۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۱۸
کد خبرنگار: 2158
کد خبر: 85116020
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سبک زندگی عشایر لرستان ظرفیتی برای رونق گردشگری + فیلم

بروجرد - ایرنا - سبک زندگی جوامع عشایری لرستان به ویژه زنان عشایر جزو جاذبه‌های فرهنگی و انسانی محسوب می‌شود و ظرفیتی مطلوب و مناسب برای رونق و توسعه گردشگری عشایری و اقتصاد محلی است.

به گزارش ایرنا، خود اتکایی در تامین مایحتاج ضروری زندگی نظیر فرش بافی، گلیم بافی، تهیه جاجیم، طناب و رسن، چادر بافی، تهیه غذاهای متنوع از شیر و لبنیات، شیوه پخت غذا، پخت نان، عمل آوری انواع پوست برای مشک آب، ماست زنی، پوست برای نگهداری پنیر و با بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر کوهی و مواد اولیه سالم به دست زنان عشایر می‌تواند بر جذابیت گذران اوقات فراغت در میان جوامع عشایری بیفزاید.

زنان عشایری در واقع افراد هنرآفرین، قدرتمند و کارآزموده‌ای هستند که بخش عمده‌ای از مسوولیت‌های زندگی کوچ‌نشینی را بر دوش می‌کشند.

مسوولیت‌هایی که هرکدام در ذهن گردشگران چون یک جاذبه از سبک خاصی از زندگی نمایان می‌شود، همین زنان عشایرند که در دلیری و شجاعت نیز پا به پای مردان و بلکه در پاره‌ای موارد بالاتر از آنان وظایف نگهداری از خانه و خانواده و اموال را بر عهده دارند، زنانی که در سوارکاری و تیراندازی نیز سرآمدند.

عشایر پنج درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: عشایر پنج درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و سالانه ۱۲ هزار تن معادل ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز لرستان را تولید می‌کنند.

هوشنگ نورمحمدی بیان کرد: عشایر لرستان سالانه یک هزار و ۳۵ تن پشم، ۱۷۰ تن عسل، ۲۹ تن شیر، ۱۷ تن روغن،هفت هزار تن حبوبات، ۱۵ هزار تن گندم و ۱۵ هزار تن جو ، ۶۳۰ تن ماهیان سردآبی تولید می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته ۳۴ میلیارد تومان اعتبار در قالب ۴۹ پروژه توسط دستگاه های اجرایی استان برای مناطق عشایری هزینه شد، زیرا براساس مصوبه، نهادهای دولتی باید برخی طرح‌های عمرانی و اقتصادی را در مناطق عشایری اجرا کنند.

نورمحمدی با اشاره به اینکه ۲ سامانه برای ساماندهی توزیع آرد و تردد دام عشایری وجود دارد، ادامه داد: این سامانه‌ها مانع قاچاق دام عشایری می‌شود و جهت جلوگیری از قاچاق دام، مشخصات عشایر کوچ‌رو در کارت تردد ثبت شده است.

وی اظهار کرد: ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری از لرستان به مدت یک ماه از مناطق قشلاقی استان‌های ایلام، خوزستان و جنوب استان به مناطق ییلاقی شمال و مرکز لرستان کوچ می‌کنند.

وی افزود: عشایر لرستان یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام در اختیار دارند و ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

آغاز کوچ بهاره ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری لرستان

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: کوچ ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری استان به مدت یک ماه از مناطق قشلاقی ایلام، خوزستان و جنوب استان به مناطق ییلاقی شمال و مرکز لرستان آغاز شد.

نورمحمدی بیان کرد: ۸۳ هزار و ۷۳۹ نفر در قالب ۱۴ هزار و ۶۳۸ خانوار، جامعه عشایری لرستان را تشکیل می دهند که در مدت ۶ ماه حضور عشایر در مناطق ییلاقی، اداره کل امور عشایر استان آرد سفید، نفت سفید، علوفه دامی، آبرسانی سیار و پنل خورشیدی رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: عشایر استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سنگین و ۱۰ هزار راس دام سبک را در اختیار دارند و به دامپروری، پرورش زنبور عسل، کشت گیاهان دارویی، تولید محصولات باغی و زراعی و صنایع دستی مشغول هستند.

بیش از پنج میلیارد تومان تسهیلات به عشایر بروجرد اختصاص یافت

رییس اداره امور عشایر بروجرد گفت: سال گذشته با پیگیری‌های سازمان امور عشایر کشور در راستای حمایت از زنجیره تولید گوشت قرمز پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات به عشایر شهرستان اختصاص یافت.

نوراله مصطفی نژاد افزود: پارسال در راستای برنامه سازمان امور عشایر کشور به منظور حمایت از زنجیره تولید گوشت قرمز سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای تامین نهاده های دامی عشایر بروجرد اختصاص یافت و علاوه بر این در راستای ایجاد اشتغال و خرید نهاده دامی تا عشایر مجبور به فروش دام خود نشوند، تسهیلاتی از بهزیستی برای حمایت اقتصاد خانوارهای دارای چند معلول اختصاص یافت.

وی افزود: همچنین تسهیلاتی از محل تبصره ۱۶ به برخی خانوارهای عشایری پرداخت شد که در راستای تحقق اهداف مورد نظر سازمان امور عشایر کشور طی سال گذشته در مجموع پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای تامین نهاده دامی عشایر به اقتصاد خانوار و زنجیره تولید گوشت قرمز اختصاص یافت که ۹۰ درصد آن پرداخت شده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به رفع مشکلات عشایر که قشری تولید کننده است، گفت: تداوم فروش دام در بین عشایر به مرور منجر به بیکار شدن و مهاجرت آنها به حاشیه شهرها می شود که همین حاشیه نشینی مشکلات اجتماعی خاص خود را در پی دارد از این رو سازمان امور عشایر کشور در راستای حمایت از زنجیره تولید گوشت قرمز توجه خاصی به عشایر دارد.
رییس اداره امور عشایر بروجرد یادآور شد: هم اکنون ۷۰۰ خانوار عشایر این شهرستان با داشتن ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن فرآورده گوشتی تولید می کنند.

مصطفی نژاد با اشاره به اینکه در حوزه بهسازی محورهای عشایری نیز سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: سال گذشته ۱۴ کیلومتر محور عشایری با ۲ میلیارد تومان اعتبار مرمت و بهسازی شد.

رییس اداره امور عشایری بروجرد بیان کرد: اجرای طرح های مختلفی اعم از توسعه راه‌های ارتباطی، مرمت و بازسازی محورهای ارتباطی عشایری از جمله اقدامات موثر دولت در فراهم کردن زندگی بهتر و امیدواری بیشتر در جامعه عشایری است.
وی یادآور شد: دسترسی به جاده های ارتباطی یکی از مهمترین نیازهای جامعه عشایری است تا علاوه بر سهولت در برقراری ارتباط، در شرایط خاص ضروری است که مورد توجه سازمان امور عشایری کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha