۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85120808
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

همدان با جهانی شدن به مقصد گردشگران خارجی تبدیل می شود

همدان- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: بیشتر مواقع گردشگران، مقاصد خود را از سایت جهانی یونسکو انتخاب می‌کنند و ثبت جهانی هگمتانه موجب می شود که همدان به مقصد توریست‌های خارجی تبدیل شود.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محسن معصوم علیزاده در صحن شورای اسلامی شهر همدان با موضوع «بررسی وضعیت ثبت جهانی و مرکز تاریخی همدان» افزود: با ثبت جهانی هگمتانه رونق اقتصادی در همدان رقم می خورد و موجب توسعه پایدار اقتصادی برای استان می شود.

به گفته وی به نتیجه رسیدن پرونده همدان برای جهانی شدن به جذب اقتصاد بالا در حیطه درآمدهای ناخالص ارزی می انجامد.

وی تاکید کرد: ثبت جهانی همدان یک اتفاق خجسته نه تنها برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است بلکه برای ایران است و این اتفاق نه تنها برگ زرینی به برگ های فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم اضافه می کند بلکه دستاوردهای اقتصادی نیز به همراه دارد.

وی تصریح کرد: با ثبت میراث فرهنگی از جمله ثبت جهانی هگمتانه می توانیم از پشتوانه های مالی جامعه جهانی نیز بهره مند شویم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان هم در ادامه با اشاره به اینکه همدان یک شهر تاریخی است و پتانسیل‌های لازم برای مطرح شدن در حوزه‌های جهانی را دارد، گفت: این هنر ماست که گامی برای بهتر شدن این شرایط برداریم.

معصوم علیزاده با بیان اینکه آنچه در هگمتانه وجود دارد دستاورد بشری است که‌ در طول سه هزار سال وجود داشته است، افزود: به دنبال ثبت جهانی رونق اقتصادی در شهر به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه به بخشی از پروژه‌های پرونده کمتر توجه شده که باید در فرصت باقی مانده به سرانجام برسد، افزود: ثبت جهانی از لفافه تک‌بُعدی بودن بیرون آمده و همه فعالان و دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه شهرداری اقدامات خوبی در این راستا انجام داده است، افزود: میراث فرهنگی باید بناهایی را احیاء و مرمت می‌کرد که این کار در حال انجام است که ۲۳ پروژه مرمتی در بازار آغاز شده است.

معصوم علیزاده ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ پروژه فعال در بازار داریم و مابقی هم در هفته‌های آینده انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه ارزیاب یونسکو این است که آیا مدیریت واحدی برای حفظ، نگهداری و احیاء پروژه‌ها در شهر وجود دارد یا خیر؟ گفت: حذف سواره‌ و تخریب طبقات مازاد حوزه هنری ۲ مانع جدی پرونده است که باید در زمان مقرر انجام شود.

معصوم علیزاده اقناع‌سازی را یکی از ضرورت‌ دانست و تاکید کرد: مردم باید متوجه شوند با ثبت جهانی هگمتانه اقتصاد شهر همدان حرکت رو به جلو خواهد داشت.

وی ادامه داد: ثبت میراث در سطح جهانی موجب می شود که آثار تاریخی و فرهنگی ما در جامعه جهانی دیده شود و از پشتوانه های بازسازی و تبعات آن بهره مند شویم و گردشگرانی به کشورمان جذب شوند و همه این ها به معنای ارتقای سطح درآمدهای ناخالص ملی و داخلی و در نهایت روندی برای توسعه اقتصادی و توسعه پایدار خواهد بود.

وسعت «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در این پرونده حدود ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.

پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» برای ثبت جهانی بهمن ماه سال گذشته به یونسکو رفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha