امام رضا (ع) اندیشه تابناک عترت طاهرین است

قشم - ایرنا - مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم با بیان اینکه امام رضا (ع) اندیشه تابناک عترت طاهرین است، گفت: تابش نورانیت عالم آل محمد (ص) و هشتمین خورشید درخشان آسمان امامت و ولایت فراتر از جهان تشیع و تسنن، بلکه فراگیر تر از آن در جامعه بشریت است.

خدیجه غلامی روز سه شنبه در آستانه ولادت حضرت امام رضا (ع) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: امام رضا (ع) اسوه و الگوی کامل در مسایل عبادی، اخلاقی، علمی و سیاسی هستند و منازعات این امام همام با علمای بزرگ آن دوران و برخورد و مقابله با مامون عباسی، نشان از درایت، سیاست و زهد ایشان دارد.

وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی و عبادی هشتمین امام شیعیان جهان گفت: آن حضرت شب ها کم می خوابیدند و بیشتر به عبادت می پرداختند و بسیاری از روزها به ویژه روزهای اول، نیمه و آخر هر ماه را روز می گرفتند و روزه سه روز در ماه را ترک نمی کردند و و می فرمودند: ذلِکَ صَومُ الدَّهرِ این روزه روزگار است.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم ادامه داد: امام رضا (ع) در نماز همانند جد بزرگوارشان امام سجاد (ع) سجده های طولانی داشتند، به گونه ای که اگر پس از نماز صبح در برابر حضرت حق، به خاک می افتادند، تا دمیدن آفتاب صبحگاهی، همچنان در حال سجده بودند، ایشان قرآن را بسیار تلاوت و هر سه روز یکبار این کتاب آسمانی را ختم می کردند.

غلامی اضافه کرد: هشتمین خورشید آسمان امامت و ولایت به نماز اول وقت اهتمام ویژه ای داشتند، روزهایی نیز که روزه داشتند، هنگام افطار، نخست نماز می خواندند و سپس افطار می کردند.

وی گفت: وجود نازنین و نورانی امام رضا (ع) نوافل، به ویژه نماز شب را حتی در سفر هم رها نمی کردند و چون یک سوم(ثلث) آخر شب فرا می رسید، از بستر بر می خاستند، در حالی که ذکر بر لب داشتند، به محل وضو رفته، مسواک می کردند، وضو می گرفتند، به نماز می ایستادند و هر شب، علاوه بر نافله شب، نماز جعفر طیار را نیز می خواندند، تا هنگام نماز صبح و پس از انجام فریضه صبح، به تعقیبات ادامه داده، با طلوع خورشید، سجده شکر می کردند و این مرحله عبادی را به انجام می رسانید.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم اظهار کرد: امام رضا (ع) همواره ذکر خدا را بر زبان داشتند، از خدا سخت می ترسیدند در غیر نماز نیز به مناجات با خدا، انس داشتند و بسیاری وقت ها، به خواندن نماز اشتغال داشتند.

وی با بیان اینکه امام رضا (ع) یکی از حلقه های امامت و ولایت است که همانند امامان دیگر و اجداد پاکش مسوولیت ابلاغ و ترویج سنت پیامبر اکرم (ص) را بر عهده داشتند، گفت: آن حضرت در راه تفسیر و تبیین آیات قرآن تلاش گسترده و برای رواج سنت رسول الله (ص) تا آنجا پیش رفت که جانش را فدای این راه کرد.

غلامی با اشاره به اینکه تمامی اهل بیت (ع) تجلی اخلاق پیامبر اسلام (ص) بودند، افزود: امام رضا (ع) نیز در زندگی فردی و اجتماعی خود چنین بود که خُلق والای پیامبر را حکایت می کرد.

وی اظهار داشت: این امام رئوف و مهربان همیشه نیاز نیازمندان را برآورده می ساختند، هرگز در حضور دیگران به چیزی تکیه نمی دادند، پای خود را نزد کسی دراز نمی کردند، با خدمتکاران به نرمی سخن می گفتند، در جمع، با صدای بلند نمی خندیدن و در حضور دیگران آب دهان را بیرون نمی انداختند.

به گزارش ایرنا، از یکم ذیقعده سالروز تولد حضرت معصومه (س) تا یازدهم ذیقعده ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به عنوان دهه کرامت نام نهاده شده و روز ششم ذیقعده که در میانه این دهه قرار دارد به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

امسال اول ذی العقده سالروز تولد حضرت معصومه (س) مصادف با ۳۱ اردیبهشت، بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) برابر با پنجم خرداد و میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مصادف با دهم خردادماه است.

در آستانه میلاد فرخنده هشتمین امام شیعیان جهان حضرت امام رضا (ع) شهر قشم غرق در نور و شادی شده و خیابان ها، معابر، میادین، سر در ادارات و مغازه ها با پرچم و چراغ های رنگین تزیین شده است.

قرار است به میمنت این ایام فرخنده، چندین زوج جوان قشمی نیز زندگی مشترک خود را در روزهای پیش رو آغاز کنند.

محبت اهل بیت پیامبر (ص) تنها به شیعیان جزیره قشم خلاصه نمی شود و امامان معصوم (ع)، به عنوان فرزندان رسول مکرم اسلام در دل و جان مسلمانان اهل سنت سرزمین آب و آفتاب نیز جایگاهی ویژه و والا دارند و از آن میان توجه و علاقه قشموندان سنی مذهب به امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خود حکایتی دگر است.

امام رضا (ع) روز یازدهم ذی القعده ۱۴۸ هجری قمری در دامان مادر با فضائل و کمالات به نام "نجمه" به دنیا آمد و تحت تربیت پیشوای هفتم شیعیان امام موسی کاظم (ع) به آموزش علوم و آموزه های اسلامی پرداخت.

در میان نقل قول های گوناگون درباره روز و ماه و سال شهادت امام رضا (ع)، مشهور تر آن است که حضرت در روز جمعه، آخر ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری به شهادت رسیده، در حالی که ۵۵ سال از عمر مبارک امام سپری شده است.

محل شهادت امام هم به گفته همه تاریخ نویسان، شهر توس و محل دفن ایشان نیز در باغ حمید بن قحطیه در سناباد بوده که بعدها (مشهد الرضا محل شهادت امام رضا علیه السلام) نام گرفته و اینک به نام مشهد شهرت دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha