۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۵
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85131886
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

سرشاخه‌کاری درختان گردو همدان راه گریز از سرمازدگی

همدان- ایرنا- اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو علاوه بر افزایش تولید محصول گردو با مغز سفید، افزایش درصد مغز نسبت به پوست، یکنواختی محصول و بازار پسند بودن آن، موجب مقاومت بیشتر درخت در برابر سرمای بهاره می شود.

به گزارش ایرنا، باغداران گردو در استان همدان که سالها برای درختان خود زحمت کشیدند تا بزرگ شدن و ثمر دهی آنها را ببینند، با یک سرمای زودگذر بهاره تمامی دسترنج خود را برباد رفته می بینند و این مشکل علاوه بر حسرت آنها خسارات سنگینی به اقتصاد خانواده وارد می کند.

استان همدان از جمله مناطق مطرح و دارای ظرفیت در زمینه تولید محصول گردو است که در این میان شهرت و مرغوبیت محصول گردوی شهرستان تویسرکان به عنوان طلای سبز، جهانی است.

این استان دارای ۱۹ هزار هکتار باغ گردو با میانگین باردهی ۲ تا ۲.۵ تن در هکتار است که سالانه به طور متوسط می توانند ۳۸ هزار تن گردو به صاحبان خود تحویل دهند.

با وجود اهمیت محصول گردوی استان همدان در برخی سالها بر اثر سرمای زودگذر بهاره، ۳۰ تا ۴۰ درصد درختان بی ثمر می شوند و ضربه بزرگی به اقتصاد خانواده و جامعه می زند.

از این رو جهاد کشاورزی استان همدان با همکاری موسسه تحقیقات علوم باغبانی، ارقام جدیدی از درختان تجاری گردو را به باغداران برای رشد تولید، افزایش باردهی و کاهش خسارات ناشی از سرمای زود گذر معرفی کرده است تا این معضل بزرگی که سالها گریبانگیر باغداران است را از بین ببرد و اقتصادی خانواده، باغدار و جامعه را احیا کند.

یکی از مجریان سرشاخه کاری درختان گردو در استان همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از درختان گردو در استان به دلیل زود گل دهی در فصل بهار، بر اثر یک سرما از بین می روند و کل محصول باغ نابود شده و خسارت زیادی به باغداران می زند.

کوروش کاظمی از دیگر مشکلات درختان گردو را ثمر ندادن و نداشتن محصول به صورت گردوهای سفید و بازار پسند دانست که موجب کاهش رغبت خریداران به این نوع محصولات باغی می شود.

وی از دیگر معایب محصولات برخی درختان را چسبیدن مغز گردو به پوسته آن دانست و عنوان کرد: این مشکل باعث از دست دادن بازار فروش محصولات برای باغداران می شود که خسارات جبران ناپذیری بر باغداران وارد می کند.

سرشاخه‌کاری درختان گردو همدان راه گریز از سرمازدگی

وی تنها چاره مشکلات باغداران درخت گردو را انجام کشت نهال های پیوندی و یا انجام عملیات سرشاخه کاری با ارقام تجاری دانست که می تواند موجب افزایش باردهی درختان گردو ،کاهش افت تولید و جلوگیری از سرمازدگی آنها شود.

وی توضیح داد: در روش اول نهال های جدید با درختان بومی که حداقل ۳۰ سال باردهی داشته اما از تولید کافی برخوردار نبودند یا در برابر سرما آسیب پذیر هستند جایگزین و در روش دوم با سرشاخه کاری تاج، باردهی درخت با عملیات پیوند ارقام تجاری تعویض و تنه و بازوی اصلی حفظ می شود.

کاظمی گفت: برای اجرای این طرح ۲ تا سه سال زمان نیاز است چون در ابتدا باغداران نمی توانند سود کافی از این روش داشته باشند اما با گذشت حداکثر سه سال باغدار می تواند به پربازده شدن محصولات خود برای سالهای آینده در و تامین معیشت خانواده امیدوار باشد.

به گفته وی با یک راه میانبر و از طریق پیوند سرشاخه ای می توان به باردهی زودتر محصول به جای درختان فرتوت و ضعیف رسید.

کاظمی از مزایای ارقام سرشاخه کاری شده نهال های پیوندی را مقاومت در برابر سرمای زودرس به دلیل گل دهی دیرتر اشاره کرد و ادامه داد: سرشاخه های پیوندی از ارقام تجاری هستند که عملکرد بالایی در تولید گردو دارند و اگر بقیه عوامل مربوط به داشت به درستی انجام شود، می توانند تا ۲ برابر، تولید را افزایش دهند.

مجری سرشاخه کاری درختان گردو استان همدان، ارقام تجاری تولیدی گردو را از نوع اصلاح شده دانست که در کشور بر روی آن کار شده است.

وی با بیان اینکه پیش از این ارقام مختلف درخت گردو از خارج از کشور وارد می شد اظهار داشت: یک شرکت در همدان مجوز تولید و تکثیر ارقام تجاری جدید ایران را عهده دار شده است.

کاظمی، باردهی درختان جدید گردو را ۶ تا هشت تن در هکتار دانست و گفت: با استفاده از این رقم درخت گردو در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی ادامه داد: به دلیل ارتفاع کمتر این درختان برای چیدن محصول گردو نیاز به صعود از آن نیست و احتمال شکستگی، معلولیت و فوت در باغداران را به شدت کاهش می دهد و همچنین با دستگاههای مخصوص می توان اقدام به چیدن گردو از درختان کرد.

سرشاخه‌کاری درختان گردو همدان راه گریز از سرمازدگی

وی با بیان اینکه سر شاخه کاری از سال ۱۳۹۵ در استان همدان آغاز شده است و تا پایان سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۵۸ هزار پیوند سرشاخه در شهرستان های استان همدان از جمله در نهاوند، ملایر و تویسرکان انجام شده است افزود: از ابتدای سال تاکنون ۴۰ هزار پیوند سرشاخه انجام شده است که تا زمان خنکی هوا در فصل بهار می تواند ادامه پیدا کند.

کاظمی ادامه داد: این سرشاخه ها به صورت یارانه ای از سوی دولت در بین باغداران توزیع می شود اما لازم است افراد مجرب اقدام به پیوند این سرشاخه ها به تنه و بازوی درختان بومی کنند.

یکی از باغداران زرین دشت نهاوند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حدود یک هزار درخت گردو دارم که هر ساله نگران سرمازدگی آنها بودم و چه بسا درختانی که با ۳۵ سال با وجود اینکه به ظاهر تنومند بودند اما با کوچکترین سرمای شبانه ای خشک می شدند و محصولی به بار نمی دادند.

سرشاخه‌کاری درختان گردو همدان راه گریز از سرمازدگی

مصطفی خزایی ادامه داد: پس از آشنایی و مشاوره با برنامه های جهادکشاورزی برای جلوگیری از خسارات سنگین هر ساله، به من پیشنهاد انجام سرشاخه کاری داده شد که ابتدا با تردید با این مساله برخورد کردم اما وقتی ثمرات این کار را در روستاهای دیگر دیدم به اجرای این طرح ترغیب شدم.

باغدار نهاوندی یادآور شد: سال گذشته حدود ۹۰۰ اصله درخت را سرشاخه کاری کردم که امسال اغلب آنها رشد کرده اند اما حدود ۱۰ درصد از این پیوندها هم نگرفت که علت آن پوک و ضعیف بودن تنه درختان قبلی بود که امسال مجدد آنها را از قسمت پایین تر تنه که نزدیک به زمین است پیوند زدیم.

وی با اشاره به اینکه ثمردهی این درختان حدود سه سال طول می کشد گفت: با گذشت یکسال از سرشاخه کاری برخی از این درختان، شاهد ثمردهی ابتدایی برخی از این درختان هستم.

این گردوکار نهادندی تاکید کرد: مراقبت درست از درختان سرشاخه کاری شده خیلی مهم است و باید کودهای پتاسیم ، آهن و کودهای محلول را به موقع داد و برای جلوگیری از هرگونه آسیب از طریق آفات، باید سم پاشی مناسب انجام داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha