فدراسیون‌های تازه تاسیس؛ موتور محرک توسعه گردشگری ورزشی در کیش

کیش – ایرنا – فدراسیون‌های تازه تاسیس «ورزش‌های دریایی و ساحلی» و «بادبانی» در همان اوایل کار با میزبانی از رویدادهای ملی ورزشی در کیش،‌ نشان دادند که می‌توانند موتور محرک این جزیره زیبای مرجانی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری ورزشی در عرصه ملی و بین المللی باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه صنعت گردشگری در ابعاد گوناگون آن در حال پیشرفت و گسترش سریع است؛‌ در این بین نیز گردشگری ورزشی به معنای تجربه‌ سفر برای شرکت یا تماشای رویدادها و فعالیت‌های ورزشی، به بخش مهمی از بازار این صنعت تبدیل شده است، بازاری که می‌تواند برای کشورهایی همچون ایران منبع درآمد عظیمی باشد.

گردشگری ورزشی یک بازار روبه رشد است که شهرها و کشورهای زیادی در تلاشند تا با فراهم کردن زیرساخت‌ها، سهمی از این بازار پرسود داشته باشند؛ در همین راستا نیز برنامه‌ریزان و اقتصاددانان برای احیای اقتصاد محلی، بر گسترش گردشگری ورزشی تاکید ویژه‌ای دارند.

ایران پهن آور با شرایط آب و هوایی چهار فصل خود ظرفیت‌های بی نظیری برای توسعه صنعت گردشگری ورزشی را دارد که جزیره زیبا کیش یکی از آن‌هاست؛ کیش دارای ۴۲ کیلومتر نوار ساحلی است و آب زلال و آبی رنگ در کنار ماسه‌های درخشان و نقره‌ای چنان منظره‌ای رویایی به این جزیره بخشیده که شاید در کنار لحاظ شرایط جغرافیایی، همانند آن در این کره خاکی حتی به انگشتان یک دست هم نرسد.

فدراسیون‌های تازه تاسیس؛ موتور محرک توسعه گردشگری ورزشی در کیش

سرانه ورزشی در کیش بیش از ۱۶ برابر متوسط کشوری است

نعمت‌های خدادی در کنار زیرساخت‌های ورزشی ایجاد شده در کیش سبب شده که این جزیره امروز به کانون برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی تبدیل و قدم‌های نخست برای تبدیل آن به قطب گردشگری ورزشی در عرصه بین المللی برداشته شود.

در همین راستا ‌«مرتضی رمضانی گالشی» معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه توسعه گردشگری ورزشی در دستور کار قرار دارد، به سرانه ۱۶ برابری فضای ورزشی در کیش نسبت به متوسط کشوری نیز اشاره کرد؛ وی اعلام کرد که زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از رویدادهای ورزشی ملی و بین المللی در این جزیره زیبای مرجانی مهیا است.

«رمضانی» با تاکید بر اینکه همکاری بخش خصوصی برای توسعه گردشگری ورزشی در کیش ضروری است، افزود: با رونق گردشگری ورزشی در کیش میزان گردشگران خارجی و داخلی در این جزیره مرجانی افزایش چشم گیری خواهد یافت.

فدراسیون‌های تازه تاسیس؛ موتور محرک توسعه گردشگری ورزشی در کیش

دولت سیزدهم معتقد به توسعه گردشگری ورزشی است

«سیدمحمد پولادگر» معاون توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزیر ورزش و جوانان که برای شرکت در مجمع عمومی فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی در کیش حضور داشت نیز در همین راستا معتقد است که ایران ظرفیت‌های کم نظیری در صنعت گردشگری ورزشی دارد؛ وی در این رابطه افزود: دولت به اهمیت این حوزه واقف است و در همین راستا توسعه گردشگری ورزشی در دستور کار قرار دارد.

ایران به عنوان یک کشور چهار فصل،‌ شرایط میزبانی از رویدادهای ورزشی بسیاری را دارد که می‌تواند نقطه عطفی در توسعه باشد.

«پولادگر» ادامه داد: ایران به عنوان یک کشور چهار فصل،‌ شرایط میزبانی از رویدادهای ورزشی بسیاری را دارد که می‌تواند نقطه عطفی در توسعه باشد.

وی با تاکید بر اینکه جزیره کیش با دارا بودن یکی از زیباترین سواحل دنیا می‌تواند قطب گردشگری ورزشی در عرصه بین المللی باشد، افزود: تاکنون استفاده شایسته‌ای از ظرفیت گردشگری ورزشی کیش و سایر مناطق ساحلی به عمل نیامده است که آن را به نوعی کفر نعمت می‌دانیم.

فدراسیون‌های ورزشی محرک توسعه گردشگری ورزشی

ظرفیت‌های جزیره مرجانی کیش برای جذب گردشگر ورزشی و میزبانی از رویدادهای مختلف این حوزه بر کسی پوشیده نیست اما حرکت چرخ‌های اقتصادی این صنعت پرطرفدار در کیش نیازمند برخی محرک‌هاست که فدراسیون‌های تازه تاسیس «ورزش‌های دریایی و ساحلی» و «بادبانی» می‌تواند برای تحقق آن یک محرک قوی تلقی شود.

به طور مثال، فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی که کمتر از ۶ ماه از تشکیل آن می‌گذرد، با میزبانی از بیش از یک هزار و ۲۰۰ ورزشکار، مربی و داور تحت عنوان مسابقات «کیش گیمز» توانست گام‌های نخست را محکم بردارد؛ به گونه‌ای که در مجمع عمومی فوق العاده فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی مورد تحسین «پولادگر» معاون وزیر ورزش و جوانان نیز قرار گرفت.

«پولادگر» با تاکید بر اینکه فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی یک فرصت طلایی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های سواحل شمال و جنوب کشور است، مدعی شد که این فدراسیون توانسته ره شش ساله را ۶ ماهه طی کند.

وی با قدردانی از سرپرست جوان این فدراسیون تازه تشکیل شده، اظهار کرد:‌ مدیریت این فدراسیون بدون منتظر بودن بودجه و یا زمان برگزاری مجمع انتخابی توانسته با عملکرد موفق خود در روشن شدن موتور توسعه گردشگری ورزشی کیش نقش آفرینی کند.

فدراسیون‌های تازه تاسیس؛ موتور محرک توسعه گردشگری ورزشی در کیش

جزیره کیش تولید کننده رویدادهای ورزشی باشد

«رضا شجیع» سرپرست فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی با بیان اینکه زیرساخت‌های ورزشی در کیش برای میزبانی از بازی‌های ملی و بین المللی ساحلی مهیا است، اظهار کرد:‌ با توجه به شرایط موجود، این جزیره باید تولید کننده رویدادهای ورزشی باشد.

۷۰ درصد از هزینه‌های رویداد بزرگ ورزشی «کیش گیمز» را بخش خصوصی متقبل شد؛ با پای کار بودن بخش خصوصی در این جزیره زیبای مرجانی، پازل توسعه گردشگری ورزشی در این منطقه تکمیل‌تر می‌شود.

همواره مشکلات اعتباری پاشنه آشیل برگزاری رویدهای ورزشی هستند اما هم افزایی موجود بین بخش خصوصی و دولتی در کیش سبب شده ماجرا در این جزیره مرجانی به گونه‌ای دیگر رقم بخورد؛ سرپرست فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی با قدردانی از نگاه توسعه محور بخش خصوصی در جزیره کیش، گفت:‌ ۷۰ درصد از هزینه‌های رویداد بزرگ ورزشی «کیش گیمز» را بخش خصوصی متقبل شد؛ باید اذعان کرد که با پای کار بودن بخش خصوصی در این جزیره زیبای مرجانی، پازل توسعه گردشگری ورزشی در این منطقه تکمیل‌تر می‌شود.

سرپرست فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی با اشاره به نقش ورزش و رویدادهای ورزشی در ترویج فرهنگ و ارزش‌های کشوری، بیان کرد: با بهره مندی از رویدادهای ورزشی مختلف به دنبال ترویج ارزش‌های دینی و ملی هستیم.

رسانه در توسعه گردشگری ورزشی نقش کلیدی دارد

وی همچنین بر نقش کلیدی رسانه در نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری ورزشی کشور در عرصه ملی و بین المللی تاکید کرد و افزود: قطع یقین بدون کمک رسانه‌ها توفیقی در این مسیر نخواهیم داشت.

«شجیع» از حمایت‌های دولت در وزارت ورزش و جوانان و به ویژه سازمان منطقه آزاد کیش برای تعالی مسابقات دریایی و ساحلی قدردانی کرد و مدعی شد که بدون حمایت‌های دولت امکان توفیق مهیا نبود.

فدراسیون‌های تازه تاسیس؛ موتور محرک توسعه گردشگری ورزشی در کیش

سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در رشته‌های ورزشی دریا محور

اظهارات اخیر «سعید پورزادی» سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با ضرورت سرمایه گذاری در رشته‌های دریا محور نشان می‌دهد که تفکر حاکم بر نمایندگان دولت در این منطقه بر توسعه گردشگری ورزشی در منطقه باور دارد.

«پورزادی» در امضای تفاهم نامه همکاری با فدراسیون «بادبانی» گفت:‌ سازمان منطقه آزاد کیش، نگاه گردشگری به بسط و گسترش رشته‌های ورزشی دریایی و برگزاری رویدادهای ملی و بین‌ المللی دارد و در این راستا با ایجاد زیر ساخت‌های لازم و ساماندهی سواحل، در چارچوب قوانین و مقررات از هیچ کوششی برای تحقق این مهم، دریغ نخواهد کرد.

وی همچنین نسبت به مشارکت در برگزاری دوره‌های آموزشی و اردوهای ملی و بین المللی ورزشی اعلام آمادگی کرد.

کیش آماده میزبانی از رویدادهای ورزشی بین المللی است

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به برگزاری جشنواره تابستانی کیش از یکم تا ۲۳ تیر، از رییس فدراسیون بادبانی کشور و اعضا هیات رئیسه این فدراسیون خواست تا با همکاری بخش خصوصی، اقدامات لازم درخصوص برگزاری یک رویداد ورزشی منطقه‌ای با حضور ورزشکارانی از کشور عمان و امارات متحده عربی را در دستور کار خود قراردهند.

سازمان منطقه آزاد کیش آمادگی دارد در برقراری پرواز و ایجاد هماهنگی لازم جهت برگزاری رویدادهای بین المللی ورزشی اقدام کند

وی تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد کیش آمادگی دارد در برقراری پرواز و ایجاد هماهنگی لازم جهت برگزاری رویدادهای بین المللی ورزشی اقدام کند؛ همچنین برگزاری نمایشگاه تخصصی تجهیزات بادبانی، قایق و شناور در کیش می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، تشکیل فدراسیون‌های جدید در وزارت ورزش و جوانان هرچند در یک بازه زمانی کوتاه مدت مورد سیاه نمایی رسانه‌ای جریان‌های خاص سیاسی قرار گرفت، اما دیری نگذشت که ضرورت تشکیل این فدراسیون‌ها و آینده نگری دولت در این رابطه بر همگان روشن شد.

قطع یقین رشد صنعت گردشگری ورزشی، تحول اقتصادی عظیمی را برای میزبانان رویدادها در پی خواهد داشت که نتایج آن در بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه و توسعه اقتصادی کشور نمایان می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha