تعداد آثار تاریخی ثبتی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست ملی کشور ۷۹۰ اثر اعلام شد

یاسوج - ایرنا - معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از سه هزار اثر تاریخی شناسایی شده در این استان وجود دارد که تاکنون تنها ۷۹۰ مورد آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

رحیم دادی نژاد روز سه شنبه در آستانه سفر وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به این استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۷۷۰ اثر در نوبت ثبت استان تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ اثر از آن ها شامل آثار تاریخی، طبیعی، معنوی و فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

وی تاکید کرد: از این ۲۰ اثر چهار مورد تاریخی، چهار مورد طبیعی، ۶ مورد معنوی و ۶ مورد هم فرهنگی ثبت شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سرای میرزا، تنگ گنجه ای، گلیم فرش، گلیم سوزنی، لوح گچی ساسانی، ظرف لعابدار آب سفید، رب رملک و تابوت سنگی دشت روم از جمله آثار ثبت شده در سال ۱۴۰۱ هستند.

دادی نژاد ابراز کرد: همچنین سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ آثار تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد مرمت شد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اثر تاریخی در این میان بافت تاریخی دهدشت بوده که به مرحله بهره برداری رسیده و در هفته میراث فرهنگی افتتاح می شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پل پاتاوه، پل پریم و چندین اثر دیگر در میان آثار مرمت شده قرار دارند.

ثبت ملی گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

به گفته دادی نژاد نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می‌شناسند،این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزیی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.

کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته شده است.

این استان با ۷۲۶هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha