۱۲ خرداد ۱۴۰۲، ۵:۱۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85129276
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفیر امارات در سازمان ملل: رویکرد ما گفتگو و کاهش تنش است

 نیویورک – ایرنا- «لانا نصیبه» سفیر و نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، تاکید کرد: رویکرد امارات گفتگو، دیپلماسی و کاهش تنش در منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خانم «لانا نصیبه» سفیر و نماینده دائم امارات در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات و رویکرد امارات در طول ریاست خود بر شورای امنیت درباره اقدامات اخیر ایران در توقیف دو نفتکش گفت که رویکرد ما ، گفتگو و کاهش تنش است.

لانا نصیبه افزود: امارات تعهد دیرینه ای در خصوص امنیت کشتیرانی داشته است. یک پنجم نفت جهان از تنگه هرمز می گذرد و در شرایطی که ما با بحران انرژی در جهان مواجه هستیم، تامین امنیت کشتیرانی مسوولیت بزرگی است.

وی با بیان اینکه البته با تهدیدهای جهانی در خصوص امنیت کشتیرانی مواجه هستیم، تاکید کرد که بهترین راه کاهش تنش در منطقه، گفتگو است.

سفیر امارات در سازمان ملل ادامه داد که بر اساس موضع سیاست خارجی امارات متحده عربی، رویکرد این کشور گفتگو، دیپلماسی و کاهش تنش در منطقه است .

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی ۱۰ خرداد ماه خروج ابوظبی از ائتلاف دریایی با آمریکا در منطقه خلیج فارس را تایید و اعلام کرد که ابوظبی "به گفت و گوی مسالمت آمیز و راههای دیپلماتیک به عنوان یکی از ابزارهای تقویت اهداف مشترک درخصوص امنیت و ثبات در منطقه متعهد است".

امارات افزود: "در پی ارزیابی مستمر خود از همکاری امنیتی موثر با همه شرکا، دو ماه پیش از مشارکت خود در نیروی دریایی متحد خارج شد اما به تعهدات خود برای تضمین امنیت دریانوردی در دریاهای خود به شیوه ای مسئولانه و مطابق با قوانین بین المللی ادامه خواهد داد. "

آمریکا در آوریل سال ۲۰۲۲ میلادی تشکیل "نیروی دریایی متحد" در منطقه خلیج فارس و دریای سرخ را برای آنچه مهار نقش ایران در منطقه خوانده بود، اعلام کرده بود.

به گزارش ایرنا، همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۹ خرداد ماه در دیدار خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی با وی، با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان از امارات به عنوان شریک تجاری مورد اعتماد یاد کرد و افزود: روابط دو کشور در دو سطح دولتی و بخش خصوصی توسعه می یاید.

وزیر امور خارجه ایران گسترش همکاری های مشترک را به نفع دو کشور و منطقه دانست و خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی نیز در این دیدار بر عزم امارات برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

امارات متحده عربی که جزء ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است، در ماه جاری میلادی ژوئن ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده دارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم دارد که ریاست شورای امنیت دوره ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیات نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می شوند که دارای حق وتو در این شورا هستند.

وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است.

۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می کند.

در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود.

هر سال، مجمع عمومی، پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha