباط مالی دیگر مطالبه بخش خصوصی است، اظهار کرد: انضباط مالی تاثیرگذار در بخش اقتصادی است.

دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد: سیستم انقباض پولی و مالی برای کنترل تورم نباید شامل تولید باشد بلکه باید برای تولید تسهیل گری و سهولت ایجاد شود تا تولید کنندگان با سرمایه در گردش کار بیشتر و تولید بیشتری انجام دهند.

وی خواستار بازنگری کلی در بحث های آموزش عالی در سیاست های کلی دولت شد و افزود: متاسفانه با انبوه فارغ التحصیلان بیکار در حالی مواجه هستیم که نیروی کار عملیاتی در شرکت ها کاهش یافته است.

جعفری گفت: دولت اقدامات خوبی در حوزه روابط بین الملل انجام داده و مطالبه صنعتگران آذربایجان از دولت سیزدهم تنش زدایی از روابط بین الملل است.

مطالبات تولیدکنندگان، صنعتگران و بخش خصوصی آذربایجان شرقی از رییس جمهور
مسعود بنابئان، نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز

اعتماد به بخش خصوصی افزایش یابد

نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز به ایرنا گفت: یکی از مشکلات بخش خصوصی در استان آذربایجان شرقی سختگیری های بسیار زیاد برای واحدهای تولیدی است.

مسعود بنابیان با تاکید بر اینکه فضا برای تولید کنندگان باید باز شود، ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید اعتماد به بخش خصوصی افزایش یابد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریمی ضروری است سختگیری ها نسبت به فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی که بیش از چند دهه در این عرصه فعال هستند کاهش یابد.

بنابیان با تاکید بر تفویض اختیارات به استان ها، اظهار کرد: باید قدرت مدیران استانی افزایش یابد تا بتوانند تصمیمات منطقه ای اتخاذ کنند.باید قدرت مدیران استانی افزایش یابد تا بتوانند تصمیمات منطقه ای اتخاذ کنند.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی شهرک های صنعتی استان، افزود: در صورت عدم تامین زیرساختهای انرژی آب، برق و گاز توسعه صنایع نیز امکان پذیر نخواهد بود.

مطالبات تولیدکنندگان، صنعتگران و بخش خصوصی آذربایجان شرقی از رییس جمهور
یونس اکبرپور، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز

کمبود زیرساخت های انرژی مانع اصلی توسعه صنایع

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز نیز به ایرنا گفت: با وجود ظرفیت هایی که در صنعت آذربایجان شرقی وجود دارد ده ها سال است که سرمایه گذاری دولتی انجام نشده و بیشتر سرمایه گذاری ها از طریق بخش خصوصی اتفاق افتاده است.

یونس اکبرپور با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در بخش خودرو، خوردهای سنگین و قطعات خودرو فعال است، افزود: فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل یکی از مشکلات عمده کشور است که اگر دولت در شرکت های فعال قطعه سازی استان سرمایه گذاری کند، می تواند از واردات ۱۰ هزار موتور سنگین و گیربکس جلوگیری کند.فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل یکی از مشکلات عمده کشور است که اگر دولت در شرکت های فعال قطعه سازی استان سرمایه گذاری کند، می تواند از واردات ۱۰ هزار موتور سنگین و گیربکس جلوگیری کند.

وی ادامه داد: شرکت های فعال آذربایجان شرقی این ظرفیت را دارند که با حداقل سرمایه گذاری رشد تولید و بهره وری داشته و علاوه بر جلوگیری از واردات قطعات و خروج ارز از کشور، صادرات نیز داشته باشند.

کمبود برق یکی از معضلات مهم صنایع آذربایجان شرقی است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز گفت: کمبود برق یکی از معضلات مهم صنایع استان بوده که باعث ایجاد مشکل برای سرمایه گذاری و توسعه واحدهای صنعتی در استان گردیده و نیاز اساسی استان سرمایه گذاری در بخش صنعت برق و پست های برق است.

وی با اشاره به قطعی جریان برق در ایام پیک مصرف تابستان، اظهار کرد: این امر موجب افزایش قیمت تمام شده و کاهش تولید می شود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز افزود: افت فشار گاز یکی دیگر از مشکلات صنایع به خصوص سیمان، فولاد و ریخته گری استان است که موجب کاهش رقابت پذیری آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان ها شده و همچنین باعث کمرنگ تر شدن وضعیت صادراتی این صنایع شده است.

وی افزود: مسیر تبریز تا بازرگان از منطقه مرند یکی از راه های اصلی حمل و نقل جاده ای برای صادرات کالاهاست که متاسفانه یک بانده بودن موجب کندی صادرات شده است.

اکبرپور اظهار کرد: کمبود واگن های باری یکی دیگر از معضلات بخش خصوصی برای صاردات کالاهاست که گاه ۲ تا سه ماه برای نوبت حمل در انتظار ماند.

وی با اشاره به فعالیت صنایع مختلف الکترونیکی در استان، گفت: با توجه به اینکه شرکت موتوژن تولید موتورهای برقی را آغاز کرده و شرکت هایی که نخستین خودروهای برقی را به صورت هیبرید(دوگانه) انجام داده اند آذربایجان شرقی می تواند به قطب صنایع خودرو های الکتریکی تبدیل شود.

مطالبات تولیدکنندگان، صنعتگران و بخش خصوصی آذربایجان شرقی از رییس جمهور
صابر پرنیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی

بزرگترین مطالبه حوزه صنعت و تولید تامین تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به برنامه های سازمان صمت در آستانه سفر ریاست جمهوری به استان گفت: با توجه به افزایش چند برابری سرمایه در گردش و ثابت در حال حاضر بزرگترین مشکل و مطالبه در حوزه صنعت و تولید تامین تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات سرمایه ثابت برای واحدهای تولیدی است.

صابر پرنیان با اشاره به مطالبات بخش صنعت و تولید آذربایجان شرقی در سفر ریاست جمهوری و ضرورت تخصیص تسهیلات مورد نیاز به بخش تولید، اظهار کرد: متاسفانه سال گذشته از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه، تسهیلاتی به واحدهای تولیدی استان تخصیص نیافت که این موضوع نخستین مطالبه فعالان بخش خصوصی در سفر ریاست جمهوری خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت تامین زیرساخت های مورد نیاز واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی افزود: متاسفانه در دولت گذشته تامین گاز و برق پایدار استان برای بخش صنعت مورد غفلت قرار گرفته است که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری وزارت نیرو و وزارت نفت برنامه شفاف، عملیاتی و قابل اجرایی برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز فعالان کسب و کار آذربایجان شرقی داشته باشند.

پرنیان در خصوص موضوع ساماندهی لکه های صنعتی در اطراف تبریز مانند کجوار و آرپا دره‌سی گفت: امیدواریم با صدور مصوبه ساماندهی این لکه های صنعتی، واحدهای فعال در این مناطق بتوانند با اخذ پروانه بهره برداری، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و کسب و کار خود را توسعه دهند.

وی اظهار کرد: مورد بعدی موضوع استقلال مس سونگون است که این موضوع یکی از مطالبات مهم مردم آذربایجان در بخش معدن است امیدواریم در این دوره از سفر ریاست جمهوری این موضوع به صورت کامل محقق شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت توسعه شهرک های صنعتی در اطراف تبریز، افزود: تامین زمین صنعتی و زیرساخت های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاران جزو دیگر مطالبات این بخش است.

مطالبات تولیدکنندگان، صنعتگران و بخش خصوصی آذربایجان شرقی از رییس جمهور
عنوان

به گزارش ایرنا،آیت الله سیدابراهیم رییسی آخر هفته جاری (روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد جاری) به عنوان پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر می کند بر این اساس ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار طرح و تسهیلات به استان پیش بینی شده است.

بررسی روند پیشرفت طرح‌ها و ارزیابی مصوبات سفر سال گذشته، نشست با اقشار مختلف مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی و شرکت در شورای اداری استان از مهمترین برنامه‌های این سفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha