زیر ایوان طلایت ذکر یا هو می‌زنم/ جشن میلاد امام رضا(ع) درحرم قدسی سیده رقیه (س)

دمشق - ایرنا - مراسم جشن و سرور سالروز ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا (ع)، شمس خراسان در بارگاه قدسی حضرت سیده رقیه (س) با حضور جمعی از شیعیان و ایرانیان مقیم دمشق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از بارگاه ملکوتی حضرت رقیه (س) ، در شب ولادت با سعادت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت و مدافعان حرم از لشکر فاطمیون با حضور در این جایگاه قدسی ضمن ابراز ارادت به خاندان ولایت و امامت سالروز ولادت سرور ایرانیان و شیعیان جهان را جشن گرفتند.

نقاره‌ها ز اوج مناره وزیده‌اند ، مردم صدای آمدنت را شنیده‌اند، زیباتر از همیشه شده آستان تو ، آقا! چقدر ریسه برایت کشیده‌اند.

سلام بر تو ای امام هشتم، ای فرزند پیامبر و علی، ای پاره تن فاطمه ای جگر گوشه حضرت موسی بن جعفر و ای امامی که هر لحظه دل های ما به شوق دیدار حرم مطهّرت می تپد، سلام بر تو ای علی بن موسی الرضا، و سلام بر پدران بزرگوار شما و فرزندان پاک و معصومتان .

حضرت امام رضا علیه السلام شب جمعه یازدهم ذی القعده در سال ۱۴۸ هجری در مدینه طیّبه به دنیا آمد، پدر بزرگوار آن حضرت امام هفتم موسی بن جعفر علیه السلام بود و مادر آن حضرت خانمی بود به نام امّ البنین یا تکتم یا نجمه که هر سه اسم در تاریخ آمده است.

زیر ایوان طلایت ذکر یا هو می‌زنم/ جشن میلاد امام رضا(ع) درحرم قدسی سیده رقیه (س)

این بانوی بزرگوار زنی با فضیلت بود که خدا او را شایسته همسری حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام و مادری امام رضا علیه السلام قرار داده بود.

مرحوم علاّمه مجلسی رحمه الله در جلد ۴۹/۷ بحار الانوار نقل می کند که نجمه مادر حضرت رضا علیه السلام کنیزی بود که حمیده مادر حضرت موسی بن جعفر علیه السلام او را خرید، حمیده می گوید: حضرت رسول الله (صلی الله علیه وآله) را در خواب دیدم که به من فرمود ای حمیده، این نجمه برای فرزند تو موسی است که به زودی بهترین اهل زمین از او به دنیا خواهد آمد، پس من نجمه را به موسی بن جعفر بخشیدم، وقتی که رضا به دنیا آمد نجمه را طاهره نام نهاد و این خانم بزرگوار اسامی مختلفی داشت که از آنهاست: نجمه، سکن، سمان و تکتم.

عالم تر از او نسبت به زمان خودش نبود

سخنران این مراسم با ذکر مناقب و فضائل آن حضرت بعنوان ولی ایرانیان و شیعیان جهان در عرض طوس گفت:فرارسیدن شب یازدهم ذی القعده سالروز ولادت هشتمین امام معصوم، خورشید فروزان خراسان، مایه برکت و افتخار کشور ایران، محبوب دلهای شیعیان، حضرت ابی الحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام را به همه مسلمانان جهان بالأخصّ شیعیان تبریک می گویم.

این سخنران افزود: مرحوم مجلسی از کتاب عیون اخبار الرضا(علیه السلام) نقل می کند از شخصی به نام ابراهیم بن عبّاس که می گوید هرگز ندیدم از امام رضا علیه السلام چیزی را بپرسند که آن حضرت نداند و عالم تر از او نسبت به زمان خودش ندیدم.

وی ادامه داد: مأمون همواره آن حضرت را با سؤال های مختلف امتحان می کرد و آن بزرگوار جواب می فرمود، در عین اینکه جوابهای آن حضرت برگرفته از قرآن بود، قرآن را در هر سه روز یک بار ختم می کرد، و می فرمودند اگر بخواهم کمتر از سه روز یک ختم قرآن بخوانم می توانم. لکن به هیچ آیه ای مرور نمی کنم مگر آنکه در آن فکر می کنم و اینکه چه وقت و درباره چه چیز نازل شده است. لذا قرآن را در سه روز ختم می کنم.

سخنران جلسه در ادامه فضائل و مناقب ولی نعمت ما علی ابن موسی الرضا (ع) به نقل از یک از بزرگان زمان آن حضرت گفت : هرگز ندیدم حضرت رضا علیه السلام کسی را با سخن خویش بیازارد و ندیدم هرگز سخن کسی را قطع کند و می گذاشت تا حرف او تمام شود، هرگز حاجت کسی را در صورتی که قدرت برآوردن آن را داشت رد نمی کرد، هرگز نزد کسی پای خود را دراز نمی کرد، و تکیه هم نمی زد و هرگز ندیدم سخن درشتی به خادمان خود بگویدو همین طور ندیدم که با صدای قهقهه بخندد بلکه تبسم می کرد.

در ادامه این جلسه مداحان اهل بیت در شب سالروز ولادت آقا و مولایمان امام رضا با ترنم سرودهای شاد و مذهبی عطر دل انگیزی در فضای حرم قدسی حضرت رقیه (س) مترنم کردند و شرکت کنندگان نیز با شادی و سرور این شب یادماندنی را به پایان رساندند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha