شور شوالیه آواز تاجیکستان در دیار کریمان+ فیلم

کرمان - ایرنا - غریو آواز شوالیه آواز تاجیکستان در تالار فرهنگ و هنر کرمان در جمع اهالی این دیار شبانگاه جمعه، شبی خاطره انگیز و زیبا را برای حضار فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "دولتمند خال اُف" (Davlatmand Kholov) که از وی به عنوان شوالیه آواز تاجیکستان یاد می شود در حالی به اجرای کنسرت در کرمان پرداخت که استاندار و جمعی از مسئولان استان نیز در کنار اهالی هنردوست و هنرشناس این دیار در سالن اجرا حضور داشتند.

کنسرت موسیقی اصیل فارسی توسط گروه دولتمند خال اف به مناسبت دهه کرامت در سالن تازه تاسیس و زیبای فرهنگ و هنر کرمان، حال و هوای شامگاه جمعه شرکت کنندگان در کنسرت را طرواتی خاص بخشید. اجرای قطعه "شاه پناهم بیده" توسط استاد موسیقی تاجیکستان دولتمند نقطه اوج اجرای وی بود به طوری که حضار به احترام این اجرای زیبا به پاخاستند.

در این کنسرت قطعه هایی از موسیقی اصیل با اشعاری از مولانا، حافظ و شاعران تاجیک توسط دولتمند خال اف، خواننده و نوازنده سه تار و سایر نوازندگان این گروه اجرا شد.
تکرار استاد شجریان در تاجیکستان

نوازنده و مدرس موسیقی ایران و مولف نخستین کتاب آموزش دف نوازی نیز با تکریم اقدام فاخر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در برگزاری کنسرت دولتمند خال اف افزود: این استاد بزرگوار از دیدگاه من استاد شجریان تاجیکستان است.

شور شوالیه آواز تاجیکستان در دیار کریمان+ فیلم

فواد توحیدی که خود نیز دانش آموخته کارشناسی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد دانشگاه هنر و دکترای فیلولوژی (لغت یا متن شناسی) دانشگاه مسکو است، کارهای استاد دولتمند را بی نظیر توصیف می کند و معتقد است یک سر گردن و گردن از دیگر خوانندگان تاجیکستان بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه استاد دولتمند با استاد شجریان گفتمان موسیقیایی داشته است می گوید که کاش تبلیغات بیشتر در فضای مجازی انجام شده و افراد بیشتری از فرصت حضور این هنرمند در کرمان بهره می بردند.

توحیدی با اشاره به اینکه نسل جدید استاد دولتمند را نمی شناسند اما نسل ما بیشتر این اساتید را می شناسند زیرا ما با صدای این افراد زندگی کرده ایم اظهار داشت: آهنگ دور مشو استاد دولتمند را فراموش هیچگاه نمی کنم.

موسیقی شناس کرمانی با اشاره به اصالت موسیقی تاجیکستان گفت: موسیقی ما تحت تاثیر موسیقی آذری است اما موسیقی تاجیکستان ۶ مقام است و ایشان هم در فلک خوانی و ۶ مقام استاد فعال است و به این مهم احاطه دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید سطح مخاطب را بالا کشید تصریح کرد: همه به خاطر جذب مخاطب، موسیقی خود را پایین می آورند و خوشحالم این اتفاق در کرمان افتاد که کسی اجرا کرد که سطحش از سطح مخاطب ما بالاتر است و این موجب رشد مخاطب می شود.

استاد موسیقی نواحی کشور گفت: استاد دولتمند موسیقی فاخر ایجاد می کند و حضور ایشان در کرمان اتفاق خوبی است که اگر تکرار شود سطح هنری ما رشد می کند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز با بیان اینکه حضور استاد دولتمند در کرمان در جشنواره شعر رضوی مطرح شد اظهارداشت: متاسفانه به دلیل زمان محدود این جشنواره موفق به حضور ایشان در کرمان در آن زمان نشدیم.

سید مهدی میرتاج الدینی افزود: استاد دولتمند به خاطر اجرای قطعه" شاه پناهم بده" قرار بود به جشنواره رضوی بیاید اما به دلیل زمان اندک محقق نشد لذا وی در قالب برگزاری یک کنسرت موسیقی به کرمان آمد.

وی حضور استاد دولتمند را در کرمان اقدامی بسیار ارزشمند دانست تصریح کرد: امیدواریم در ادامه برنامه ها نیز از افراد دیگر در حوزه فرهنگی و هنری بهره ببریم.

این کنسرت با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و به منظور ترویج موسیقی اصیل فارسی برنامه‌ریزی شده و توسط موسسه "ساز و آواز کویر" که در حوزه تهیه، تولید و تکثیر آثار موسیقایی فعالیت دارد، برگزار شد.

دولتمند خال اف یا دولتمند خال‌زاده موسیقی‌دان، نوازنده و خواننده استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان است که فلک نام دارد.

او که ۶ مقام را در کنسرواتوار موسیقی دوشنبه آموخته است، در نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار که از سازهای مشهور این منطقه هستند نیز مشهور است.

آهنگ‌ها و آوازهای او حالت صوفیانه دارند و بعضاً بر اساس اشعار مولوی تنظیم شده‌اند. چند آلبوم از گزیده کارهای او نیز در ایران منتشر شده‌ است.

موسیقی تاجیکستان شامل ۶ مقام و فلک‌سرایی است؛ فلک موسیقی مردمی است که سال‌ها آوازهای آن که قرن‌ها سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و اجرا می‌شود.

شور شوالیه آواز تاجیکستان در دیار کریمان+ فیلم

دولتمند بزرگ‌ترین فلک‌سرای تاجیکستان خوانده می شود که علم موسیقی را نیز در مدرسه موسیقی و دانشگاه هنر تاجیکستان آموخته و به همین دلیل با موسیقی جهان آشنایی دارد.

او به واسطه همین آشنایی گاه دست به نوآوری‌هایی در اجراهایش می‌زند و با این کار سعی می‌کند توانایی‌های موسیقی تاجیکستان را نشان دهد. او در سال ۱۹۵۰ در روستای داغستان ناحیهٔ شورآباد تاجیکستان در خانواده‌ای کشاورز و اهل فرهنگ به دنیا آمد.

نخستین کنسرت دولتمند خال‌اُف در سال ۱۹۶۳ در سن ۱۳ سالگی از تلویزیون سراسری شوروی پیشین پخش شد و از ۲۸ سال پیش از شعرهای مولوی در کارهایش استفاده کرد تا اینکه ۲ سال نشان طلایی کشور فرانسه را به‌دلیل استفاده از شعرهای مولوی دریافت کرد.

دولتمند همان‌گونه که به موسیقی اصیل تاجکستان و اشعار مولانا پایبند است، از شعرهای شاعران معاصر نیز استفاده می‌کند و حتی با ارکسترهای سمفونیک و گروه کُر نیز کنسرت می‌گذارد.

دولتمند در آغاز دهه ۹۰ هجری خورشیدی، ترانه‌ای را با نام «پناه» در مدح علی ابن موسی الرضا(ع)، امام هشتم شیعیان خواند که در ایران مورد توجه بسیاری قرار گرفت و موجب شهرت او در ایران شد. شعر قطعه «پناه» سروده شاعر معاصر ایرانی محمود حبیبی کسبی بود و آهنگسازی این اثر را طویجان آتابای نیازی به عهده داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha