تکمیل بیمارستان‌های شهر اردبیل از مطالبات جدی دانشگاه علوم پزشکی است

 اردبیل - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل با بیان اینکه در ۲ دهه اخیر بیمارستان جدیدی در شهر اردبیل احداث نشده است، گفت: تسریع در تکمیل ۲ بیمارستان شهر اردبیل از مطالبات جدی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل است.

دکتر علی محمدیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بهداشت و سلامت را از شاخصه‌های توسعه یافتگی جوامع ذکر کرد و گفت: برغم اینکه بدلیل عقب‌ماندگی مزمن در برخی شاخص‌ها از جمله کیفیت تخت بیمارستانی از متوسط کشوری پایین هستیم اما در مجموع در شاخص‌های سلامت به متوسط کشوری نزدیک‌ هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل گفت: در ۲ دهه اخیر در شهرستان‌های استان بیمارستان‌های جدید احداث شده است ولی در مرکز استان به‌جز بیمارستان امام خمینی (ره) بیمارستان جدیدی احداث نشده است.

وی یادآورشد: بیمارستان‌های موجود شهر اردبیل مربوط به چندین سال گذشته است و متناسب با جمعیت و امکانات آن زمان بوده و تعداد تخت‌ها هم از نظر کمی و هم از نظر کیفیت مورد رضایت نیست.

دکتر محمدیان‌اردی با اذعان به محدودیت تخت‌های بیمارستان‌های و مشکلاتی که مردم در این زمینه با آن مواجه هستند، گفت: از مسئولان استانی درخواست داریم با حمایت و پیگیری‌های خود زمینه تسریع در احداث ۲ بیمارستان نجف‌زاده و هزار تختخوابی اردبیل فراهم کنند.

وی یادآورشد: در رشته‌هایی از قبیل داخلی، اطفال، زنان و جراحی دارای پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ هستیم، اما مشکل اصلی در تامین نیروی انسانی، نبود فضای فیزیکی و همچنین کمبود تجهیزات و تخت بیمارستانی است.

این مقام مسئول اردبیل یکی از استان‌هایی است که خیرین با عواطف انسانی غیرقابل وصف خود کمک‌های ارزشمندی به حوزه سلامت کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به کمک حدود ۷۲۰ میلیارد ریالی یکی از خیرین در سال گذشته اشاره کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این یک دستگاه رادیوتراپی نیز توسط این خیر برای بخش بهداشت و درمان استان تهیه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل از راه‌اندازی سه دستگاه ام ار آی در شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر تا پایان امسال خبر داد و افزود: انعقاد قرارداد خرید دستگاه رادیوتراپی دوم، تامین دستگاه طب هسته‌ای و سنگ شکن در سیستم دولتی، نصب دستگاه آنژیوگرافی دوم و سی تی اسکن دوم در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل، دستگاه ماموگرافی در مرکز استان و شهرستان مشگین‌شهر و همچنین تامین دستگاه EPS با کمک خیرین سلامت از جمله برنامه‌های مهم دانشگاه در توسعه درمان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه تنها ۲۵ درصد عوامل تاثیرگذار بر سلامتی در اختیار وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است، گفت: در تعریف سلامتی علاوه بر بعد جسمانی، عوامل روانی و اجتماعی و معنوی هم جزو شاخصه‌های سلامت است و ۷۵ درصد عوامل تاثیرگذار در سلامت شهروندان خارج از حوزه دانشگاه بوده و دانشگاه در این موضوعات مطالبه‌گر است.

دکتر محمدیان اردی با اشاره به فعالیت ۲ مرکز ناباروری دولتی در اردبیل و پارس‌آباد افزود: در سال‌های گذشته در مرگ و میر نوزادان رتبه خوبی نداشتیم که با جذب پزشک فوق تخصص نوزادان و راه‌اندازی بخش NICU در پارس‌آباد شاهد کاهش اعزام و مرگ و میر نوزادان بودیم و هم‌اکنون دارای رتبه خوبی در این زمینه هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha