۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۵۵
کد خبر: 85114000
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقرار سیستم مدیریت انرژی در صنایع کشور

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: استقرار سیستم مدیریت انرژی در صنایع کشور مورد توجه است و آیین‌نامه‌ها را تدوین و ابلاغ کردیم و ۶۰ درصد صنعت نفت سیستم‌های مدیریت انرژی را استقرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین آبنیکی امروز در نشستی خبری در حاشیه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه شرت مصرف انرژی شرایط مطلوبی در کشور ندارد، افزود: باید شدت مصرف انرژی تا پایان برنامه ششم به نصف کاهش پیدا می‌کرد، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه در تمام ایام سال با ناترازی انرژی روبه‌رو هستیم، ادامه داد: ساز و کارهای مختلفی را به کار گرفتیم.

آبنیکی با تاکید بر اینکه در دهه‌های گذشته بین تولید و مصرف مسابقه‌ای شکل گرفته که مصرف در حال پیروز شدن است، گفت: باید به سمت بهینه‌سازی برویم و همه دستگاه‌های دولتی به نوعی درگیر هستند.

وی تاکید کرد: بهینه سازی مصرف سوخت در سه حوزه بهینه سازی مصرف سوخت در صنعت، حمل و نقل و ساختمان انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه منظور از صنعت همه صنایع است، گفت: تدوین استانداردها باید انجام شود و با ابزارهای مختلف به سمت الگوی مصرف سوق دهیم. اکنون ۴۰ استاندارد را تدوین یا بازنگری کردیم و ۲۴ استاندارد نیز در حال تدوین و ابلاغ است.

وی ادامه داد: با این فرآیند تمامی صنایع پر مصرف الگوی استاندارد مصوب خواهند داشت. بیش همه اقدامات استانداردسازی و تعیین الگوی مصرف است.

آبنیکی افزود: استقرار سیستم مدیریت انرژی در صنایع کشور مورد توجه است و آیین‌نامه‌ها را تدوین و ابلاغ کردیم و ۶۰ درصد صنعت نفت سیستم‌های مدیریت انرژی را استقرار دادند.

وی با اشاره به اینکه مبنای همه اتفاقات الگوی مصرف و استانداردی است که تدوین می‌شود و تخصیص سوخت بر این مبنا انجام خواهد شد، گفت: در دولت قبل صنایع جریمه نمی‌شدند، اما در این دولت ماده ۲۶ در خصوص صنایع اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: استقرار بازار بهینه سازی انرژی نیز انجام خواهد شد و آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها را نهایی کردیم و طرح‌هایی نیز آماده امضای قرار داد است. باید ابزار بازار را در بهینه سازی مصرف سوخت فعال کنیم و جلو برویم.

وی با اشاره به اینکه در بهینه سازی در بخش ساختمان حدود ۲۰ میلیون بخاری وجود دارد و ۲ برابر بخاری استاندارد مصرف سوخت دارند، افزود: سال گذشته مصوبه شورای اقتصاد برای تعویض بخاری‌ها اصلاح شد و ۴.۱ میلیون بخاری با راندمان بالا جایگزین خواهد شد و این طرح ۵ساله است و ۳۹۶ دلار برای هر بخاری هزینه خواهد شد و ۲۰ درصد بخاری‌ها را جایگزین خواهد کرد و باید ادامه پیدا کند تا همه بخاری‌ها تعویض شود.

آبنیکی ادامه داد: طرح تعویض پنجره‌های ۱۰ میلیون واحد مسکونی را داریم تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: الزام اجرای مباحث مربوط به ماده ۱۹ در ساخت و ساز نیز مطرح است و در حال ابلاغ و اجرایی کردن آن هستیم. بعد از این ساختمان‌هایی که پایان کار می‌گیرند مبحث ۱۹ را اجرا کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه در حوزه ساختمان ۱۷ استاندارد تدوین شده و یا در حال تدوین است، گفت: حوزه سوم حوزه حمل و نقل است.

وی افزود: مصرف بنزین و بخش عمده‌ای از گازوییل در این حوزه است و ۲۵ درصد مصرف انرژی کشور در این عرصه اتفاق می‌افتد و علاوه بر مصرف سوخت، آلودگی زیست محیطی را به دنبال دارد. اکنون ۵۰ درصد بنزین، ۳۵ درصد گازوییل و بقیه سایر سوخت‌ها را تشکیل می‌دهند.

آبنیکی ادامه داد: ۱۴۴ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین رکورد شکست و مصرف بنزین بالا می‌رود.

وی تاکید کرد: در سال جاری وزارت صمت خودروی قابل توجهی تولید خواهد کرد که مصرف را افزایش می‌دهد، زیرا اسقاط خودروهای فرسوده انجام نمی‌شود و به کُندی صورت می‌گیرد. حمل و نقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری اولویت جدی ما است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha