حسین یونسی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: کاهش یک متر و ۸۰ سانتیمتری تراز آب دریای خزر موجب شد کنارههای بلوار ساحلی انزلی که محل استقرار ایستگاههای تعاونی قایقرانی بود کاملا خشک شود و سازمان بنادر و دریانوردی در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی از بهمن ماه ۱۴۰۱ دستور لایروبی این مسیر را صادر کرد.
وی با بیان اینکه وظیفه قانونی سازمان بنادر و دریانوردی لایروبی مسیر تردد کشتیهاست، اظهار کرد: در این راستا مسیر ۷۰۰ متری کناره بلوار ساحلی انزلی برای شناورهای لایروب ناشناخته بود و کف سنگی دریا یکی از این لایروبها را دچار مشکل کرد و پیمانکار با لایروب اجارهای کار را ادامه داده است.
وی تصریح کرد: با این مقدار لایرویی کناره بلوار ساحلی تا چهار سال آینده نیاز به لایروبی ندارند اما باید به این نکته توجه داشت لایروبی به تنهایی چاره این مشکل نیست.
وی عنوان کرد: اگر این محدوده لایروبی شود اما آبخیزداری انجام نشود و حقابه تالاب پرداخت نشود و فاضلابها مجدد به تالاب سرازیر شود پس از ۶ ماه تا یکسال محل لایروبی شده به وضعیت سابق برمیگردد.
یونسی با بیان اینکه طبق قوانین محیط زیست و منابع طبیعی متولی تالاب هستند، گفت: باید برای لایروبی تالاب برنامهریزی جامعی صورت گیرد و همه دستگاهها در این کار مشارکت داشته باشند.
وی در ادامه شرایط اسکلههای مجتمع بندری انزلی را بهترین وضعیت ممکن دانست و افزود: بنادر و دریانوردی گیلان با برنامه ریزی صحیح پس از لایروبی بندر آستارا کل تجهیزات لایروبی را در انزلی مستقر کرد و اکنون بیش از ۸۰ درصد اسکلههای مجتمع بندری انزلی لایروبی شدند.
وی تصریح کرد: مشکلاتی در دهانه ورودی داخل حوضچه اصلی وجود داشت که توسط لایروب یاسین برطرف شد و لایروبی ۲ اسکله پنج و ۶ نیز شروع شده که در صورت اتمام این بندر بهترین وضعیت را در بین بنادر شمالی خواهد داشت.
مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.
این مجتمع بندری یکی از پرسابقهترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در گذر تجاری بینالمللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.
بندر چند منظوره آستارا نیز با ۶۰ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.
نظر شما