۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۴۴
کد خبر: 85114228
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل میراث : با ساخت و ساز غیرمجاز در بافت تاریخی یزد برخورد می‌شود

یزد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد گفت: با ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت تاریخی شهر یزد برخورد قانونی می شود.

احمد آخوندی عصرچهارشنبه به مناسبت هفته میراث فرهنگی ۲۸ اردیبهشت ماه تا سوم خردادماه) افزود:متاسفانه مردم به صورت کامل از اصول بازسازی بناهای بافت تاریخی اطلاع ندارند و برخی افراد سودجو به عنوان معمار یا مرمت کار از این بی‌اطلاعی سوء استفاده کرده و با شروع به کار در این بناها، مشکل‌ساز می شوند.

وی ادامه داد :تخریب بناهای تاریخی و دست بردن در این بناها بدون مجوز تا ۶ ماه حبس دارد اما متاسفانه خیلی از مردم اطلاعی از ضوابط بافت تاریخی ندارند و به دلیل این بی اطلاعی کار خود را به افرادی می سپارند که بنا را با مشکل مواجه می‌کند.

آخوندی خاطرنشان کرد: در صورتی که بنای تاریخی مرمت اضطراری نیاز داشته باشد می تواند به میراث فرهنگی مراجعه کرده و همکاران ما پس از بازدید خدمات لازم را به آنها ارائه می دهند.

وی افزود: اگر یگان حفاظت میراث فرهنگی دراین زمینه در مرحله اول اخطار می دهد درصورتیکه توجه نکرد نسبت به بازدداشت فرد خاطی اقدام می کند.

مدیرکل میراث فرنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به مطالب منتشر شده در زمینه تخریب در بافت تاریخی یزد گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و تصاویری هم که در ارتباط با آن منتشر شده مربوط به چندین سال قبل بوده است.

وی یادآور شد:نمی‌گوییم تخریب یا خسارتی در بافت به وجود نیامده است بلکه آثاری که با خسارت مواجه شدند عمدتا مربوط به بناهای کثیرالمالک، مجهول المالک، بناهایی که مالک عمدا برای تخریب آن را رها کرده و یا بناهای وقفی است

ثبت ملی ۱۹۸۵ اثر در یزد

وی با اشاره به پنج اثر ثبت جهانی شده در استان ، افزود: از مجموع هزار و ۹۸۵ اثر ثبت ملی شده استان تاکنون، ۳۴ در سال جاری ثبت ملی شده و پرونده ۲۰ اثر دیگر برای ثبت ملی در حال اماده سازی است.

آخوندی تعداد موزه های استان را ۳۶ موزه نام برد و گفت: از این تعداد ۶ مورد موزه خصوصی و ۱۷ موزه وابسته با سایر ارگانها و ۱۳ موزه متعلق به میراث فرهنگی استان است.

وی با بیان این که در سال گذشته دو موزه فرخی و موزه تشریفات و هدایای شهرداری یزد افتتاح شد، تصریح کرد : امسال ایجاد سه موزه بزرگ در استان شامل موزه شیرینی یزدی در دو شهرستان یزد و تفت، موزه بزرگ فرش خاورمیانه و موزه بزرگ راه اندازی می شود.

وی آمار بازدید از موزه‌های استان در سال گذشته را یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۵۵۱ نفر اعلام کرد و گفت:سال ماقبل از آن مقایسه با سال قبل آن ۸۸۹ هزار و ۸۷۰ نفر بازدید کردند ۲۰ درصد رشد داشته است.

آخوندی گفت: استان یزد دارای واحد تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان به بافت‌ها و بناهای تاریخی کشور است که در زمینه شناسایی حشرات و آفات آسیب رسان به بناهای تاریخی و رفع آنها فعالیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته هفت سکه اصل و ۲۱ سکه تقلبی، هشت دستگاه فلز یاب و ۲۰۴ جنس قاچاق و عتیقه کشف و از ۹ مورد حفاری غیرمجاز جلوگیری شد.

رسیدگی و ساماندهی املاک کثیرالمالک

مدیرکل میراث فرهنگی یزد رسیدگی و ساماندهی املاک کثیرالمالک، مجهول المالک، وقفی و به عمد رها شده را از برنامه‌های در دستور کار امسال این اداره کل بیان کرد و ذکر کرد.

آخوندی گفت: امسال مجوز سرشماری در بافت تاریخی یزد دریافت شده و امیدواریم بتوانیم آمار مورد نیاز برای برنامه ریزی دستگاه‌های مختلف در مورد بافت تاریخی را تهیه کنیم.

وی یادآور شد: از خرداد ماه سال گذشته تا کنون ۴۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی در حوزه میراث فرهنگی هزینه شده است،.

وی اظهار کرد:در جریان بحران سیل نیز هشت میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و پنج میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای مدیریت اثرات ناشی از سیل هزینه شد.

آخوندی تصریح کرد:در یکسال گذشته جمعاً ۴۲۵ بنا و محوطه تاریخی مورد مرمت قرار گرفته و هفت خانه ایرانی نیز به صورت مشارکتی با مالکین مرمت شد.

رایگان بودن موزه ها و بناهای تاریخی روز ۲۸ اردیبهشت ماه

مسئول موزه های استان یزد هم مهمترین مطالبه موزه‌دارن استان را تخصیص اعتبارات مورد نیاز موزه در ردیف بودجه‌های استانی ذکر کرد.

الهه خاکباز الوندیان با بیان شعار امسال موزه‌ها را پایداری و حال خوب بیان کرد گفت : روز ۲۸ اردیبهشت بازدید از تمام موزه‌ها و بناهای تاریخی استان رایگان است.

وی برپایی کارگاه آموزشی آسیب شناسایی و دستاوردهای حاصل از تجربه سیل، اکران فیلم پنج و غیاث الدین نقش بند، رونمایی از مسیر هوشمند گردشگری، تجلیل از خیرین مرمت و موزه و مراقبان آتار و نشست علمی شناخت پهنه بندی تاریخی باغ دولت از برنامه های هفته موزه ها و بناهای تاریخی یزد بیان کرد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha