۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 2158
کد خبر: 85113562
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۵ رشته دانشگاهی در مورد جمعیت وجود دارد

بروجرد - ایرنا - معاون راهبردی قرارگاه ملی جمعیت کشور گفت: جمعیت یک مسئله، دارای ابعاد گسترده است، در دنیا مسئله رشد و جوانی جمعیت میان رشته‌ای جلو می‌رود اکنون ۲۵ رشته دانشگاهی در مورد جمعیت وجود دارد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مسلم منفرد روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری بروجرد که با عنوان جوانی جمعیت در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: بی نظیرترین سقوط جمعیتی در دنیا را ایران داشت که از دهه ۷۰ سند چشم انداز ۲۰ ساله‌ای را سه ساله طی کرد.

وی اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال است که در کشور کاهش جمعیت رخ داده در مسئله جمعیت نباید دچار بخشی نگری شویم در مسئله افزایش جمعیت اقتصاد قابل انکار نیست ولی اقتصاد یک مسئله از پازل افزایش جمعیت است.
معاون راهبردی قرارگاه ملی جمعیت کشور بیان کرد: در دهه ۶۰ نرخ باروری ۶/۴ بوده یعنی هر ۱۰ خانواده ۶۴ فرزند داشته است.
حجت الاسلام منفرد اضافه کرد: در برهه بعد از دهه ۶۰ به سمت کاهش جمعیت رفتیم که سیاست کاهش جمعیت در خارج از مرزها برای کشور ما بسته شد.
وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته برای ایجاد تعادل در جمعیت جهان کشورهای جهان سوم را به کاهش جمعیت و کشورهای اروپا و آمریکا را به افزایش جمعیت تشویق کردند.
حجت الاسلام منفرد گفت: هشت سازمان بین المللی که اولین و مهمترین آن سازمان بهداشت جهانی بود پای کار آمدند تا کاهش جمعیت صورت گیرد.
معاون راهبردی قرارگاه ملی جمعیت کشور افزود: برای عضویت در سازمان‌های جهانی باید کشورهای جهان سوم سیاست کاهش جمعیت را اعمال کنند، اشتباه همگانی این بود که سیاست مقطعی کاهش جمعیت را در کشور به یک فرهنگ دائمی تبدیل کردیم.
حجت الاسلام منفرد افزود: نرخ باروری در سال ۷۹ به ۲/۱ رسید یعنی پدر و مادر یک فرزند دارند، وضعیت رشد جمعیت بسیار اسفناکی است، بعد از سال ۷۹ دیگر نرخ باروری بالای ۲/۱ نداشتیم.
وی اظهار داشت: امروز هر ۱۰ خانواده ۲۱ فرزند دارد که نسبت به دهه ۶۰ کاهش شدیدی دارد، نرخ باروری کشورهای منطقه از ایران بیشتر است امروز سن ازدواج بالا رفته و نرخ طلاق افزایش دارد در بسیاری از استان ها جمعیت شهر نشین شده اند و جمعیت روستایی کم شده است.
وی بیان کرد: عمده مشکل ما که دود آن به چشم خانواده می رود سالخوردگی جمعیت است، بیشتر جمعیت ما در سالهای آینده سالمند است، اکثر جمعیت کشور ما در سال ۱۴۲۵ بالای ۶۵ سال است و با کاهش نیروی کار روبرو خواهیم بود.
معاون راهبردی قرارگاه ملی جمعیت کشور گفت: اگر ساختار سنی جمعیت باید مطلوب باشد دچار بحران نمی شویم، امروز در شرایطی هستیم که کارشناسان از آن به پنجره جمعیتی نام می برنند، دو سوم جمعیت کشور نیروی کار است، امروز جوانان به پیشرفت های علمی و فناوری دست پیدا کرده اند.
حجت الاسلام منفرد افزود: اگر با کاهش جمعیت روبرو باشیم اتفاقی به عنوان کرونا رخ دهد و جمعیت سالخورده باشد با چالش های جدی روبرو خواهیم شد، چرخاندن چرخ اقتصاد به دست نیروی جوان است و باید برای جوانی جمعیت اقدامات جدی انجام شود.

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت:
ارکان قدرت در کشور داشتن سرزمین و جمعیت و رهبر و قدرت سیاسی و اجتماعی و نظامی است.
مسلم مرادی افزود: برای کشور ما یک جمعیت ۱۵۰ میلیون نفر نیاز است، جمعیت در سال‌های گذشته با تبلیغاتی که مشخص بود دسیسه دشمنان است کمتر شد و بسیاری از مردم باور کردند که جمعیت باید کم شود.
وی اظهار کرد: امروز امتیازات خوبی دولت برای جوانی جمعیت ارائه داده، برخی از بانک‌ها و دستگاه‌ها از اجرای قانون جوانی جمعیت استقبال نمی‌کنند.
وی بیان کرد: در شهرستان زوجین نابارور شناسایی و به مراکز درمانی معرفی شده‌اند متاسفانه برخی از بیمه‌ها حمایت نمی کنند.
فرماندار بروجرد گفت: در سال گذشته سه هزار و ۶۰۴ واقعه تولد در شهرستان بروجرد ثبت شده، که منفی هشت درصد کاهش ولادت داشتیم، همچنین یک هزار و ۹۰۲ فوتی در سال ۱۴۰۱ داشتیم.
مرادی افزود: عملیاتی شدن قوانین جوانی جمعیت یک ضرورت است، ادارات راه و شهرسازی، کار و رفاه اجتماعی و مالیات و سایر ادارات مرتبط باید اقدامات مثبتی در خصوص جوانی جمعیت انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا شورای اداری شهرستان بروجرد با حضور معاون راهبردی قرارگاه ملی جمعیت کشور و اعضای شورای اداری و تعدادی از کارمندان زن ادارات در سالن همایش های فرمانداری بروجرد با عنوان جوانی جمعیت برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha