سفر سلطان عمان به ایران منجر به ثبات و امنیت پایدار منطقه می‌شود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر پادشاه عمان به ایران و مذاکراتی که میان تهران با کشورهای عضو اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس انجام میشود، منجر به توسعه همکاری‌ها، ثبات و امنیت پایدار در منطقه می شود.

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهداف و اهمیت سفر سلطان عمان به ایران که به دعوت رسمی «آیت الله ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان در صدر هیئتی بلندپایه به تهران سفر می کند، اظهارداشت: خوشبختانه دولت عمان در حداقل یک دهه اخیر روابط بسیار خوبی را با جمهوری اسلامی ایران داشته و در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب از روابط معتدل و بی طرفانه ای در موضوعات منطقه‌ای نسبت به جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است.

وی گفت: این موضع معتدل و میانه روی عمان در موضوعات مختلف منطقه باعث شد تا روابط میان تهران و مسقط از توسعه و گسترش بیشتری برخوردار شود.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: رفت و آمدهای دیپلماتیک و ملاقات هایی که میان مقامات دو کشور در سطوح مختلف طی سال های اخیر انجام شده دولت عمان را به عنوان «یکی از کانال های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران» با برخی از کشورهای منطقه و برخی از کشورهای اروپایی در راستای حل و فصل موضوعات فیمابین محسوب کرده است.

زارعی بیان داشت: عمان توانسته در راستای حل و فصل موضوعات مختلفی از جمله پرونده برجامی، تحریم‌ها و میانجیگری با طرف های غربی، آمریکا و البته در خصوص موضوعاتی که مرتبط با کشورهای عضو اتحادیه عرب است همچون روابط ایران با مصر، اردن، عراق، عربستان و برخی دیگر از کشورهای این حوزه نقش بسیار مثبتی را ایفا کند.

وی افزود: سفر سلطان عمان به ایران می‌تواند نقطه عطف جدیدی در توسعه روابط و همکاری های دو طرف در حوزه های مختلف و البته «توسعه نقش میانجیگرانه» این کشور در موضوعات مختلف به حساب آید.

زارعی افزود: بنابراین امیدواریم که این سفر و سفرهای آینده و مذاکراتی که میان ایران با کشورهای عضو «اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس» انجام میشود که رو به گسترش هم است، منجر به این شود که روز به روز شاهد توسعه همکاری‌ها باشیم.

وی ادامه داد: طبعا این وضعیت منجر به «ثبات و امنیت پایدار در منطقه» می شود و از دامن زدن به اختلافات میان کشورهای منطقه توسط دشمنان هم جلوگیری می کند.

این کارشناس مسائل منطقه اظهارداشت: کشور عمان به لحاظ تجاری هم کشور بکری به حساب می آید و بسترهای بسیار خوبی را می توان در آن کشور دنبال کرد، هم به لحاظ «صادرات مواد غذایی و میوه جات» و برخی دیگر از صنایع، ضمن اینکه عمان در منطقه ای واقع شده که بسیار سوق‌الجیشی و راهبردی است چرا که در دهانه ورودی خلیج فارس است و در کنار اقیانوس هند دارای پهنه آبی بسیار خوبی است.

زارعی در پایان خاطر نشان کرد: همکاری های دو کشور در خصوص «مسائل امنیتی و راهبردی» از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این همکاری ها و رفت و آمدهای دیپلماتیک و مذاکرات مختلف که در سطوح گوناگون میان دو کشور انجام می شود منجر به توسعه روابط ایران و عمان و از طریق آن کشور با دیگر کشورها می‌شود، همینطور عمان می‌تواند برای ما به عنوان کشوری برای «ورود به کشورهای آفریقایی» هم به حساب آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha