جشنواره امام رضا(ع) مبدا بسیاری از جریانهای فرهنگی در کشور است

مشهد-ایرنا- مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: اگر ابعاد جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را بررسی کنید، خواهید دانست که این رویداد مبدا بسیاری از جریانها و نهادسازیهای فرهنگی در طول سالهای گذشته بوده است.

به گزارش ایرنا، مرتضی سعیدی زاده چهارشنبه شب در مراسم پایانی بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در محل برج سپید مشهد، اظهار کرد: این جشنواره از ساختارهای منظم و دقیقی برخوردار است زیرا صاحب اصلی آن امام رضا(ع) و حاصل عشق و ارادت بنیانگذاران و برگزارکنندگان این جشنواره بوده که بدون چشمداشت در طول ۲۰ سال گذشته بوده است.

وی بیان کرد: جشنواره امام رضا(ع) در طول ۲۰ سال گذشته نه از بودجه و امکانات بلکه با بهره گیری از مشارکتهای مردم، نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها و مجموعه های مردمی و با حضور عاشقان امام رضا برگزار شده است که الحق و الانصاف، ارزشمند و موفق بوده است.

سعیدی زاده تصریح کرد: دست کم در داخل کشور هیچ رویدادی فرهنگی و هنری و رسانه ای به عظمت جشنواره امام رضا(ع) سراغ نداریم، این رویداد، الگو و تجربه ارزشمندی است که باید بر پایه دیگر رویدادهای فرهنگی مورد استناد قرار گیرد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: تردیدی نیست که جشنواره موفقی مانند جشنواره امام رضا(ع) با این دستاوردهای دلنشین و رویدادی با چنین وسعت نیاز به حمایت بیشتری دارد، حمایتی که با جان و دل شکل می گیرد.

سعیدی زاده گفت: جشنواره امام رضا(ع) نقطه عطف همدلی و همزبانی و نمونه بارز عرض ارادت جامعه فرهنگی و هنری و رسانه ای نسبت به امام رضا (ع) است و نشان می دهد که این جشنواره سه فرصت طلایی را پیش روی ما قرار داده است.

وی در تشریح این فرصتها گفت: نخست فرصت حضور نیروهای خوش فکر، کارآمد و جوان و تحول خواه برای آفرینش یک جریان بابرکت در عرصه فرهنگ و هنر و رسانه ذیل نام امام رضا است، فرصت دوم ادای دین و عرض ارات دستگاه های فرهنگی و هنری و رسانه ای نظام به ساحت مقدس امام رضا(ع) است.

وی افزود: فرصت سوم، فرصت ظهور و بروز دلدادگی به آستان مقدس ائمه اطهار (ع) خاصه علی ابن موسی الرضا (ع) در سطوح جامعه فرهنگی و هنری و رسانه ای کشور است.

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) گفت: این فرصتها بستری ایجاد کرده است تا ظرفیت عظیمی از نوآوری و توانمندی و استعداد و خلاقیت در ایام دهه کرامت شکوفا شود و فرهنگ رضوی تا دوردستها ترویج گردد تا زمینه ای فراهم شود که در گوشه ای چشمه ای بجوشد و نهری از آن جاری شود که معطر به عطر حوزه های رضوی است.

وی اضافه کرد: احیای بسیاری از مناسبتها و آشوبهای دینی در پناه جشنواره امام رضا(ع) انجام صورت گرفته است که از جمله آن نامگذاری دهه کرامت و تشکیل بنیاد امام رضا به عنوان تنها نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در ترویج فرهنگ رضوی در دهه ۹۰ است.

جشنواره امام رضا(ع) مبدا بسیاری از جریانهای فرهنگی در کشور است

رونمایی از تندیس «نشان ارادت» مهم ترین بخشهای مراسم پایانی جشنواره امام رضا(ع) است، هنرمندان زیادی همچون «دولتمند خالف»، خواننده تاجیکستانی اثر معروف «پناه» و حسن روح الامین نقاش برجسته کشورمان نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

آئین دمام و چاووش خوانی در ابتدای مراسم اختتامیه بیستمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برای عرض ارادت به پرچم حرم مطهر رضوی به اجرا درآمد. این برنامه به همت گروه دمام نوازان هیئت هنر و چاووشی خوانی ناخدا علی ستوده برگزار شد و مورد استقبال حاضران مراسم اختتامیه بیستمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) قرار گرفت.

این مراسم بعد از تلاوت قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین مهدی شجاع، پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت صلوات خاصه توسط حجت بحرالعلومی به اجرا درآمد.

بیستمین دوره از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به همت بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از ۱۳ آذرماه پارسال کار خود را آغاز کرده و برگزاری آن تا امروز در قالب ۱۶ جشنواره ملی و بین المللی به میزبانی ۱۵ استان ادامه یافته، پنج جشنواره بین المللی و باقی جشنواره ها ملی است، این جشنواره ها شامل جشنواره عکس رضوی به میزبانی خراسان رضوی، شعر فارسی رضوی به میزبانی کرمان، شعر عربی رضوی به میزبانی خوزستان، شعر ترکی رضوی به میزبانی آذربایجان شرقی، شعر کودک و نوجوان رضوی به میزبانی همدان برشمرد و گفت: جشنواره های داستان رضوی به میزبانی سمنان، داستان کودک و نوجوان رضوی به میزبانی بوشهر، جلوه های فرهنگ رضوی به میزبانی گیلان، خوشنویسی رضوی به میزبانی تهران، گرافیک رضوی به میزبانی قم، سرود رضوی به میزبانی گلستان، آواها و نواهای رضوی به میزبانی فارس، تئاتر رضوی به میزبانی آذربایجان شرقی، تئاتر کودک و نوجوان رضوی به میزبانی هرمزگان، تئاتر خیابانی به میزبانی جنوب استان کرمان، کوتاه رضوی به میزبانی خراسان رضوی، مطبوعات و رسانه رضوی به میزبانی در سطح ملی برگزار شده است.

به گزارش ایرنا، این مراسم چهارشنبه شب همزمان با شام میلاد حضرت رضا(ع) میزبان شماری از مسئولان کشوری و استانی، هنرمندان و برگزیدگان جشنواره‌های رضوی است که مهمان اصلی این گردهمایی فرهنگی "محمدمهدی اسماعیلی"، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و شماری از مدیران کشوری و استانی نیز در این مراسم به سخنرانی خواهند پرداخت.

روایت سراینده قطعه «شاه پناهم بده» 

 سراینده قطعه "شاه پناهم بده" در این مراسم در خصوص چگونگی سرودن این شعر ماندگار گفت: تحویل سال ۱۳۸۵ مصادف با اربعین حسینی بود و در آخرین لحظات تصمیم گرفتم برای سال تحویل به مشهد سفر کنم اما بلیطی پیدا نمی شد تا اینکه در بوفه اتوبوس راهی مشهد شدم.

محمود جبیبی کسیبی اظهار داشت: یک ساعت به سال تحویل به مشهد رسیدم در حالی که هوا بسیار سرد بود و من خسته سفر بودم، راهی حرم مطهر امام رضا (ع) شدم، جمعیت انبوهی مانند موج دریا می آمد و می رفت و فرد هیچ کنترلی نسبت به اینکه در جمعیت خود را نگه دارد، نداشت و من نیز که نمی توانستم از این‌جمعیت عبور کنم و داخل حرم شوم، دلم شکست و با خود خطاب به امام رضا (ع) گفتم، در میهمان نوازی شما نیست که از جلو درب مرا برانید و در همین حین مصرع اول این شعر که" شاه پناهم بده خسته راه آمدم" به ذهنم آمد.

سراینده قطعه "شاه پناهم بده" بیان کرد: در حالی که ناامیدانه این بیت شعر را با خود زمزمه می کردم نیروی انتظامی حرم مطهر دست من را گرفتند و به داخل بردند، در  ابتدا با خود فکر کردم اینها من را شناختند اما بعد که به قسمت بازجویی بردند، متوجه شدم که به عنوان خلافکار من را برده اند.

وی ادامه داد: مسوول بازجویی خلاف هر یک از خلافکاران را می پرسید، نوبت به من که رسید، پرسید خلاف تو چیست، گفتم: شعر می گویم، پرسید: در مورد امام رضا (ع) هم شعر سروده ای؟ و من نیز یکی از اشعار خود را گفتم، عذرخواهی کردند و من را به حیاط مشایعت کردند و از آنجا به اتاق خدام در نزدیک ضریح رفتم.

حبیبی اضافه کرد: امام رضا(ع) گاهی بیش از حد لیاقت ما لطف می کنند و در همان شب این شعر گفته شد و چند سال بعد این قطعه با خوانندگی آقای دولتمند خالف منتشر شد.

به گزارش ایرنا، در ادامه این مراسم از خادمان فرهنگ رضوی در دو بخش ملی و بین‌الملل قدردانی شد. "زهرا سروآزاد" به‌ عنوان مدیر فرهنگی منتخب، "غلامحسین ملایی" به‌ عنوان استاد گچبری در حرم مطهر رضوی، "حاج‌ احمد واعظی" به‌ عنوان مداح برگزیده، "حاج‌ حسین یکتا" به‌ عنوان کنشگر و فعال اجتماعی، حجت‌الاسلام‌ "محمدرضا طاهری" به‌عنوان پژوهشگر برتر، "بهروز شعیبی" در بخش بازیگر و کارگردان برگزیده، "سیدحمیدرضا برقعی" به‌عنوان شاعر آیینی و همچنین "حامد مغروری" و "زینب ربانی‌خواه" به‌عنوان گرافیست برتر معرفی شدند.

در بخش بین‌المللی نیز "امتیاز علی‌میرزا" و "سکینه‌ مهدوی" از پاکستان به‌ ترتیب به‌ عنوان فعال فرهنگی و فعال اجتماعی منتخب، حجت‌الاسلام‌ "چتین آکیوز" از ترکیه به‌ عنوان بهترین مترجم، شیخ حنیف اکبر علی ازماداگاسگار در بخش فعالیت فرهنگی شیعی، آمنه مغنیه از لبنان به‌عنوان پژوهشگر برگزیده، علی عظیم و علی یحیی هر دو از اندونزی برای ترجمه فاخر کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» معرفی و قدردانی شدند.

همچنین ۵۰ هنرمند که در ۱۰ جشنواره رتبه‌های برتر را کسب کرده بودند، جوایز و تندیس خود را از "محمد مهدی اسماعیلی" وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، "رضا مراد صحرایی" وزیر آموزش‌وپرورش، حجت‌الاسلام‌ "احمد مروی" تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام‌ نصرا... پژمانفر رئیس‌ کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان کشوری و استانی فرهنگ و هنر دریافت کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha