۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۱۴
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85122333
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نبض مهربانی همچنان در خراسان‌شمالی تٌند می زند+ فیلم

۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۱۴
کد خبر: 85122333
سعید وحیدی
نبض مهربانی همچنان در خراسان‌شمالی تٌند می زند+ فیلم

بجنورد- ایرنا- این‌بار قرارشان روستاهای "چخماقلو" و "گرمک" است تا بار دیگر با دستان پُر مهرشان صحنه هایی زیبا از جهاد سلامت در این مناطق محروم خلق کنند.

به گزارش ایرنا، اوایل تعدادشان محدود بوده است اما این روزها هم بر تعدادشان افزوده شده و هم دایره مهربانی شان گسترده شده است به گونه ای که خدمات تخصصی دندانپزشکی، روانشناسی و مامایی نیز ارایه می دهند.

ساعت هشت صبح است و اهالی روستا از بزرگ و کوچک گرفته تا پیر و جوان همه به سمت مدرسه روستای چخماقلو می شتابند، انگار بعد از مدت‌ها چشم‌انتظاری بالاخره یکی از خواسته‌های‌شان برآورده شده است.

خواسته هایی کوچک‌ درمانی که برای برآورده شدنش مجبور بودند از روستا خارج و با طی کیلومترها خود را به شهر و یا مرکز خراسان شمالی برسانند.

این روستای محروم درمانگاه ندارد و اهالی اش تنها یک روز در هفته پزشک دارند که معمولا با توجه حجم بالای بیماران کمتر کسی هم توفیق ویزیت پیدا می کند و اگر هم موفق شود به شکل اورژانسی ویزیت می شود.

نبض مهربانی همچنان در خراسان‌شمالی تٌند می زند+ فیلم

گرچه فضای مدرسه مملو از جمعیت شده اما موذن روستا همچنان با بلندگوی مسجد اهالی را از حضور این نیروهای جهادی سلامت برای ارایه خدمات پزشکی با خبر می کند.

پیر و جوان، زن و مرد دست بچه‌های قد و نیم قدشان را گرفته و به سمت این مدرسه می آیند و همچنان بر جمعیت حاضر در حیاط مدرسه افزوده می شوند.

در این میان صدای یکی از نیروهای جهادی به گوش می رسد که می گوید، مادرجان نگران نباشید ما تا سه روز اینجا هستیم همه شما ویزیت می شوید.

یکی از نیروهای جهادی که کاغذی در دست دارد، اسامی را صدا می زند و هر یک را به سمت اتاقی راهنمایی می کند تا خدمات درمانی مورد نیازش را دریافت کند.

صندلی‌های قسمت انتظار هر لحظه پُر ‌و خالی می‌شوند و نگاهم به کودکی به جلب می شود که از شدت دندان درد یکطرف صورتش پٌف کرده و با مادر بزرگش منتظر نوبتش است.

سعی می کنم با هدیه کردن لبخندی غم را تا حدودی از چهره اش بزدایم اما انگار درد دندان امانش را بریده و لبخند به این راحتی ها بر چهره مظلوم او نمی نشیند.

در این میان دستیار دندانپزشک نام فردی را صدا می زند و پیر زن به هوای اینکه من هم یکی از مراجعان هستم، می گوید، آقا مثل اینکه نوبت شماست، همین آغازی برای صحبت کردن من با او می شود.

نبض مهربانی همچنان در خراسان‌شمالی تٌند می زند+ فیلم

این پیر زن که اهل روستای "گرمک" می گوید: پارسال نیز به روستای ما آمده بودند، خدا خیرشان دهد، الان چند روزی است که دندان درد امان این بچه را بریده بود.

وی می افزاید: نه دفترچه بیمه ای داریم و نه کسی را که بتواند این بچه را به شهر ببرد، پدرش ۲ ماه است که برای کار کردن تهران رفته است.

این پیرزن تصریح می کند: اگر دست به خاک بزنند، انشالله برای آنها طلا شود، الان چند روز است که این بچه از دندان درد زجر می کشید.

وی می گوید: من شنیدم جدای از عصب کشی، دندان رو هم پٌر می کنند، دیگه این بچه تا آخر عمر راحت می شود.

یکی دیگر از روستاییان که منتظر دریافت داروهایش است، می گوید: این گروه های جهادی سالی یک الی ۲ بار برای انجام ویزیت رایگان به این روستا می آیند، من و خانواده ام اگر مشکلی نداشته باشیم هم برای چکاب کامل در این محل حضور پیدا می کنیم.

محمد یاراحمدی می افزاید: انشالله که عاقبت به خیر شوند صفر تا صد مراحل درمان را پیگیری می کنند و حتی دارو را به شکل رایگان در اختیار شما قرار می دهند.

وی تصریح می کند: اگر نیاز به خدمات به تخصصی درمان نیز داشته باشید به مراکز درمانی شهری معرفی می کنند تا به صورت رایگان مراحل درمانی شما پیگیری شود.

نبض مهربانی همچنان در خراسان‌شمالی تٌند می زند+ فیلم

ارایه خدمات پزشکی به ۳۰ هزار نفر در سال گذشته

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: اردوی جهادی مستقر در این منطقه جدای از روستای "چخماقلو" به اهالی روستاهای گرمک و نیز خدمات درمانی رایگان ارایه می دهد.

دکتر سیداحیا سیدی می افزاید: معمولا در هر منطقه محروم به حدود ۵۰۰ نفر خدمات ارایه می دهیم که پیش بینی می شود در این منطقه۶۰۰ از خدمات درمانی رایگان بهره مند شوند.

وی تصریح می کند: این اردوی جهادی ۴۰ نفره متشکل پزشک عمومی، دندانپزشک، ماما و کارشناس بهداشت خانواده که خدمات درمانی رایگان را به اهالی این روستاها ارایه می دهند.

سیدی یادآور می شود: سال گذشته ۳۰ هزار نفر در روستای محروم استان با اعزام تیم های پزشکی از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان بهره‌مند شدند.

وی ادامه می دهد: ۳۰ تیم جهادی پزشکی در سال گذشته به ۳۰ روستای کم برخوردار اعزام و خدمات پزشکی رایگان ارایه کردند.

سیدی می افزاید: در هر یک از این تیم ها؛ پزشک عمومی، دندانپزشک، ماما و کارشناس بهداشت خانواده حضور داشتند و خدمات پزشکی، مامایی و دارویی رایگان را به اهالی این روستاها ارائه دادند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان می کند: در هر اردو به صورت میانگین ۱۵۰ نفر توسط پزشک عمومی، ۱۵۰ نفر توسط دندانپزشک، ۴۵ نفر توسط متخصص داخلی ویزیت می شدند و ۱۲۰ دانش آموز خدمات پایش سلامت دریافت می کردند.

وی بیان می کند: همچنین جدای از این خدمات، داروهای مورد نیاز روستاییان استان نیز به صورت رایگان تهیه و تحویل شد.

سیدی با اشاره به فعالیت سه اردوی جهادی علوم پزشکی در خراسان شمالی، گفت: اینک نیز مناطق روستایی محروم استان با توجه به اولویت در حال شناسایی برای ارایه خدمات پزشکی رایگان است.

اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت خراسان شمالی خدمت رسانی می کنند و در این استان، ۳۶۰ پزشک عمومی و ۲۵۰ پزشک متخصص فعالیت دارند.

خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha