مسیر توسعه،محور راهبردی اتصال کشورهای حوزه خلیج فارس به مدیترانه

دمشق - ایرنا - "مسیر توسعه" که در نشست وزیران حمل و نقل کشورهای همسایه عراق و شورای همکاری خلیج فارس با حضور ایران در حال بررسی است، محور استراتژیکی که قادر است کشورهای حوزه خلیج فارس را به دریای مدیترانه متصل کند.

به گزارش ایرنا ،نشست وزیران حمل و نقل کشورهای همسایه عراق و شورای همکاری خلیج فارس با حضور ایران برای بحث درباره پروژه "مسیر توسعه" در بغداد آغاز بکار کرد.

مسیر توسعه از کشور عمان در کنار اقیانوس هند شروع می شود و با گذشتن از کشورهای حوزه خلیج فارس به کشور سوریه در کنار دریای مدیترانه در همسایگی اروپا ختم می شود راهی که مسیر میان کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس به پهنه دریای مدیترانه و اروپا را تقلیل جدی می دهد و می تواند به یکی از مسیرها و کریدورهای اصلی منطقه برای ارسال بار و کالا و همچنین حمل و نقل مسافر تبدیل شود.

در این میان جمهوری اسلامی ایران نیز بعنوان کشوری دارای اهمیت در حوزه حمل ونقل در این نشست دعوت شده است تا راهکارهای اجرایی نشست با حضور نمایندگان کشورمان بررسی شود.

مهرداد بذر پاش رئیس مشترک کمیسیون اقتصادی ایران نیز قبل از سفر دوروزه آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه و امضای تفاهمنامه های اقتصادی و سیاسی با بشار اسد در دیدار با وزیر حمل ونقل سوریه درباره اهمیت اتصال مسیر زمینی ،ریلی و دریایی بین دوکشور تاکید کرده بود.

مسیر توسعه،محور راهبردی اتصال کشورهای حوزه خلیج فارس به مدیترانه

در این نشست نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، عراق، سوریه، ترکیه، اردن، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان مشارکت دارند.

هدف از برگزاری نشست وزیران حمل و نقل کشورهای همسایه عراق و شورای همکاری خلیج فارس اعلام رسمی پروژه "مسیر توسعه" است تا کشورهایی که تمایل جدی برای پیوستن به آن داشته باشند، از جزئیات پروژه آگاه شوند.

در همین راستا، «ناصر الاسدی« مشاور نخست وزیر عراق در سخنانی در آغاز این نشست با تشریح جوانب مختلف این پروژه گفت: این پروژه با همه کشورهای همجوار مرتبط است و بدون مشارکت همگان امکانپذیر نیست و این پروژه از بندر فاو در جنوب عراق آغاز و شامل راههای زمینی، هوایی و دریایی از جاده ها، گرفته تا راه آهن و فرودگاهها می شود.

همکاری سوریه و عراق

مسیر توسعه،محور راهبردی اتصال کشورهای حوزه خلیج فارس به مدیترانه

به نقل از سانا ، وزیر حمل و نقل عراق در دیدار همتای سوریه ای گفت: همکاری دو کشور برای یکسان سازی الگوهای حمل و نقل در منطقه بسیار اهمیت دارد.

وزرای حمل و نقل سوریه و عراق در مورد تقویت همکاری در بخش حمل و نقل در بغداد دیدار و گفت وگو کردند.

مهندس زهیر خزیم وزیر حمل و نقل سوریه در بغداد با رزاق السعداوی، وزیر حمل و نقل عراقی دیدار و درباره نوع همکاری و هماهنگی دو کشور برادر موضوعات فیمابین را بررسی کرد.

خزیم بر اهمیت حمایت از گام های تقویت کار عربی مشترک که در راستای گسترش راهکارها که به نفع دو کشور است، تاکید کرد.

وی از تلاش های بشر دوستانه عراق در ارائه کمک ها و اقدامات امداد رسانی برای کاهش پیامدهای زلزله ویرانگر سوریه تشکر و قدردانی کرد.

سعداوی وزیر حمل ونقل عراق نیز به اهمیت تلاش های دو کشور و همکاری آنها برای یکپارچه سازی الگوهای حمل و نقل، بهره برداری از موقعیت جغرافیایی و پیشبرد جریان حمل و نقل بین دو کشور اشاره کرد.

در جریان این دیدار همچنین توسعه کارهای شرکت حمل و نقل زمینی سوریه و عراق، علاوه بر مسائل مربوط به ارتباط راه آهن و جاده بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.به نوشته رسانه های عراقی،

اتصال شبکه راه آهن سوریه با خط آهن ایران و عراق

پیش از این زهیر خزیم در اردیبهشت ماه جاری در حاشیه برگزاری یک سمینار سوری- ایرانی در گفت وگو با الوطن تاکید کرد که تمام رویکردها درخصوص تقویت همکاری ها میان دو کشور بررسی خواهد شد که مهم ترین آن ها اتصال شبکه راه آهن سوریه با خط آهن ایران و عراق و فعالسازی انتقال کالا و ترانزیت است.

وی افزود که کشورش آماده تاسیس شرکت حمل و نقل مشترک است که با همکاری طرف های ذیربط درآمدهای اقتصادی زیادی برای دو کشور به همراه خواهد داشت.

خزیم با اشاره به آمادگی دمشق برای گسترش مبادلات تجاری با تهران، روابط ایران و سوریه در زمینه حمل و نقل را قوی و ریشه دار توصیف و اضافه کرد که با توجه به اراده مشترک این روابط روز به روز قوی تر می شود.

وزیر حمل و نقل سوریه ادامه داد: موضوعات مشترک زیادی در زمینه حمل و نقل وجود دارد که مهم ترین آن ها حمل و نقل هوایی، همکاری میان تیم های فنی، انتقال تجربه ها و متصل کردن خطوط راه آهن شلمچه و بصره به خط راه آهن سوریه است.

استقبال از گسترش تردد دریایی ایران و سوریه

در همین حال «مهرداد بذرپاش» رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی با اشاره به دیدارهای هیأت ایرانی با هیأت سوری به ریاست سامر خلیل رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی سوریه از توافق ۲ کشور برای ایجاد شرکت‌ شهرهای صنعتی و تبادل مستقیم بین بانکی ۲ کشور خبر داد.

وی تصریح کرد: در مذاکرات روز گذشته بر گردشگری زیارتی و سیاحتی سالانه۵۰ هزارنفر توافق شد و ایران در سه منطقه آزاد تجاری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

بذرپاش با اشاره به فعالیت در حوزه اقتصاد دریا محور بیان کرد: کالاها با کشتی کانتینری به کشور سوریه حمل می‌شود از این رو مقرر شد با افزایش ظرفیت و ارسال منظم، این بخش نیز رونق بگیرد.

مهرداد بذرپاش در این دیدار با استقبال از گسترش تردد دریایی ایران و سوریه به لزوم تکمیل زیرساخت‌های بندری سوریه نیز اشاره کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha