جوانی جمعیت نیازمند تعامل و هم‌افزایی گروه‌های مردمی و ارکان دولتی است

زاهدان- ایرنا- مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به نقش سرمایه انسانی در توسعه و پیشرفت ضرورت دارد تمامی ارکان جامعه اعم از گروه‌های مردمی و دولتی با تعامل و هم‌افزایی در مسیر جوانی جمعیت گام بردارند.

زهرا ابراهیمی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن گرامیداشت هفته ملی جمعیت اظهارداشت: موضوع جمعیت جوان به عنوان مولفه اصلی تمامی جوامع در سال‌های متمادی در کشور مغفول واقع شده و سیاست‌های اشتباه فرزند کمتر، زندگی بهتر شرایط کنونی را رقم زده است.

وی ادامه داد: افزایش جمعیت متاثر از عوامل مختلفی است اما عامل فرهنگی و توجه نکردن توجه به سالمندی جمعیت و آگاهی نسبت به مخاطرات جامعه بویژه سالمند از مهمترین عوامل به شمار می رود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به پیامدهای منفی کاهش جمعیت در زندگی خانواده‌ها و اثرات منفی سالمندی و پیری جمعیت طی سال‌های آینده باید اقدامات لازم برای فرهنگ‌سازی و اصلاح نگرش مردم نسبت کاهش تجردزیستی، رشد ازدواج و فرزندآوری صورت گیرد و این مهم با آگاهی بخشی به آحاد جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی قابل حصول است.

وی بیان کرد: در آبمانماه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب و ابلاغ کرد و قانون ۷۳ ماده‌ای ابلاغی حرکتی پویا برای تبیین سیاست‌های جمعیتی را رقم زد.

ابراهیمی ادامه داد: این قانون دارای ابعاد مختلف شامل اقتصادی و معیشتی، رفاهی، ترویجی و فرهنگی است اما مهمترین بخش این قانون بعد نگرشی و فرهنگی آن است بدان معنا که موضوع فرزندآوری یک مساله نگرشی و فرهنگی به شمار می‌رود در واقع تغییر نگرش افراد به مقوله فرزندآوری از بُعد فردی و اجتماعی عامل اصلی و اثر بخش است.

وی افزود: در شرایط کنونی نرخ باروری کلی سیستان و بلوچستان به نسبت کشور در شرایط نسبتا مطلوبی قرار دارد اما نکته حائز اهمیت سیر نزولی نرخ باروری در یک دهه اخیر در استان است که چنانچه تدبیر نشود احتمال آن می رود که در سال‌های آینده این منطقه نیز در شرایط بحرانی سایر استان‌ها قرار گیرد کما اینکه در حال حاضر نرخ باروری در برخی از شهرستان‌های استان کمتر از نرخ جانشینی است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان تقویت هویت مادری، تحکیم خانواده و تقویت نشاط درونی خانواده و تعریف خانواده اصیل، آسیب تک فرزندی و ترویج ازدواج را از جمله اهداف مهم در زمینه جوانی جمعیت عنوان کرد و گفت: موضوع جمعیت باید به یک اولویت در تمام بخش ها تبدیل شود.

وی تاکید کرد: همچنین در کنار جمعیت جوان اقداماتی همچون ترویج شیوه‌های فرزند پروری، گفتمان بین نسلی و تحکیم خانواده از جمله سرفصل‌های آموزشی است که در دستورکار قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha