باورهای مذهبی مردم تربت حیدریه مانع فرار مالیاتی شده است

تربت‌حیدریه - ایرنا - معاون مدیرکل مالیاتی خراسان رضوی و مدیر حسابرسی منطقه تربت‌حیدریه گفت: باورهای اعتقادی و مذهبی عمیق مردم این شهرستان و مناطق همجوار مانع فرار مالیاتی شده است بطوریکه در این خطه از استان تقریبا تمام اشخاص حقیقی و حقوقی همکاری و تعامل خوبی با نظام اقتصادی کشور دارند.

مجید کریمی‌دوست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون در این منطقه مالیاتی شامل چهار شهرستان تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات و رشتخوار ۱۷ هزار مودی مالیاتی شناسایی شده است که ۷۰ درصد آن به تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

وی با تشکر از آنچه که همکاری خوب مودیان منطقه تربت حیدریه و پرداخت به موقع مالیات نامید، اظهار کرد: البته مشاغلی چون دلالی یا فعایت‌های اقتصادی بدون مجوز یا فاقد ثبت در مراجع قانونی از این دایره خارج هستند.
وی تصریح کرد: بافت فرهنگی و اعتقادات مردم تربت حیدریه و شهرهای همجوار باعث شده است به جز صاحبان مشاغل بدون مجوز و نام و نشان قانونی، فرار مالیاتی در این خطه از خراسان رضوی وجود نداشته باشد.

کریمی‌دوست در ادامه به معافیت‌های در نظر گرفته شده برای مودیان مالیاتی اشاره و اظهار کرد: بر اساس قانون معافیت پایه ماده ۱۰۱ برای سال مالی ۱۴۰۱ رقم تعیین شده برای مشاغل، کسب "سود خالص" تا سقف ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از پرداخت مالیات معاف است.
وی گفت: البته این معافیات مشمول صاحبان مشاغلی می‌شود که تا پایان ۳۱ خرداد ماه جاری نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند.
معاون مدیرکل مالیاتی خراسان رضوی و مدیر حسابرسی منطقه تربت‌حیدریه افزود: اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات) نیز تا چهار ماه بعد پایان سال مالی و مستقلات و اجاره املاک نیز تا ۳۱ تیرماه فرصت تکمیل فرم مربوطه را دارند.

باورهای مذهبی مردم تربت حیدریه مانع فرار مالیاتی شده است

کریمی دوست گفت: در صورتی که افراد حقیقی و حقوقی یادشده تا تاریخ مقرر اظهارنامه خود را ارایه نکنند نه تنها از معافیت بهره‌مند نخواهند شد بلکه پرداخت جریمه "غیرقابل بخشش" به میزان ۳۰ درصد به آنها تعلق خواهد گرفت.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم با توجه به توده های مردم از طریق تبصره ماده ۱۰۰ ؛ مالیات مشاغل با درآمد پایین را به صورت قطعی محاسبه خواهد کرد بنابراین مودیانی که تمایل به محاسبه به این شکل را دارند، نیازی به تکمیل اظهارنامه مالیاتی ندارند.
وی تصریح کرد: فعالان اقتصادی که جمع فروش و درآمدشان از محل عرضه کالا یا خدمت در سال از ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان کمتر باشد، مشمول این قانون می‌شوند.

معاون مدیر کل مالیاتی خراسان رضوی و مدیر حسابرسی منطقه تربت‌حیدریه همچنین گفت: تاکنون با صاحبان مشاغل و اتحادیه‌های صنفی شهرستانهای تابعه جلسات آموزشی مختلفی با هدف تدوین صحیح و به موقع اظهارنامه مالیاتی برگزار شده است که قطعا در تعامل طرفین و اصلاح امور موثر و مفید است.
کریمی دوست با یادآوری توانمندی بالای اقتصادی تربت حیدریه بویژه در حوزه کشاورزی گفت: فعالان بخش کشاورزی از پرداخت مالیات حتی در بخش فرآوری محصولات معاف هستند.
وی در پاسخ به برخی شایعات و قول های مختلف در خصوص استفاده از دستگاه کارتخوان اظهار کرد: برخی صاحبان مشاغل از دستگاه کارتخوان (pos) استفاده نمی کنند چراکه معتقدند با ثبت میزان درآمد واقعی آنها مجبورند مالیات بیشتری پرداخت کنند ولی این موضوع صحت ندارد زیرا اداره مالیات شیوه های دیگری برای رهگیری فعالیت های اقتصادی و مالی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha