خانه سرخه‌ای تبریز نمونه‌ای از توجه دولت سیزدهم به بخش خصوصی گردشگری

تبریز- ایرنا- خانه قدیمی و زیبای سرخه ای واقع در محله تاریخی سرخاب تبریز که به صورت ماهرانه مرمت و بازسازی شده است، نمونه و نمادی از توجه دولت سیزدهم به بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری است که می‌تواند برای سال‌ها اثری ماندگار برای هویت این کهن شهر باشد.

به گزارش ایرنا، این خانه قدیمی بر اساس سوابق مالکیتی متعلق به " فراش باشی" داماد مظفرالدین شاه قاجار است که برای سال ها به دلیل بی توجهی، به بنایی مخروبه تبدیل شده بود که از سال ۱۳۹۲ و پس از خریداری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عملیات مرمت و بازسازی آن شروع شد اما روندی بسیار کند داشت و در زمان هایی نیز به تعطیلی کشیده شد اما طی ۲ سال اخیر و با روی کار آمدن دولت سیزدهم مرمت، بازسازی و بهسازی این بنای منحصر به فرد سرعت گرفت.

توجه به بخش خصوصی و اولویت قرار دادن واگذاری ها در حوزه گردشگری توسط دولت سیزدهم یکی از محورهای مهم رونق بخشی به صنعت گردشگری این دولت مردمی و انقلابی است که تسریع در آماده سازی خانه سرخه ای و واگذاری آن به بخش خصوصی به منظور تکمیل سرمایه گذاری یکی از نمونه های بسیار موفق و قابل توجه این حوزه به شمار می رود.

بدون تردید کهن شهر تاریخی تبریز با برخورداری از بیش از ۴۰۰ خانه تاریخی و قدیمی می تواند پیشقراول فعالیت بخش خصوصی برای رونق و توسعه گردشگری در ابعاد مختلف باشد که توسعه اقتصادی، فرهنگی و هویت بخشی به تاریخ و تمدن این منطقه را موجب خواهد شد.

هتل بوتیک سرخه ای تبریز از جمله طرح های آماده افتتاح در در دور دوم سفر رئیس جمهور به تبریز است.

هتل بوتیک سرخه ای تبریز در جریان سفر استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی از جمله چندین طرح آماده افتتاح است که تبریز را به تنها کلانشهر ایران تبدیل می کند که دارای سه باب هتل بوتیک مرمتی و نوسازی شده توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

خانه بی بدیل و بسیار زیبای سرخه‌ای از آثار تاریخی فاخر به جا مانده از نیمه دوم دوران قاجار است که در محل سرخاب قاپیسی به عنوان یکی از دروازه‌های قدیمی شهر تبریز واقع شده و در سال مرداد ماه سال ۱۳۷۹ به‌ شماره ۲۷۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه سرخه‌ای تبریز نمونه توجه دولت سیزدهم به بخش خصوصی گردشگری
خانه سرخه ای تبریز نمونه موفق واگذاری خانه‌های تاریخی به بخش خصوصی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، مالکیت خانه سرخه ای تبریز را متعلق به دولت جمهوری اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و افزود: این خانه سال ها قبل توسط میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خریداری و پس از سرمایه گذاری اولیه مرمت و بازسازی، برای بهره برداری لازم خدماتی و گردشگری به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد.

علیرضا بایرام زاده با اشاره به هزینه بالای نگهداری چنین مجموعه های نفیس و منحصر به فرد، واگذاری بر اساس قراردادهای منعقده به بخش خصوصی را بهترین راهکار دولت سیزدهم با هدف هویت بخشی به تاریخ و فرهنگ کشور دانست.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی: کهن شهر تبریز با داشتن افزون بر ۴۰۰ خانه قدیمی و تاریخی مهد چنین خانه ها در کشور به شمار می رود.

به گفته وی عملیات مرمت و فراهم سازی زیرساخت های مجموعه خانه سرخه ای تبریز حدود ۱۰ سال به طول انجامید تا برای سرمایه گذاری بخش خصوصی جذاب تر شود.

بایرام زاده با اعلام اینکه از حدود ۲ سال قبل کاربری های عمومی، تخصصی و خدماتی برای خانه های قدیمی تعریف شد، گفت: کهن شهر تبریز با داشتن افزون بر ۴۰۰ خانه قدیمی و تاریخی مهد چنین خانه ها در کشور به شمار می رود.

وی خانه سرخه ای را به دلیل معماری خاص و تاریخی بسیار جذاب و سودآور برای سرمایه گذار غیردولتی دانست و با بیان اینکه واقع شدن در یکی از محلات قدیمی زمینه های لازم و کافی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی را فراهم می کند، یاداور شد: این خانه بر اساس مزایده وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مدت معلوم در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده است.

بایرام زاده مدت قرارداد واگذاری خانه های قدیمی در آذربایجان شرقی را بین ۱۰ تا ۲۰ سال اعلام و اظهار کرد: هتل بوتیک سرخه ای تبریز به پایان رسیده و با بخش های مختلف از جمله رستوران، کافی شاپ، فروشگاه صنایع دستی و اتاق های اقامتی در خدمت گردشگران خواهد بود.

خانه سرخه‌ای تبریز نمونه توجه دولت سیزدهم به بخش خصوصی گردشگری
استقبال گردشگران داخلی و خارجی از هتل بوتیک سرخه ای تبریز

سرمایه گذاری ۱۴ میلیارد تومانی برای مرمت و تجهیز هتل بوتیک سرخه ای

علی صدقی سرمایه گذاری بخش خصوصی هتل بوتیک سرخه ای تبریز نیز در گفت وگو با ایرنا، میزان سرمایه گذاری برای تبدیل این خانه تاریخی به هتل بوتیک را ۱۴ میلیارد تومان اعلام کرد که بیش از هشت میلیارد آن برای مرمت و ۶ میلبیارد تومان نیز برای تجهیز و آماده سازی این مکان هزینه شده است.

وی استقبال گردشگران از هتل بوتیک سرخه ای را خوب توصیف و اضافه کرد: با وجود اینکه حدود یک ماه است به صورت غیررسمی و محدود این هتل را راه اندازی کرده ایم، اما در همان روزهای نخست میزبان کاروان گردشگری از ترکیه بودیم که از اقامت در این هتل ابراز رضایت می کردند و البته حضور گردشگران داخلی نیز تاکنون مناسب بوده است.

صدقی واقع شدن در مسیر تاریخی و گردشگری تاریخی تبریز را یکی از مزیت های بسیار مهم هتل بوتیک سرخه ای برشمرد و خواستار همکاری بیش از پیش شهرداری تبریز برای بازسازی و مرمت راه های دسترسی به خصوص سنگ فرش شدن کوچه بهروزیه شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خانه سرخه ای در محله قدیمی و تاریخی سرخاب واقع شده است و این منطقه چندین خانه تاریخی و نیز مجموعه تاریخی حسن پادشاه و موزه قرآن و کتابت در مسجد صاحب الامر را در مجاورت خود دارد که تمام این آثار به بازار مسقف، تاریخی و جهانی تبریز متصل می شوند، لازم است کوچه بهروزیه سنگ فرش و زمینه های لازم برای حضور بیشتر گردشگران در این منطقه فراهم شود.

صدقی با اشاره به نامه نگاری خود با شهرداری و شورای اسلامی شهر برای سنگ فرش شدن مسیر، از موافقت رییس شورای شهر نسبت به این درخواست خبر داد و افزود: دستور رییس شورا به شهرداری منطقه ۱۰ ارسال شده است که با پیگیری های انجام شده، نبود اعتبار را دلیل اصلی اجرایی نشدن این طرح اعلام کرده اند.

وی یکی از مشکلات کنونی هتل بوتیک سرخه ای تبریز را نبود مکان برای پارکینگ خودروها اعلام گرد و گفت: متاسفانه این مکان، محوطه مناسبی برای استفاده خودروهای مسافران ندارد و در این زمینه از شهرداری درخواست داریم تا مکانی را در این منطقه در اختیار ما قرار دهد تا با سرمایه گذاری لازم، یکی از مشکلات گردشگران را حل و فصل کنیم.

خانه سرخه‌ای تبریز نمونه توجه دولت سیزدهم به بخش خصوصی گردشگری
نمایی از ضلع شمالی هتل بوتیک سرخه ای

رتبه نخست آذربایجان شرقی از لحاظ بهره برداری غیرموزه ای از خانه های قدیمی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه واگذاری خانه های تاریخی برای بهره برداری خدماتی و گردشگری جزو برنامه های اولویت دار این اداره کل است، گفت: آذربایجان شرقی از لحاظ بهره برداری غیر موزه ای از خانه های قدیمی و تاریخی رتبه اول کشوری را در اختیار دارد.

احمد حمزه زاده هتل صخره ای کندوان و هتل بوتیک اوروسی تبریز را نمونه های پیشتر ایجاد و راه اندازی شده هتل بوتیک های منحصر به فرد در آذربایجان شرقی عنوان کرد که این تعداد در هیچ یک از شهرها و استان های گردشگرپذیر ایران وجود ندارد.

وی وجود خانه های تاریخی در تبریز را مزیت بسیار مهم و بزرگ برای حوزه گردشگری یاد کرد و ادامه داد: بدون تردید وجود افزون بر ۴۰۰ خانه تاریخی می تواند محرک مهم اقتصادی این کلانشهر و آذربایجان شرقی باشد که با سرمایه گذاری در این حوزه می توان علاوه بر هویت سازی برای شهر و کشور، از سودآوری اقتصادی ان در بخش های مختلف گردشگری نیز بهره جست.

حمزه زاده با اشاره به اینکه برنامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای سال ۱۴۰۲ بهره مندی از توان بخش خصوصی در ایجاد و بازسازی خانه های تاریخی و قدیمی است، یادآور شد: در این زمینه کاربری گردشگری مثل هتل‌های بوتیک و رستوران سنتی در دستور کار قرار دارد و بر همین اساس تلاش داریم کاربری‌های اداری در این خانه‌ها کاهش یابد.

حمزه زاده مجموع اعتبارات سفر اول هیات دولت در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی را ۲۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به اینکه این اعتبار قرار است طی مدت سه سال تخصیص یابد، گفت: تاکنون ۷۰ میلیارد تومان از محل سفر اول رییس جمهور به استان را جذب کرده ایم.

وی هزینه کرد در حوزه میراث را سرمایه گذاری بهینه در فرهگ و هویت ملی کشور دانست و گفت: در تامین اعتبارات مرمتی آذربایجان شرقی طی یک سال اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش داشتیم .

حمزه زاده مجموع اعتبارات سفر اول هیات دولت در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی را ۲۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به اینکه این اعتبار قرار است طی مدت سه سال تخصیص یابد، گفت: تاکنون ۷۰ میلیارد تومان از محل سفر اول رییس جمهور به استان را جذب کرده ایم.

وی وجود افزون بر چهار هزار اثر و محوطه های تاریخی و باستانی در آذربایجان شرقی را ظرفیتی بسیار مهم برای هویت بخشی به تاریخ و فرهنگ کشور دانست و با بیان اینکه تاکنون از این تعداد بیش از ۲ هزار اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تلاش برای ثبت و تعیین حریم این آثار را از برنامه های محوری و اولویت دار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برشمرد.

حمزه زاده لازمه توسعه پایدار را توسعه هویت بنیان دانست و گفت: ایران و آذربایجان مملو از آثار فاخر معنوی و میراثی در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که باید از این گنجینه های بی نظیر برای مصون نگه داشتن نسل جدید و جوان در برابر حملات فرهنگی دشمنان استفاده کنیم، چون ما هویت تاریخی بزرگی داریم که نیازی به مراجعه به سایر کشورها نیست.

به گزارش ایرنا ، آیت الله سیدابراهیم رییسی آخر هفته جاری (روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد ) به عنوان پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر می کند بر این اساس ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار طرح و تسهیلات به استان پیش بینی شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha