فرماندار قشم: ولایت مداری مردم حماسه های سوم و چهارم خرداد را رقم زد

قشم - ایرنا - فرماندار شهرستان قشم گفت: ولایت مداری و سلحشوری، مقاومت و پایداری و دفاع هوشمندانه و ایثارگرانه از سوی مردم و رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس حماسه های سوم و چهارم خرداد را رقم زد و در تاریخ جاودانه کرد.

محمد محمدحسینی روز پنجشنبه به مناسبت چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری دزفول (پایتخت مقاومت ایران) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: شهرهای دزفول، شوش و اندیمشک در شمال خوزستان از جمله شهرهایی بودند که دشمن بعثی قصد داشت در همان روزهای اول جنگ تحمیلی آنان را به تصرف خود درآورد اما وقتی با مقاومت سرسختانه نیروهای مردمی و رزمندگان اسلام روبرو شد این شهرها را آماج حملات ناجوانمردانه خود قرار داد.

وی با اشاره به اینکه دزفول در طول جنگ تحمیلی یکی از شهرهایی بود که بارها مورد حمله قرار گرفت و خسارت های جانی و مالی بسیاری را بر خود دید، گفت: موشک های دشمن در آن سال ها دزفول را بارها مورد هدف قرار دادند اما مقاومت و ایستادگی مردمان این شهر جهانیان را حیرت زده ساخت و نشان داد که همواره نیروی ایمان پیروز و سربلند خواهد بود.

فرماندار قشم ادامه داد: در آن سال های سراسر حماسه و افتخار ساکنان غیور این شهر با وجود موشک باران شدید، سنگرهای مقاومت را ترک نکردند و به زندگی در پایتخت مقاومت ایران ادامه دادند تا اینگونه نقش پر رنگی را در سرنوشت جنگ تحمیلی ایفا کنند.

محمدحسینی توضیح داد: یکی از نکته های عبرت آموز درباره مقاومت مردم دزفول این بود که پس از هر حمله موشکی آنان به سرعت منطقه را بازسازی می کردند و زندگی با وجود تمامی مشکلات و سختی ها در آن جریان داشت. این موضوع که پایداری و مقاومت این شهر را نشان می داد، موجی از امید و دلگرمی را به رزمندگان اسلام و مدافعان این مرز و بوم در خطوط مقدم جبهه های نبرد منتقل می کرد.

رییس شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شهرستان قشم اضافه کرد: بدون شک سوم و چهارم خرداد ماه مصادف با سالروز آزاد سازی خرمشهر و روز مقاومت و پایداری دزفول در تاریخ پر افتخار ملت ایران هیچ گاه فراموش نخواهند شد؛ چرا که راویان تاریخ و یادگاران هشت سال دفاع مقدس در بازروایی خاطره های خود سینه به سینه به آن می بالند و درس جوانمردی و استقامت و پیروزی را به نسل های دیگر می آموزند.

رییس ستاد هماهنگی و پشتیبانی راهیان نور شهرستان قشم با بیان اینکه امروز همه دنیا به خوبی می داند که ملت قهرمان ایران آنگاه که پای تمامیت ارضی، استقلال، بود و نبود و دفاع از خاک میهن به میان آید، حساب جداگانه ای باز می کنند، گفت: ایرانی ها به ویژه مردم نجیب و شریف جزیره قشم نگین خلیج فارس بارها به اثبات رسانده اند که به رغم همه مشکلات در دفاع از میهن و سرزمین اسلامی خود در هر سن و لباس و با هر وسیله تا آخرین نفس در پاسداری از شرف و عزت و سربلندی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود می ایستند.

به گزارش ایرنا، شهر دزفول در هشت جنگ تحمیلی مورد اصابت ۱۷۶ موشک دور برد فراگ و اسکاد بی قرار گرفت، هواپیماهای دشمن ۴۸۹ بمب و راکت بر سر مردم بی دفاع شهر دزفول فرو ریختند و پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ به نقاط مختلف این شهر اصابت کرد.

در این هشت سال ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی، تجاری، آموزشی و مذهبی بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد در دزفول خسارت دید و مردم دزفول در هشت سال جنگ نابرابر ۲ هزار و ۶۰۰ شهید، ۴۰۰ جانباز، ۴۵۲ آزاده و ۱۴۷ جاویدالاثر تقدیم اسلام و انقلاب کردند.

دزفول به رغم اینکه بارها مورد حمله قرار گرفت و در تیررس توپخانه دشمن بود، اما هرگز تسلیم نشد و مردم در شهر باقی ماندند تا نشان دهند ذره ای از خاک وطن را به بیگانگان نمی دهند و یار و یاور رزمندگان در دفاع از سرزمین پرافتخارشان هستند. ایستادگی، ایثار و دلاوری مردم دزفول باعث شد، تا در دوران جنگ این خطه، شهر استقامت نام گیرد.

در سال ۱۳۶۶ و هفتمین سال از جنگ تحمیلی به مناسبت پنجمین سال آزادسازی خرمشهر، با پیشنهاد دولت، بررسی های وسیع و گسترده ای برای معرفی شهر نمونه مقاومت صورت گرفت و به دلیل مواردی چون پایداری و استقامت سرسختانه مردم دزفول و اصرار آنها بر عدم مهاجرت و ترک شهر، بازسازی هنگام جنگ، پشتیبانی از رزمندگان جبهه ها، بالاترین آمار شهدای موشکی و بمباران به عنوان "شهر نمونه مقاومت کشور" معرفی شد.

شورای فرهنگ عمومی کشور در ۱۳۸۹ هجری خورشیدی، چهارم خرداد را به پاس تلاش‌ ها و مقاومت مردم دزفول به عنوان "روز مقاومت و پایداری" نامگذاری کرد تا بهانه ای باشد، برای سپاس از ایثار، شجاعت، ایستادگی و از خودگذشتگی انسان هایی که دلاورانه مقاومت کردند و پیروز و سربلند از این امتحان الهی بیرون آمدند.

اکنون با گذشت سال ها از پایان جنگ، در جای جای این شهر هنوز نجوای تکبیر یاران شنیده می شود و آثار و پیامدهای ناشی از حمله نیروهای بعثی نگاه ها را به سوی خود می کشاند. آری امروز روز دزفول است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha