۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۰۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85113102
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی: سرمازدگی در برخی استان‌های کشور بسیار جدی است

همدان- ایرنا- معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در استان‌های مختلف کشور همچون استان‌های آذربایجان، فارس، سمنان، خراسان و همدان، سرمازدگی‌ها خیلی جدی است و محصولات مختلف از زعفران تا انگور متحمل خسارت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ "محمدمهدی برومندی" روز سه‌شنبه در بازدید میدانی از باغ‌های انگور و دیگر محصولات باغبانی شهرستان ملایر که دچار خسارت سرمازدگی شده‌اند، اظهار داشت: تلاش ما بر این تا تسهیلات مورد نیاز را از محل اعتبارات ستاد مدیریت بحران تامین و پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه استان همدان از استان‌های خوب در تولید محصولات باغی است و نقش بسیار اساسی و محوری در تولید این محصولات دارد، افزود: بیش از ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات باغبانی در این استان تولید می‌شود که در شهرستان ملایر به عنوان یکی از قطب‌های مهم باغبانی کشور، سالانه ۳۰۰ هزار تُن محصولات باغبانی در سطح ۲۳ هزار هکتار تولید می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ملایر قطب جهانی انگور و یکی از قطب‌های تولید انگور کشور است، ادامه داد: حدود ۱۱ هزار هکتار انگور در این شهرستان وجود دارد که به دلیل سرمازدگی از ۳۰۰ هزار تُن انگور تولیدی، نزدیک به ۱۸۰ هزار تُن آن دچار خسارت سرمازدگی بسیار جدی شد.

برومندی تاکید کرد: توصیه و برنامه وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان این است که حتما از نظام بیمه‌ای و ظرفیت بیمه‌ای استفاده کنند که بخش کوچکی از خسارت‌های وارده را می‌تواند جبران کند.

وی ادامه داد: چنانچه کشاورزان زیادی نسبت به بیمه باغ‌ها اقدام نکرده باشند، برآورد خسارت می‌کنیم و در وزارت جهاد کشاورزی پس از ارزیابی‌های دقیق و قانونی با ستاد بحران وزارت کشور در میان می‌گذاریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در همین رابطه جلسات کارشناسی برگزار می‌کنیم و ستاد بحران وزارت کشور میزان خسارت‌ها را به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند.

برومندی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه با کمک نمایندگان مجلس، در راستای جبران بخشی از خسارت‌هایی که به باغداران و کشاورزان وارد شده، بتوانیم با سازمان برنامه و بودجه از طریق روش‌هایی همچون تسهیلاتی که ایجاد خواهد شد، بخشودگی تسهیلات بانکی، بدهکاری باغداران در بانک‌ها که سر رسید شده، با پرداخت تسهیلات، بتوانند نسبت به اصلاح و احیای باغ‌ها اقدام کنند.

وی اظهار داشت: در وزارت جهاد کشاورزی و معاونت باغبانی در حال یک برنامه‌ریزی قوی هستیم که در حال اجرا است و همکاران ما نیز در شهرستان ملایر و استان همدان، بخشی از کار را به ویژه در حوزه باغ‌های انگور شروع کرده‌اند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید از باغداری سنتی باید به یک باغداری مدرن برسیم و باغداران از آخرین روش‌های باغداری در دنیا و کشور بهره‌مند شوند تا کمتر دچار چنین خسارت‌هایی شوند.

برومندی گفت: در همین شهرستان و اقلیم، باغ‌هایی که به صورت طرح فراز و ایستاده اجرا شده‌اند، خسارت بسیار کمی دیدند و در یک نقطه باغ سنتی تا صد درصد خسارت دیده، اما در روش داربستی و باغداری مدرن، خسارت کمتر از ۱۰ درصد است.

به گفته وی؛ باید این تسهیلات را برای توسعه و اجرای باغ‌های مدرن و طرح فراز ایجاد کنیم، باغداران نیز باید مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند و به دنبال تولید پایدار در بخش باغبانی کشور باشیم.

به گزارش ایرنا؛ سرمای بهاره ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت امسال به ۷۰ درصد از باغ‌های انگور شهرستان ملایر خسارت وارد کرد.

از سطح ۱۱ هزار و ۳۴۸ هکتار باغ انگور بارور در شهرستان ملایر، سرمای بهاره اردیبهشت امسال به ۹ هزار و ۳۴۸ هکتار از اراضی باغ‌های انگور این شهرستان خسارت زد و ۷۰ درصد دچار سرمازدگی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha