پوستر دهمین سوگواره ملی تعزیه دِه‌زیار به پنج زبان دنیا رونمایی شد

کرمان - ایرنا - آیین رونمایی از پوستر دهمین سوگواره ملی تعزیه دِه‌زیار کرمان به پنج زبان دنیا روز دوشنبه در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این آیین با اشاره تاریخچه برگزاری این رویداد در روستای ده زیار از توابع بخش چترود شهرستان کرمان طی ۹ دوره گفت: امسال به دنبال این هستیم که به واسطه برگزاری سوگواره یک هویت فرهنگی مذهبی برای این این روستا ایجاد کنیم.

محسن روحی افزود: مردمی برگزاری کردن این رویداد و نقش مردم روستا در میزبانی از مهمانان این رویداد ملی، فضاسازی و غیره بسیار ارزشمند است که امیدوار هستیم تداوم داشته باشد و نیازمند هویت‌سازی برای روستاها در مناطق مختلف استان هستیم.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای برگزاری این سوگواره و حضور مردم از دیگر نقاط استان بویژه شهر کرمان در این مراسم بیان کرد: روستای ده‌زیار خاستگاه تعزیه است و امیدوار هستیم در سراسر ایام سال شاهد برگزاری تعزیه در این روستا باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: امسال به مناسبت دهمین دوره برگزاری این سوگواره، تلاش شده که همراهی بیشتری برای برگزاری این رویداد ملی انجام شود و تلاش می‌کنیم تا مشکلات برگزاری این سوگواره به حداقل برسد.

مدیرکل صدا و سیمای استان کرمان نیز با اشاره به اهمیت اقدامات انجام شده در ترویج دین و معارف اسلام گفت: از ظرفیت شبکه های معارف، قرآن و خبر هم می‌توان برای پوشش رسانه‌ای این رویداد ملی استفاده کرد.امکان پخش زنده گوشه‌هایی از این آیین از شبکه پنج کرمان و نیز شبکه معارف وجود دارد.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان نیز با بیان اینکه سال گذشته و در دوره قبل این رویداد ملی تا جایی که توانستیم از این سوگواره حمایت کردیم، اظهار داشت: وقتی به تعزیه به عنوان یک هویت فرهنگی تاکید می‌کنیم باید روی مساله تعزیه حساس‌تر شویم و با نگاه سختگیرانه به آن توجه کنیم.

مجتبی اسدی با اشاره به اینکه به تعزیه باید به عنوان یک آیین نگاه جدی شود اظهراداشت: در معماری فضای اجرای تعزیه هم باید توجه ویژه شود. در کنار همه این موارد باید به‌روز رسانی تعزیه، کوتاه و عمومی‌تر شدن آن نیز مورد توجه واقع شود تا تعزیه مختص ایام و مناسبت‌های خاص نباشد.

دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده زیار نیز گفت: در دهمین دوره برگزاری این رویداد ملی مذهبی برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده که بخشی از آن برای نخستین بار در حوزه تعزیه اجرا می‌شود.

ثارالله اَنکوتی با اشاره به اینکه رونمایی از تمبر سوگواره از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این رویداد است که برای نخستین بار در کشور تمبری با موضوع تعزیه رونمایی می‌شود، افزود: پوستر سوگواره به غیر از زبان فارسی به پنج زبان انگلیسی، عربی، هندی، افغانستانی و ترکی نیز منتشر شده است.
وی با بیان اینکه در برنامه است که در سوگواره امسال از پنج ملیت در طول ۱۲ شب برگزاری این رویداد میزبانی شود، تصریح کرد: در زمان ثبت جهانی تعزیه در یونسکو چند کشور دیگر ادعا داشتند که تعزیه متعلق به آن کشورهاست و بنا داریم که این رویداد فرهنگی مذهبی در سال های آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود.
دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده زیار با تقدیر از جوانان و مردم روستای ده زیار که همکاری خوبی با خادمان هیات تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) در برگزاری سوگواره دارند بیان کرد: این سوگواره هر سال به مناسب ارتحال امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و روستای ده زیار در دهمین دوره برگزاری این سوگواره ۱۲ شب میزبان این رویداد است.
وی با بیان اینکه فضاسازی محل برگزاری سوگواره از حدود یک ماه و نیم قبل از برگزاری سوگواره آغاز و تا کنون جلساتی با مسئولان ارشد استان کرمان در ارتباط با برگزاری این رویداد ملی برگزار شده است، اظهار داشت: کاری که در استان کرمان با عنوان این سوگواره برگزار می‌شود کاری بی‌نظیری در سطح ملی است.
روستای ده‌زیار در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شهر کرمان و از توابع بخش چترود قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha