مطالبات اقتصادی و توسعه ای مردم آذربایجان شرقی از رییس جمهور

تبریز- ایرنا- در آستانه سفر رییس جمهور و هیات دولت به آذربایجان شرقی خواسته ها و مطالبه های متنوع و مختلف مردم استان از رییس جمهور را جویا شدیم.

خبرنگار ایرنا مرکز آذربایجان شرقی در آستانه دومین سفر استانی آیت الله رییسی به آذربایجان شرقی در میان اقشار مختلف مردم حاضر و پیگیر مطالبات و درخواست های مردم از رییس جمهور و هیات دولت شد.

رفع مشکلات اقتصادی و رسیدگی به وضعیت بازنشستگان فرهنگی

یک بازنشسته فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود، گفت: قدرت خرید مردم کاهش یافته و ضروری است برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی از مسوولانی متعهد و متخصص استفاده شود.

غلامحسین آذران با اشاره به اینکه معلمان نقش بسیار مهمی در تربیت و پرورش دانش آموزان ایفا می کنند، افزود: در اغتشاشات اخیر دیدیم که دشمنان نوجوانان و جوانان ما را هدف قرار دادند و برای تقویت باورهای نسل جوان باید از ظرفیت معلمان پرورشی بیش از گذشته در آموزش و پرورش استفاده شود.

وی ادامه داد: امور تربیتی در مدارس از رسالت اصلی خود دور مانده است، در حالیکه معلمان پرورشی نقش بسیار مهمی در تربیت جوانان و نوجوانان ایفا می کنند.

مطالبات اقتصادی و توسعه ای مردم آذربایجان شرقی از رییس جمهور
عکس آرشیوی

آذران همچنین با بیان برخی مشکلات فرهنگیان، اظهار کرد: معلمان پرورش دهندگان و تربیت کنندگان نسل آینده هستند باید نسبت به رفع مشکلات فرهنگیان بیش از گذشته توجه شود.

وی با اشاره به معضل بیکاری جوانان به خصوص قشر تحصیل کرده، اظهار کرد: برخی رشته های دانشگاهی که بازار کار ندارند باید حذف شوند و مسوولان به فکر اشتغال جوانان باشند زیرا جوان اگر بیکار بماند ممکن است منحرف شود.

این بازنشسته فرهنگی افزود: باید تفریحات سالم برای جوانان فراهم شود و از ظرفیت فرهنگیان بازنشسته و علما بیش از گذشته در مدارس استفاده شود، جوانان ما دارای دلهای پاکی هستند که باید در مسیر درست هدایت شوند و نحوه زندگی به آنان آموخته شود.

آذران همچنین از رییس جمهور خواست نسبت به رفاه بازنشستگان توجه بیشتری داشته باشد و شرایط رفاهی و گردشگری مناسب و در خور شان برای بازنشستگان فراهم شود.

تعرفه گذاری خدمات پرستاری روشن شود

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور نیز به ایرنا گفت: رییس جمهور به سازمان مدیریت، امور اداری استخدامی و وزارت بهداشت برای عمل به مطالبات بحق پرستاران تاکید کرده اند اما متاسفانه تا کنون آنطور که باید عمل نشده و ناقص است.

عبداله صفری افزود: از جمله مطالبات مهم پرستاران تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که ۱۶ سال در محاق مانده بود که با تاکید مقام معظم رهبری و پیگیری رییس جمهور اجرایی شد ولی ناقص است در حالیکه تعرفه گذاری سایر مشاغل به صورت روشن و شفاف اجرا می شود چرا تعرفه گذاری خدمات پرستاری مشخص و روشن نیست و از فرمول های عجیب و غریب استفاده و موجب نارضایتی پرستاران شده است.

وی ادامه داد: براساس قانون باید از دی ماه ۱۴۰۰ تعرفه گذاری پرستاران پرداخت شود ولی تا کنون فقط ۲ بار به صورت علی الحساب پرداخت شده و مشخص نیست که این مبالغ برچه اساس پرداخت شده است.

صفری گفت: پرستارانی که در دوران کرونا ایثار کرده و در خدمت بیماران بودند وعده داده شد که جذب شوند ولی اکنون با گذشت چند سال هنوز محقق نشده است.

مطالبات اقتصادی و توسعه ای مردم آذربایجان شرقی از رییس جمهور

رسیدگی به وضع بی ثبات نیروهای حجمی کمک پرستاری

یکی دیگر از سرپرستاران آذربایجان شرقی که نخواست نامی از او برده شود، به ایرنا گفت: تعرفه گذاری خدمات پرستاری به هیچ عنوان عادلانه نیست و پرستاری که شبانه روز بر بالین بیمار بوده و خدمات ارایه می دهد پنج برابر کمتر از مترونی که هیچ کار اجرایی بر بالین بیمار انجام نمی دهد، دریافت می کند.

وی با ابراز نارضایتی از پرداخت تعرفه های خدمات پرستاری، افزود: در حالیکه رییس جمهور دستور پرداخت به روز تعرفه ها را صادر کرده اما تا فروردین ۱۴۰۱ پرداخت شده و مشخص نیست که برچه اساس و با چه فرمولی خدمات پرستاری تعریف و پرداخت می شود.

وی همچنین از رییس جمهور خواست نسبت به وضعیت استخدام نیروهای حجمی نیز رسیدگی کند، این نیروها در دوران کرونا همپای نیروهای رسمی شبانه روز فعالیت کردند و فشارهای کاری زیاد و شیفت های طولانی دارند.

این پرستار اظهار کرد: نیروهای حجمی به عنوان کمک پرستار در وضعیت بی ثبات استخدامی فعالیت می کنند که باید در هر شرایطی سرکار حاضر شوند و به هیچ عنوان اضافه کار و مرخصی ندارند.

وضعیت استخدامی نیروهای قراردادی دانشگاه فرهنگیان تثبیت شود

نرگس خداوردی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه با بیش از ۱۵ سال سابقه کار به صورت قراردادی در دانشگاه فرهنگیان اشتغال دارد، گفت: در حالی که سالانه بیش از ۲۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش استخدام می شود فکری به حال تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای قراردادی این دانشگاه نمی شود.

وی با اشاره به اینکه کل نیروهای قراردادی دانشگاه فرهنگیان شاید به یکهزار نفر هم نرسد، اظهار کرد: این بی توجهی در حالی صورت می گیرد که نیروهایی با سابقه خیلی کم جذب دانشگاه و استخدام رسمی می شوند.

افزایش ظرفیت ناوگان هوایی و ریلی در آذربایجان شرقی

یکی از فعالان حوزه گردشگری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود ظرفیت های گردشگری و بوم گردی در آذربایجان شرقی این حوزه مغفول مانده است.

مهدی میدانی با اشاره به اینکه وضعیت جاده های استان آذربایجان شرقی مناسب نیست، افزود: ناوگان هوایی و ریلی استان هم پاسخگوی تعداد مسافران نیست.

وی ادامه داد: اتوبوس های معمولی ۴۴ صندلی که برای مسافت های طولانی مناسب نیست برای مسیر تبریز- کربلا فعال هستند.

میدانی همچنین از رییس جمهور خواست نسبت به احیای دریاچه ارومیه برای جلوگیری از افزایش بحران‌های زیست محیطی توجه جدی و بیشتری داشته باشد.

شهر جدید سهند با بیشترین کمبودهای رفاهی

یکی از زنان خانه دار ساکن شهر جدید سهند نیز به ایرنا گفت: شهر جدید سهند به شهر خوابگاهی تبدیل شده و هیچ گونه امکانات رفاهی و تفریحی برای ساکنان این شهر ایجاد نشده است.

روزیتا کرمانی از نبود بیمارستان در این شهر گلایه کرد و افزود: در صورت بیماری و نیاز به بستری و رسیدگی بیشتر باید به بیمارستان های اسکو و یا تبریز مراجعه کنیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه بانک های مختلف در این شهر شعبه ندارند و فقط شعب بانک مسکن، ملی و ملت در شهر سهند مستقر است که برای کارهای بانکی نیز باید به اسکو یا تبریز مراجعه کنیم.

کرمانی همچنین با اشاره به اینکه شرایط تفریحی سالم برای جوانان این شهر محیا نیست، اظهار کرد: کمبود فرهنگسرا، نبود باشگاه های ورزشی و سالن سینما و همچنین نبود شهربازی مناسب برای کودکان از جمله مواردی است که باید مسوولان نسبت به آن توجه کنند.

اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان

رییس جامعه معلولان آذربایجان‌شرقی‌ نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۸۶ تصویب شده است، گفت: این قانون به دلایل مختلف از جمله نبود بودجه تا کنون اجرایی نشده است که از رییس جمهور درخواست اجرای کامل این قانون را داریم.

حسن صفری افزود: تامین مسکن معلولان از محل ماده ۱۸ در حدود پنج سال است که اجرایی نشده و مراحل اداری آن به کندی و در حد معرفی اعضا از سوی بهزیستی به راه و شهرسازی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: متاسفانه مبالغ پرداختی با عنوان حق پرستاری و مستمری از سوی بهزیستی بسیار ناچیز است در حالی که مستمری باید براساس حداقل حقوق طبق قانون تامین اجتماعی پرداخت شود.

صفری اظهار کرد: هیچ گونه تفریح و سرگرمی به خصوص در حوزه ورزش برای معلولان وجود ندارد در حالی که براساس قانون استفاده از سالن های ورزشی دستگاه های دولتی برای معلولان رایگان است.

وی گفت: در آذربایجان شرقی تمامی باشگاه ها و استخرهای دولتی به بخش خصوصی واگذار شده است و معلولان از استفاده از امکانات ورزشی محروم هستند.

رییس جامعه معلولان آذربایجان‌شرقی‌ همچنین از عدم پرداخت شهریه دانشجویان معلول توسط بهزیستی و نبود هماهنگی بین دانشگاه و بهزیستی برای ادامه تحصیل این دانشجویان، عدم مناسب سازی معابر و اماکن برای معلولان، نبود مشاور امور معلولان در دستگاه های دولتی و عدم پرداخت مبلغ بیمه های خویش فرمایی و کارفرمایی به صورت کامل در استان گلایه کرد.

مطالبات اقتصادی و توسعه ای مردم آذربایجان شرقی از رییس جمهور

به گزارش ایرنا،آیت الله سیدابراهیم رییسی آخر هفته جاری (روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد جاری) به عنوان پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر می کند بر این اساس ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار طرح و تسهیلات به استان پیش بینی شده است.

بررسی روند پیشرفت طرح‌ها و ارزیابی مصوبات سفر سال گذشته، نشست با اقشار مختلف مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی و شرکت در شورای اداری استان از مهمترین برنامه‌های این سفر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha