سفر به دروازه تاریخی کربلا/ساماندهی مرز خسروی و منذریه عراق در دستور کار مقامات ۲ کشور

کرمانشاه - ایرنا - «احمد وحیدی»، وزیر کشور در قالب یک سفر کاری صبح پنج شنبه با استقبال استاندار کرمانشاه وارد فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه شد. سفری که در ابتدا به صورت یک روز طراحی شده بود ولی به دلیل گستردگی برنامه ها و درخواست استاندار کرمانشاه، به سفری ۲ روزه تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، موضوع اربعین و فراهم کردن بسترها برای تردد زوار حسینی از مرز قدیمی و تاریخی خسروی یکی از مهم ترین محورهای سفر ۲ روزه دکتر وحیدی به استان کرمانشاه بود. موضوعی که وزیر کشور در بدو ورود به فرودگاه کرمانشاه و در جمع خبرنگاران به آن ارشاره کرد: بخش مهمی از این سفر به پیگیری برنامه‌های اربعین و بازدید از زیرساخت‌های این حوزه اختصاص دارد.

وی افزود: خوشبختانه سال گذشته امکان تردد زوار از مرز خسروی فراهم و یک ظرفیت خوب در این حوزه ایجاد شد و با تلاش های صورت گرفته امسال هم تردد زوار حسینی از طریق این مرز قدیمی همچنان برقرار است.

«خسروی» یک مرز خوب برای عبور زوار حسینی

دکتر احمد وحیدی در آغاز سفر خویش، با همراهی استاندار کرمانشاه راهی مرز خسروی شد و از زیرساخت های این مرز بین المللی به صورت میدانی بازدید کرد و آخرین وضعیت تکمیل طرح های زیرساختی و توسعه پایانه خسروی را از استاندار کرمانشاه جویا شد.

وزیر کشور برایند خود را از وضعیت دروازه تاریخی کربلا در جمع خبرنگاران اینگونه اعلام کرد: خسروی یک مرز خوب است و از امکانات و زیرساخت‌های مناسبی برای عبور زوار حسینی برخوردار است و آن ها امسال هم می توانند خسروی را برای عبور انتخاب کنند.

دکتر وحیدی عنوان کرد: خوشبختانه با مدیریت استاندار کرمانشاه و کمک دستگاه‌های مختلف، برنامه‌ها، هماهنگی‌ها و اقدامات خوبی مانند افزایش زیرساخت‌های اقامتی، بهداشتی - درمانی، تسهیل تردد و سایبان ها و دیگر نیازهای مرز در حال انجام است.

سفر به دروازه تاریخی کربلا/ساماندهی مرز خسروی و منذریه عراق در دستور کار مقامات ۲ کشور

ارتقای ظرفیت تردد روزانه تا مرز ۱۰۰ هزارنفر

وی در ادامه از تلاش برای فراهم کردن امکان افزایش تردد زوار از مرز خسروی خبر داد و گفت: خوشبختانه طرف عراقی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش تردد زوار اعلام آمادگی کرده است و در مقایسه با سال گذشته شرایط بهتری در مرز خسروی فراهم خواهد شد.

وزیر کشور همچنین عنوان کرد: سال گذشته در برخی روزها بیش از ۳۰ هزار نفر از این مرز گذر کردند و با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم در سال جاری این تعداد به ۱۰۰ هزار نفر و حتی بیشتر هم برسد.

سفر به دروازه تاریخی کربلا/ساماندهی مرز خسروی و منذریه عراق در دستور کار مقامات ۲ کشور

توافق برای ارتقای زیرساخت های منذریه

در ادامه وزیر کشور و استاندار کرمانشاه طبق برنامه هماهنگ شده با مقامات عراقی، از مرز منذریه بازدید کردند.

دکتر وحیدی در مورد توافقات صورت گرفته با طرف عراقی در مورد تقویت زیرساخت‌ها در مرز منذریه گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته، توسعه دروازه‌های ورودی مرز، ایجاد سایبان‌ها و تسطیح فضاهای مورد نیاز در مرز منذریه در دستور کار است و مانند سال گذشته مواکب ما در این مرز مستقر خواهند شد.

در این بازدید وزیر کشور و استاندار کرمانشاه همراه با مقامات عراقی از آخرین اقدامات صورت گرفته در این مرز و برنامه های در دست اقدام بازدید به عمل آوردند.

سفر به دروازه تاریخی کربلا/ساماندهی مرز خسروی و منذریه عراق در دستور کار مقامات ۲ کشور

۲۴ ساعته کردن خسروی یک اولویت ملی

دکتر وحیدی همچنین از پیگیری ۲۴ ساعته شدن مرز خسروی به عنوان یک اولویت نام برد و گفت: برای برقراری امکان تردد ۲۴ ساعته از طریق مرز خسروی در حال انجام مذاکره هستیم. این موضوع نیازمند موافقت نهایی طرف عراقی برای فراهم شدن امنیت برای تردد زوار است.

همچنین در ادامه این سفر و در قالب یک نشست کاری در قرارگاه اربعین مرزبانی در نقطه صفر مرزی، مسائل و مشکلات مرز بین المللی خسروی با حضور وزیر کشور، استاندار کرمانشاه، فرمانده قرارگاه نجف غرب کشور، معاونان استاندار، فرمانده مرزبانی، فرماندار قصرشیرین و جمعی از مسوولان مرتبط بررسی شد.

سفر به دروازه تاریخی کربلا/ساماندهی مرز خسروی و منذریه عراق در دستور کار مقامات ۲ کشور

بررسی زیرساخت های بازارچه شیخ صله و طرح کولبری

وزیر کشور در ادامه این سفرکاری عصر روز پنج شنبه با همراهی استاندار وارد شهرستان ثلاث باباجانی شد و آخرین وضعیت تکمیل زیرساخت های این شهرستان از جمله بازارچه مرزی شیخ صله، طرح نهضت ملی مسکن، طرح انتقال آب به دشت حر، طرح کولبری و... را بررسی و پیگیری کرد.

شیخ صله یکی از مرزهای فعال استان است که در مجاورت بخش کُردی کشور عراق قرار گرفته و موضوع تکمیل زیرساخت های این بازارچه مرزی و همچنین ساماندهی وضعیت کولبری در بازارچه ها از مطالبات جدی استان کرمانشاه است.

سفر به دروازه تاریخی کربلا/ساماندهی مرز خسروی و منذریه عراق در دستور کار مقامات ۲ کشور

بازدید شبانه از محله آقاجان و تقدیر از اقدامات انجام شده

با توجه به اهمیت ویژه طرح ساماندهی محلات حاشیه نشین و پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی و طرح ساماندهی فرودگاه، به درخواست استاندار کرمانشاه، وزیر کشور سفر خود به این استان را یک روز دیگر تمدید کرد و بامداد روز جمعه از محله آقاجان در حاشیه شهر کرمانشاه بازدید کرد.

دکتر وحیدی در این بازدید آخرین وضعیت اجرای طرح ساماندهی آقاجان را بررسی و با جمعی از اهالی محله به صورت مستقیم و چهره به چهره گفت وگو کرد و بر تکمیل طرح ساماندهی و مدیریت آسیب های اجتماعی استان بویژه در محلات حاشیه نشین و محله آقاجان تاکید کرد.

وزیر کشور در حاشیه این بازدید شبانه گفت: در سفر سال گذشته و بازدیدی که داشتیم، آقاجان و چند محله دیگر وضعیت خیلی بدی داشتند و قرار شد این محلات سامان بگیرند. اکنون که به این محله آمدم تغییرات چشمگیری صورت گرفته و مردم و اهالی نیز رضایت دارند.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی که مسئولان شهری و استانی انجام داده اند بسیار ارزشمند است، این محله مشکلات متعددی داشت ولی آنچه که اکنون مشاهده می‌کنم محله بسیار بهبود پیدا کرده و این تلاش ها باید ادامه پیدا کند و امیدواریم برای این محله و محلات مشابه شرایط بهتری را شاهد باشیم.

سفر به دروازه تاریخی کربلا/ساماندهی مرز خسروی و منذریه عراق در دستور کار مقامات ۲ کشور

تاکید وزیر کشور بر تسریع در اجرای پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی

وزیر کشور در ادامه از فاز یک پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی بازدید و آخرین وضعیت پیشرفت این طرح را بررسی و پیگیری کرد. فاز یک پروژه شامل قطعه کرمانشاه تا اسلام آباد غرب به طول ۱۱۰ کیلومتر است که در بخش زیرسازی ۸۳ پیشرفت دارد. کل پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی ۲۶۱ کیلومتر است که حدود ۳۶ درصد پیشرفت دارد.

دکتر صحرایی، استاندار کرمانشاه در جریان این بازدید موانع و مشکلات پیش روی تکمیل طرح راه آهن کرمانشاه - اسلام آباد غرب خسروی و پیشنهادهایی برای تامین اعتبار مورد نیاز آن را برای وزیر کشور تشریح کرد.

علاوه بر این، دکتر وحیدی از ایستگاه راه آهن کرمانشاه هم بازدید و موانع افزایش سرعت قطارهای استان و تبدیل راه آهن کرمانشاه به اداره کل را بررسی کرد.

سفر به دروازه تاریخی کربلا/ساماندهی مرز خسروی و منذریه عراق در دستور کار مقامات ۲ کشور

بهسازی فرودگاه کرمانشاه در سریع ترین زمان ممکن

دکتر احمد وحیدی در آخرین برنامه کاری خود از طرح بهسازی باند اصلی فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه بازدید و بر تسریع انجام عملیات اجرایی آن تاکید کرد.

طرح بهسازی باند فرودگاه از حدود یک ماه پیش آغاز شده و به صورت شبانه روزی در حال انجام است. قرارداد ۴۵۰ میلیارد تومانی بهسازی کامل باند اصلی فرودگاه کرمانشاه با یک شرکت توامند بسته شده و پیمانکار پروژه قول داده است که با کار شبانه روزی، باند فرودگاه تا قبل از آبان ماه ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

گفتنی است سهل انگاری مسولان دولت گذشته سبب شده که تکمیل باند اصلی فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی بجای ۸۰ میلیارد تومان، ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه روی دست استان بگذارد.

سفر به دروازه تاریخی کربلا/ساماندهی مرز خسروی و منذریه عراق در دستور کار مقامات ۲ کشور

وزیر کشور پیش از ظهر جمعه با بدرقه استاندار کرمانشاه و دیگر مسئولان، استان کرمانشاه را به مقصد تهران ترک کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha